Istaknuto
13.07.2018.

Uoči koncerta Mayalesa u Muzeju suvremene umjetnosti, sjeo sam s Petrom Beluhanom u jedan kvartovski kafić na Sigečici pa smo porazgovarali o "Simbolu za sunce", trenutnoj postavi benda, ovogodišnjem INmusicu, što to znači biti autentičan na sceni i drugim temama.

02.07.2018.

Prošao je još jedan INmusic festival. Ovo su zaključna razmatranja i komentar Ziherove glazbene redakcije na trinaesti INmusic festival.

Glazba

Počinje prvi ZEZ Festival u KSET-u: Sedam dana odlične eksperimentalne glazbe

16.04.2018. Ziher.hrFoto: facebook.com/zavodzaeksperimentalnizvuk/

Od 16. do 22. travnja u Klubu studenata elektrotehnike – kultnom KSET-u – održava se prvo izdanje ZEZ Festivala, sedmodnevni program posvećen eksperimentalnoj glazbi. Ovakav format – festival u trajanju od sedam dana – potpuna je novost za klub KSET koji djeluje već preko 40 godina. ZEZ Festival zamišljen je kao mutacija koncertnog ciklusa eksperimentalne glazbe koji se pod tim imenom, Zavod za eksperimentalni zvuk – ZEZ, održava u KSET-u već petu godinu i iza sebe broji preko 40 koncerata. ZEZ Festival objedinit će nekoliko koncerata nekih od najbitnijih imena domaće i svjetske eksperimentalne scene, izložbu zvuka na kojoj će izlagati mladi i neafirmirani umjetnici koji koriste zvuk kao mediji ili tematiku svog umjetničkog djelovanja, te predavanja i radionice o aspektima slušanja i stvaranja glazbe. ZEZ Festival teži staviti primarni naglasak na kulturu otvorenog slušanja, kreativnosti i znatiželje.

Festival će otvoriti inovativni saksofonist Colin Stenson koji je 2013. i lansirao ovaj program, a sada dolazi sa svojim post-metal bendom Ex Eye. Svojim jedinstvenim sviračkim stilom Stetston je sposoban istovremeno proizvoditi više tonova te im po volji dodavati teksturu. Legenda kaže da je svoj zvuk prvotno otkrio tijekom meskalinskog tripa. Široj javnosti poznat je i kao član grupe Bon Iver. Uz Stetsonov alt i bas saksofon, bend čine nemilosrdne perkusije Grega Foxa (Liturgy, Hieroglyphic Being), gitara čikaškog improvizatora Toby Summerfielda i melodični synthevi Shahzada Ismailya (Laurie Anderson, Lou Reed, John Zorn…). Zagrijavanje za mračne čarolije Ex Eyea priuštit će nam mistični roštilj-majstori i glokalni lordovi – The Magickal WoW Band koji čine članovi Seven That Spells i Jastreba. Ulaznica za ponedjeljak je 90 kn u pretprodaji, 120 kn na dan koncerta.

Na drugom danu ZEZ festivala nastupit će Živa Voda i MILK Music. Živa voda će prije samog koncerta, u 17h održati i radionicu improvizacije. Na radionici će prezentirati sistem iz Cobre, skladbe legendarnog američkog skladatelja i multi-instrumentalista Johna Zorna. Sudionici će naučiti kako funkcionira skladba (a ona se bavi iskljucivo apstraktnim pravilima, npr. “znak za odsvirati nešto brzo ili sporo”) te će sudionici zatim moći sudjelovati na samom nastupu kasnije tu večer. Sudjelovanje na radionici je besplatno, a prijaviti se možeš na zez@kset.org.

Živa Voda je koncept suradnje glazbenika i umjetnika s različitih dijelova hrvatske scene. Zajedno okupljeni, svaki put u sklopu drugačije teme ili koncepta, improviziraju unutar zadanih parametara. Članovi sastava MimikaPorto Morto i Ona pokretači su Žive Vode, ali svakog puta se nađu gosti iz drugih dijelova glazbene ili performans scene. Ovaj koncept-ansambl započeo je u zagrebačkom klubu Vinyl te tamo drže mjesečnu rezidenciju. Na ZEZ-u će izvesti svoju interpretaciju John Zornove improvizirane kompozicije Cobra koja funkcionira kao strateška igra u kojoj određena pravila postavljaju određene glazbene odgovore i pitanja. Cobra je, uz glazbeni eksperiment improvizacije, skladba koju je izrazito zanimljivo gledati uživo zbog očitih i zabavnih odnosa sudionika igre.

Utorak u znaku jazza uveličat će još jedan nastup vrsnih improvizatora. MILK je kvartet koji na licu mjesta stvara improviziranu glazbu, njima jedinstveni ‘heartcore’. Od jazza do punka, preko poezije, oni istražuju svoj zajednički puls.  Njihov zvuk ispada iz svakog pokušaja forme, improviziraju na licu mjesta, ni iz kakvog konkretnog predloška, već na podlošku vlastitih znanja, iskustava i trenutačnog nadahnuća. MILK čine: Maja Rivić, vokal (Mimika, Maja’s Jazz Enthusiasm); Ivar Roban Križić, kontrabas (Problemi, Moped Loewen); Luka Čapeta, el. gitara (On, Yaye, Mimika, Dueto Chapetlewsky); Kruno Levačić, bubnjevi/perkusije (Problemi, Tamara Obrovac Ensemble, Dueto Chapetlewsky). Ulaznica za utorak za koncerte: 40/60 kn.

