Istaknuto
19.09.2017.

Do kraja godine ostalo je nešto više od tri mjeseca, taman dovoljno vremena da zaboravimo loše filmsko ljeto - ovo su naslovi koje nećemo propustiti.

18.09.2017.

Međunarodni festival razvojnog kazališta Ganz novi festival u svojem će se 7. izdanju održati u dva termina, od 21. do 24. rujna te od 7. do 16. prosinca. U rujanskom dijelu programa 70-ak umjetnika/ca i studenata/ica te 45 filmskih autora/ica predstavit će svoje plesne i kazališne predstave, multimedijalne instalacije, filmove i radionice.

Film

Preko je samo naizgled dobro (“Jupiter’s Moon”, K. Mundruczó)

03.09.2017. Adnan BajrovićFoto: facebook.com/jupitersmoonthefilm

Tijekom posljednje dvije-tri godine na globalnoj, ali i regionalnoj, političkoj sceni jedna od konstantnih tema jeste pitanje sirijskih izbjeglica. I dok su jedni pronalazili različita opravdanja i razloge kako bi im spriječili dolazak, neki su se neposredno, na svakodnevnoj bazi, susretali s njima. Granica između Srbije i Mađarske bila je možda i najaktivnijim mjestom tijekom ovih dešavanja. Filmskoj umjetnosti, koja živi od pojavne stvarnosti, nije dugo trebalo da u svoj repertoar uvrsti spomenute situacije. Upravo na toj premisi počiva film Jupiter’s Moon mađarskog redatelja Kornél Mundruczóa.

Mlađahni Aryan sa svojim ocem bježi iz Sirije u potrazi za mjestom gdje bi normalan život bio moguć. Tijekom prelaska iz Srbije u Mađarsku, policija potonjih pokušava ih zaustaviti. U silnoj pometnji i kaosu, Aryan biva upucan. No, to ne predstavlja njegov tragičan kraj. U izbjegličkom kampu, izranjavan i istraumiran, on i doktor Stern spoznaju da mlađahni Aryan može levitirati na neki misteriozan način. Dr. Stern, međutim, zaslijepljen vlastitim ciljevima i namjerama, pomaže Aryanu, ali ga i koristi zbog ispunjenja svojih ciljeva. Tako Aryan postaje centralnom figurom u svijetu licemjerstva, koristoljublja, grijeha i nepravde.

Foto: facebook.com/jupitersmoonthefilm

Planet Europa

Najveći planet našeg sunčevog sistema Jupiter ima, do sada, utvrđenih 69 satelita. Jedan od njih nazvan je Europa. Naučnici vjeruju da upravo on ima sve potrebne uvjete za postojanje života. Spomenute činjenice uzimaju prvih nekoliko minuta filma. Nesumnjivo je da redatelj s njima pokušava povući paralelu s filmom, ali i sa stvarnošću. Europa, kao svjetski ekonomski i društveni gigant (a ovo se posebno odnosi na EU), sirijskim izbjeglicama predstavlja isto što i Jupiterov mjesec predstavlja za našu alternativnu budućnost – egzistencijalni spas. Međutim ono što je u teoriji relativno moguće u praksi se doima, pa recimo, nemogućim.

Izbjeglice ne samo da doživljavaju otpor i agresiju, nego i po primanju bivaju podlegnuti raznim oblicima torture. Mundruczó u liku Aryana pokazuje i mnogo više od same nevinosti. Aryan je i oličenje dobrog, poštenog, do krajnje mjere anđeoskog oličenja u ljudskom tijelu. I dok Mundruczó u njemu pronalazi božanske osobine, ne zaboravlja da ipak ovaj svijet čini i druga strana kovanice. On nipošto ne romantizira nijednu stranu – i jedna i druga kriju individue sposobne za stravična djela. U tom svijetu ludila Europa poprima agresivnu sliku i to ne samo prema pripadnicima određene rase ili religije, već prema životu općenito.

Distopijski komotni (ne)život

Ono što se posebno ističe iz tehnike Mundruczóvog snimanja jeste atmosfera filmskog okruženja. S posebnim odabirom lokacija i osvjetljenja (kako unutrašnjih, tako i vanjskih prostora), Jupiter’s Moon jako podsjeća na svojevrsni distopijski svijet. Od prljavih prostorija, zapostavljenih bolničkih soba, mračnih kupališta do naglašene razlike između društvenih slojeva, Jupiter’s Moon eksplicitno oneobičava svakodnevicu. Međutim, svijet koji se tu prikazuje i nije tako daleko od našeg. Oličenje društvenih svjetonazora se ogleda u liku doktora Sterna. Višeslojni kolorit njegovog karaktera pomjera se u rasponu od sažaljenja, požrtvovanja do koristoljublja i pohlepe.

Foto: facebook.com/jupitersmoonthefilm

U konačnici, kada se svi elementi uklope i razviju, Jupiter’s Moon ipak ne funkcionira posve dobro. S tehničkog i vizualnog aspekta Mundruczó blistavo operira s kamerom i specijalnim efektima, zbog čega film djeluje impresivno, ali narativ koji se razvija u pozadini ima određenih nedostataka. Je li  zbog njegove škrtosti ili skretanjem koncentracije na druge elemente, Mundruczó nam ne daje puno informacija o nekim situacijama i događajima. Ta misterija ga je odvela u pogrešnom pravcu, zbog čega film u jednom momentu postaje repetitivan što dovodi do dojma da film traje i duže nego što bi trebao. S ovim nesrazmjernim tempom i stilom razvoja filmskog narativa razrješava gledatelja bilo kakve empatije i napetosti.

Riskantan let vrijedan truda

Unatoč nekim zamjerkama Jupiter’s Moon ostvarenje je vrijedno gledanja. Mundruczó gradi atmosferu potpomognutu specijalnim efektima kakvu viđamo u vrhunskim filmova znanstvene fantastike. Upravo neobična distopijska točka gledišta, čiji je stav relativno kritički naspram stvarnosti, te misterioznost i eksplicitnost, koji nas tjeraju da se pitamo i nakon gledanja, čine glavne razloge zbog kojih ćete uživati u filmu Jupiter’s Moon.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari