Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Izvedbene umjetnosti

Što ćemo u kazalištima premijerno gledati u siječnju i veljači 2016. godine?

31.12.2015. Tim HrvaćaninFoto: www.hnk-zajc.hr

Jučer se u Zagrebačkom kazalištu mladih održala posljednja ovogodišnja kazališna premijera („Čarobni brijeg“ Thomasa Manna u režiji Janusza Kice), stoga su ovi novogodišnji dani pravi trenutak da provjerimo što nas u kazališnom svijetu očekuje u prvim mjesecima 2016. godine.

Osim „Čarobnog brijega“, u ZKM-u se ovih dana paralelno priprema još jedna predstava koja će premijerno zaigrati već 16. siječnja. Riječ je o uprizorenju mračnog obiteljskog romana Maje Hrgović „Živjet ćemo bolje“ u režiji Senke Bulić. Predstava je rađena u koprodukciji s kazalištem Hotel Bulić, privatnom umjetničkom organizacijom čija  je predstava „Dream of life“ 2014. proglašena najboljom predstavom na Teatar.hr Nagradi publike. U predstavi „Živjet ćemo bolje“ glavna je uloga pripala Nataši Dangubić, najnovijem pojačanju u ZKM-ovom glumačkom ansamblu, a uz nju glume Katarina Bistrović Darvaš, Stipe Kostanić, Filip Nola, Damir Šaban, Milivoj Beader, Barbara Prpić te gošća iz Beograda, velika jugoslavenska filmska zvijezda Neda Arnerić.

Još jedna premijera u ZKM-u očekuje nas 20. veljače. Također je riječ o koprodukciji, ovog puta s kultnim Montažstrojem. Borut Šeparović režira projekt „Crna knjiga“ koji namjerava otvoriti pitanje dužničkog ropstva te preispitati aktualnu (financijsku) krizu sa švicarskim francima u glavnoj ulozi. Neki od izvođača u predstavi bit će Krešimir Mikić i Ante Perković. Montažstroj i ZKM uspješno su prošle sezone surađivali s nagrađivanom predstavom „A gdje je revolucija, stoko“ koja se bavila autorskim pravima, autocenzurom te pitanjem može li popularna glazba u 21. stoljeću pokrenuti revoluciju.

Foto: facebook.com/hnkosijek

[Unterstadt] Foto: facebook.com/hnkosijek

Uz najavljene premijere, u ZKM-u će 30. siječnja gostovati Hrvatsko narodno kazalište iz Osijeka s predstavom „Unterstadt“. Riječ je o iznimno hvaljenoj i nagrađivanoj predstavi koja je osvojila Nagradu hrvatskog glumišta i Teatar.hr Nagradu za najbolju predstavu, no više od tri godine nakon premijere još nije gostovala u Zagrebu. „Unterstadt“ je režirao Zlatko Sviben, a riječ je o uprizorenju romana Ivane Šojat Kuči o životu nekoliko generacija njemačke obitelju u Osijeku u 20. stoljeću.

U Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu 6. će veljače premijerno biti izvedena opera „Figarov pir“. Slavno Mozartovo djelo režirat će Mauricio García Lozano pod dirigentskom palicom Natalie Murray. „Figarov pir“ je jedno od najuspješnijih Mozartovih djela te se smatra kamenom temeljcem standardnih opernih repertoara. Cijela priča može biti tumačena kao metafora različitih faza ljubavi kroz radnju pomalo neobičnog zapleta koji obiluje komičnim događajima. U naslovnoj ulozi izmjenjivat će se Matija Meić i Siniša Štork, a nastupit će i Ljubomir Puškarić, Ivica Čikeš, Adela Golac Rilović, Dubravka Šeparović Mušović i brojni drugi.