Na trećem danu ZEZ festivala u srijedu, 18. travnja održat će se multimedijalna Izložba zvuka na kojoj će izlagati Marko Gutić Mižimakov, Karlo Kelečić i Ivan Mak, Vitar Drinković, Filip Borelli, Sanjin Vinković i Dražen Hižak, Ana Fazekaš, Kromaton. Ulaz na izložbu je besplatan, ali će se moći dobrovoljno donirati proizvoljni iznos za troškove postavljanja izložbe.

Na četvrtom danu ZEZ Festivala, u četvrtak, 19. travnja nastupit će genijalni Turning Jewels Into Water, projekt bubnjara i skladatelja Ravisha Momina (Tarana) i skladateljice, perkusionistice i turntablistice Val Jeanty (Val-Inc). Odsvirat će svoj improvizirani, site-specific ritual posvećen ZEZ Festivalu. Pritom će koristiti drevne napjeve i digitalne beatove kako bi stvorili mješavinu ambijentalne glazbe, dronea i beatova sa spiritualnom vibrom. Ovim nastupom najavljuju i svoj prvi zajednički EP “Which Way is Home?”. Oboje vješto stapaju elektroničke i akustične beatove u svom stvaralaštvu i spajaju ono drevno s modernom elektronikom, jazz improvizacijom i globalnim ritmovima kultura iz kojih vuku korijene (Haićanski voodoo, improvizirana glazba južne Indije, sjevernoafrički i bliskoistočnjački elementi…).

Uoči koncerta održat će radionicu na kojoj će se istraživati različite metode i tehnologije za modifikaciju akustičnih zvukova i njihovo stapanje s onima proizvedenim elektroničkim putem. Raspravljat će se o poteškoćama izmjenjivanja složenijih glazbenih mjera i ritmova, usklađivanja instrumenata i o kreativnim rješenja za MIDI mapiranje kako bi se stvorile nove mogućnosti za improvizaciju. Demonstrirat će kako se ove performativne i kompozitorske strategije za stvaranje spontanih aranžmana nastavljaju na elemente glazbenih tradicija kojima pripadaju. Tu večer možete ih vidjeti na djelu u koncertnom izdanju. Inače, Valina instalacija “Afro-Electronica” izložena je u Whitney Muzeju i MoMA-i u New Yorku, a ovoj glazbenici s Haitija ovo će biti premijerni nastup u Hrvatskoj, dok je Ravish je već posjetio KSET u postavi svog Bollywood electro – jazz benda Tarana.

S njima će nastupiti i Clouie i Pinealis Glandula. Clouie je Sve po potrebi, a za ZEZ festival je bend koji će izvesti posebno osmišljeni šamanski obred inspiriran selom. Pod bičem Tomislava Đudarića (Rusti, Svemirko) tamburat će bas, bubanj i frula. Svi će plesat uz etno trens elektro akustik gruv kola. Pinealis Glandula je audiovizualni kolektiv čiju sadašnju postavu čine Mirna Pavičić, Tin Dožić, Tarik Haskić i Branimir Norac. U sklopu ZEZ festivala izvest će audiovizualnu kompoziciju pod nazivom “The Hero’s Journey” inspiriranu tumačenjima Josepha Campbella koji kroz mitove i priče, odnosno monomit – opću, bezvremensku priču o putu junaka zajedničku različitim religijama i kulturama, objašnjava podsvjesne mehanizme svakoga čovjeka u suočavanju sa zahtjevima vanjskoga svijeta ili vlastitim psihoemocionalnim stanjima.

Na petom danu ZEZ festivala, u petak, 20. travnja, očekuju nas predavanja Zvuk u mozgu (o auditornoj percepciji čovjeka) i ZEZ – Zelena energetska zadruga (predavanje o crowdfundingu i nadolazećoj kampanji za solarnu elektranu koju će financirati građani u Križevcima). Tin Dožić će u petak i subotu održati i dvodnevnu radionicu na kojoj će polaznici izrađivati vlastiti uređaj za ozvučivanje elektromagnetskog zračenja. Takav uređaj može ozvučiti nečujne šumove i apstraktne tonove koje emitiraju razni elektronički uređaji. Tako se primjerice mogu čuti unutrašnji procesi rada laptopa, mobitela, bežičnih miševa, modema, mikrovalnih pećnica, malih kućanskih aparata, ali i uređaja u javnom prostoru kao što su razvodne kutije za struju, semafori, razne žarulje, električne reklame… Za sudjelovanje na radionici potrebno je pokriti troškove materijala u vrijednosti od 60 kn.

U petak u 20h gledamo i projekciju prvog dugometražnog redateljskog pothvata eksperimentalnog glazbenog producenta Flying Lotusa, napisanog uz pomoć Davida Firtha (Salad Fingers). “Kuso” je groteskna horor-komedija o postapokaliptičnom Los Angelesu, uništenom i desetkovanom paklenim potresom. Unakaženi preživjeli prolaze nadrealistične i agresivno “odvratne” situacije pojačane shizofrenim animacijama. Upozoravamo da je sadržaj filma izrazito uznemirujući pa nek’ izdrži tko može. Kao blaga utjeha, tu je izvrsni soundtrack (FlyLo, Aphex Twin, Busdriver, Thundercat, Kamasi…). Nakon projekcije filma slijedi slušaonica posvećena labelu Brainfeeder Flying Lotusa. Izdavačka kuća bazirana u Los Angelesu već deset godina je dom pomaknutim elektronskim i hip hop glazbenicima: FlyLo / Captain Murphy, Thundercat, Kamasi Washington, Mr. Oizo, Iglooghost, The Gaslamp Killer, Lapalux, Daedelus, DJ Paypal, Lorn, MONO/POLY, Tokimonsta…

U sklopu ZEZ festivala oživjet će i nekadašnja KSET-ovska jazz tradicija – popodnevni koncert! U subotu, 21. travnja u 15h nastupit će čudnovati akustični trio iz Slovenije – Širom. Širom sviraju “izmišljeni folk” tj. “folk iz paralelne dimenzije”. Njihova nedokučiva mješavina world stilova i folklora stvara vlastitu tradicijsku glazbu koja kao da pripada bilo gdje i nikamo. Iztok Koren, Ana Kravanja i Samo Kutin zajedno sviraju preko 20 instrumenata, pretežito žičanih i perkusivnih. Neki od njih su prepoznatljiviji poput tamburice, violine ili kalimbe, dok su neke od egzotičnijih instrumenata čak sami izrađivali i modificirali (shwams, balafoni, ribab, okvirni bubanj, lire…). Prvi album “I.”, objavljen početkom 2016. godine za slovenski ZARŠ, u međuvremenu je došao do japanskog reizdanja pod okriljem etikete Amorfon. 2017. godine izbacili su svoj drugi album “I Can Be a Clay Snapper” za ljubljanski world music label Glitterbeat Records. Pojedinačne ulaznice za koncert u pretprodaji će koštati 35 kn, dok će na sam dan biti potrebno izdvojiti 50 kn. Za djecu je ulaz besplatan!

Za večernji program će se pobrinuti JASSS, izvrsna španjolska producentica s berlinskom adresom, a podršku joj pružaju ikonal i Strahinja Arbutina. Silvia Jiménez Alvarez, poznatija kao JASSS, španjolska je producentica i umjetnica zvuka koja slojeve eksperimentalne elektronike slaže na temeljima EBM-a, industriala i mračnog jazza stvarajući nekonvencionalnu i atmosferičnu klupsku glazbu. Punk i hardcore korijeni iz njezine mladosti evoluirali su u dublje istraživanje industriala, post-punka, duba i eksperimentalne glazbe s naglaskom na njezinu skrivenu mističnu kvalitetu.

ikonal je glazbeni nusproizvod Nikole Kosa nastao u želji da dostavi plesnu energiju na floor što direktnije i sirovije. Izvođenjem tradicionalnog elektronskog plesa za dvije mašine i mixer nastaje posebna kakofonija zvukova koja nerijetko kod ljudi izazove ples ili nevjericu. Strahinja Arbutina na lokalnoj sceni je poznat kao producent i suosnivač DIY labela low income $quad. Njegov zvuk kombinacija je noisea, techna i industriala – savršen blend za klupsku večer u KSET-u.Pojedinačna ulaznica je 65 kuna.

U nedjelju, 22. travnja nastupit će avant-folk glazbenik Eric Chenaux. Ovaj kanadski gitarist svirački lomi tradiciju blues, jazz i folk balada, dok ih prekriva utješno melodičnim, toplim vokalom. Njegov treći album “Slowly Paradise” objavljen za kanadski Constellation Records (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem In My Heart) zaradio je hvalospjeve kritike te ga doveo i na naslovnicu uglednog časopisa The Wire. Chenaux je godinama bio sastavni dio DIY i eksperimentalne scene u Torontu, počevši od lokalnih post-punk legendi Phleg Campa i Lifelikeweeds. S vremenom je iz te glazbene tradicije njegov izričaj evoluirao u tehnički zahtjevnu virtuoznost na “ukopčanoj” akustičnoj gitari. Jedinstven način na koji suprotstavlja improvizaciju i strukturu obogaćen je baršunastim glasom i ljubavnim tematikama lišenim ciničnosti. Kontrast zaigrane gitare i poznatih vokalnih melodija daje svježu energiju istrošenom pojmu ljubavnih pjesama. Cijena pojedinačne ulaznice je 60 kn u pretprodaji, 80 kn na dan koncerta.

Festivalske ulaznice još uvijek možete nabaviti u KSET-u (Unska 3) i Dirty Old Shopu (Tratinska 18) za 160 kn.

(Visited 38 times, 2 visits today)

Komentari