Uz opernu premijeru, u HNK nas u siječnju očekuju i dva iznimno zanimljiva gostovanja. Slovensko narodno gledališče iz Ljubljane 15. siječnja gostuje s predstavom „Jugoslavija, moja dežela“. Riječ je o uprizorenju romana Gorana Vojnovića u režiji Ivice Buljana, inače ravnatelja Drama zagrebačkog HNK. Kroz potragu za identitetom glavnoga junaka Vladana Borojevića putujemo kroz vrijeme. Pratimo njegovo odrastanje u Puli ranih osamdesetih, epizode u Beogradu i Novome Sadu za vrijeme rata, a dvadeset godina poslije rata junak istražuje porijeklo svoje multietničke obitelji. Naslovnu ulogu tumači hvaljeni Marko Mandić koji je ove godine s Buljanom radio i „Elementarne čestice“ na Dubrovačkim ljetnim igrama. Glazbu za predstavu skladao je Darko Rundek.

Foto: facebook.com/sngdramaljubljana

[Jugoslavija, moja dežela] Foto: facebook.com/sngdramaljubljana

Tjedan dana poslije, 22. siječnja, u Zagrebu gostuje Jugoslovensko dramsko pozorište iz Beograda s predstavom „Uobraženi bolesnik“ u režiji Jagoša Markovića. „Umišljeni bolesnik“ posljednja je Molièreova komedija u kojoj je slavni komediograf definirao svoj konačan odnos prema konzervativizmu, nadriliječništvu i šarlatanstvu, ali prije svega prema društvu koje pati od pohlepe i sebičnosti. Suradnja zagrebačkog HNK s beogradskim i ljubljanskim kazalištima započeta je prošle sezone kada je predstava „Vučjak“ u režiji Ivice Buljana gostovala u Beogradu, a „Lulu“ u režiji Jerneja Lorencija u Ljubljani.

Istoga je petka, 22. siječnja, u kazalištu Gavella na rasporedu premijera predstave „Malena“ autora i redatelja Mislava Brečića. “Malena” je istodobno razigrana komedija, sjetna melodrama, moderna bajka za odrasle i partitura jasno artikulirane društvene kritičnosti. U središtu Brečićeve drame je ljubav, lišena ukalupljenosti nametnutih stereotipa. Ljubav je ovdje kreativna i pokretačka snaga koja poziva na promjenu. Glavne uloge tumače Ozren Grabarić, Filip Križan i Anja Đurinović, scenografkinja je Tanja Lacko, kostimografkinja Marita Ćopo, koreograf Matija Ferlin, a autor glazbe Stanislav Kovačić.

U kazalištu Kerempuh u pripremi je predstava „Policija“ rađena po drami jednog od najvećih poljskih dramatičara svih vremena Slawomira Mrožeka. Ova kratka i duhovito napisana drama odigrava se kroz tri čina i šest lica, a indirektno je usmjerena protiv svakog totalitarnog režima. Motiv apsurda u „Policiji“ se provlači kroz mračnu viziju budućnosti čovječanstva: koga će policija hapsiti ako su svi lojalni i odani vlasti? Ako zločina i zločinaca nema, gubi se svaki smisao represivnog aparata i dovodi se u pitanje smisao postojanja policije kao takve. Predstavu režira Miran Kurspahić, premijerno će zaigrati 26. veljače, a u njoj će glumiti Vilim Matula, Vedran Mlikota, Borko Perić, Anita Matić Delić, Velimir Čokljat i Damir Poljičak.

[Uobraženi bolesnik] Foto: www.hnk.hr

[Uobraženi bolesnik]
Foto: www.hnk.hr

O predstavi „Svinje (radni naslov)“, drugoj premijeri Teatra Exit ove sezone, zasad nema puno informacija. Režira je Matko Raguž, igraju Elizabeta Brodić, Matija Čigir, Ivana Gulin i Karlo Mrkša, kostimografkinja je Marita Ćopo, skladatelj Damir Šimunović, oblikovatelj rasvjete Marino Frankola, a na scenskom pokretu surađuje Ksenija Zec. Premijera predstave je 23. siječnja, a pretpremijerne izvedbe su 14., 15. i 21. siječnja, uz povoljniju cijenu ulaznica.

HNK u Varaždinu trenutno priprema dva naslova. U sklopu Dječje i lutkarske scene Dubravko Torjanac režira predstavu „Bonton“ po tekstu Vesne Kosec-Torjanac, dramaturginje varaždinskog kazališta. U predstavi bi trebali zaigrati Gordana Slivka, Beti Lučić, Mitja Smiljanić, Ivana Zanjko, Nikša Eldan i Sara Stanić, a premijera je najavljena za 31. siječnja. Paralelno će kultni redatelj Georgij Paro na varaždinsku scenu postaviti „Balade Petrice Kerempuha“ Miroslava Krleže. Od 26. veljače u toj ćemo predstavi gledati Ljubomira i Jana Kerekeša, Zdenka Brleka, Ljiljanu Bogojević, Sunčanu Zelenika Konjević i Hanu Hegedušić. Paro je zadnjih sezona u Varaždinu režirao predstave „Svoga tela gospodar“ Slavka Kolara i „Tri kavaljera frajle Melanije“ također Miroslava Krleže.

HNK Split 14. će veljače premijerno izvesti predstavu „Strašni roditelji“ Jeana Cocteaua u režiji Gorana Golovka, intendanta te kazališne kuće. „Strašni roditelji“ predstavnika francuske avangarde naoko je lagan “bulevarski“ komad iz 1938. godine koji kroz komično-sentimentalni zaplet s pet lica i tri ljubavna trokuta subverzivno zadire u tkivo obiteljskih odnosa. U predstavi glume Bruna Bebić, Arijana Čulina, Nikola Ivošević, Nikša Arčanin i Anastasija Jankovska, scenograf je Ozren Bakotić, kostimograf Mladen Radovniković, a skladatelj Mirko Krstičević.

Foto: facebook.com/HNK-Varazdin

Foto: facebook.com/HNK-Varazdin

Najzaposleniji je riječki HNK Ivana pl. Zajca koji u iduća dva mjeseca planira čak četiri premijere, po jednu za svaki ansambl. Godinu će 23. siječnja otvoriti Balet riječkog kazališta s premijerom predstave „San ljetne noći“ u koreografiji Lea Mujića. Nakon baletnog hita „Ana Karenjina“ u zagrebačkom HNK, Mujić u Rijeci priprema cjelovečernji balet po slavnoj Shakespeareovoj komediji na izabranu glazbu Philipa Glassa , Antonia Vivaldija, Maxa Richtera i Felixa Mendelssohna. Opera riječkog HNK planira 6. veljače premijerno izvesti Verdijevog „Rigoletta“ u režiji Laryja Zappie i pod dirigentskom palicom Roberta Homena. Naslovnu ulogu tumači Robert Kolar koji ovom predstavom slavi 20. obljetnicu karijere, a Vojvodu od Mantove pjeva poseban gost operne sezone, tenor Aljaž Farasin.

Nakon „Hrvatske rapsodije“, mjuzikla „Sušak, Sušak“ i Frljićevog „Kompleksa Ristić“, Hrvatska drama sezonu nastavlja 13. veljače s tekstom austrijskog dramatičara i pjesnika Thomasa Bernharda „Pred mirovinom“ o bivšem nacističkom časniku koji i dalje slavi Himmlerov rođendan. U trenutku kada fašizam u Europi dobiva novi zamah, tekst koji razotkriva naličje građanskog društva u Zajcu režira Morana Novosel, a igraju Olivera Baljak, Aleksandra Stojaković i Dean Krivačić. Talijanska drama 20. će veljače premijerno izvesti mjuzikl „Dipinto di blu“ Carla Tolazzija u režiji Mojce Horvat. Inspiriran najpoznatijim talijanskim festivalom zabavne glazbe, ovaj tekst s puno fine ironije prikazuje „kazalište“ koje se događa iza festivalskih kulisa.

Komentari