novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

2. Arteria: Tjedan filma o umjetnicima

Foto: 2. Arteria, KIC Press
Vrijeme čitanja: 4 minute

Nakon uspješnog prvog izdanja, Kulturno informativni centar od 15. do 19. veljače 2017. pokreće drugo izdanje Arterie, tjedna filma o umjetnicima, uz nekoliko hrvatskih i zagrebačkih premijera te gostovanje danskog redatelja i filmologa Christiana Braada Thomsena.

Drugo izdanje Arterie donosi presjek aktualnih dokumentaraca o nekim od najvećih umjetničkih imena današnjice – tu su legendarni glumac Marlon Brando, kontroverzni redatelj Rainer Werner Fassbinder, bitnički eksperimentator i fotografski kroničar americane Robert Frank, slikar i beskompromisni kritičar umjetničkog tržišta Robert Cenedella, avangardna glazbenica i vizualna umjetnica Laurie Anderson čiji multimedijalni esej Srce jednog psa prati njezino nošenje sa životnim gubicima i efemernošću; danska spisateljica Karen Blixen, te njemačko-američka minimalistička umjetnica Eva Hesse.

Prošle godine donijeli smo malu retrospektivu Kena Russela i njegovih ekstravagantnih biografskih glazbenih filmova o skladateljima Lisztu, Mahleru i Čajkovskom. Ove godine u fokus stavljamo redatelja Wima Wendersa i njegov igrani hommage piscu hard-boiled proze Dashiellu Hammettu te njegove ode Tokyju na razmeđu između tradicije i modernosti u filmovima Yasujira Ozua (Tokyo-ga) s jedne strane, a s druge strane prikaz Tokyja kao suvremenog globalnog megalopolisa u filmu Bilješke o haljinama i gradovima gdje propituje odnos urbane kulture, ulične i visoke mode, kroz razgovor s inovativnim dizajnerom Yohjiem Yamamotom. Filmovi će biti popraćeni interdisciplinarnim predavanjima i razgovorima koji će pojedine karizmatične umjetničke figure upotrijebiti kao paradigmu i uvertiru u promišljanje nekih od ključnih problema suvremene umjetnosti, odnosa umjetnosti i njezine okoline, umjetnika i publike, umjetnosti i gorućih društvenih problema.

Program otvaramo u srijedu, 15. veljače filmom Slušaj me, Marlone redatelja Stevana Rileyja, fascinantnim portretom filmske zvijezde Marlona Branda koji povezuje njegove osobne, često iznimno ispovjedne, iskrene i otvorene kućne snimke sa starim filmskim isječcima i arhivskim fotografijama. Nakon razgovora s filmologom Danielom Rafaelićem slijedi Wendersov zaboravljeni klasik i nesuđeni izlet u mainstream produkciju Hammett o privatnom detektivu koji je postao proslavljeni pisac krimića, stilski besprijekorna posveta književno-filmskom žanru noira, snimljena u sklopu Coppolina utopističkog projekta Zoetrope Studios.

U četvrtak prikazujemo dokumentarni film o barunici Karen Blixen, slavnoj autorici memoara Moja Afrika koji dočaravaju kolonijalnu Keniju na početku 20. stoljeća i neobične pripovijesti Babettina gozba. Slijede hrvatske premijere dviju kronika njujorške umjetničke scene 1960-ih. Doks Eva Hesse redateljice Marcie Begleiter uspješno dočarava psihološku borbu umjetnice koja je bila jedna od rijetkih žena čiji je rad shvaćan ozbiljno u okruženju kojim su dominirali poglavito muški umjetnici, pop art i minimalističke orijentacije. Art Bastard redatelja Victora Kanefskog donosi živopisnu priču ikonoklasta američkog slikarstva Roberta Cenedelle, buntovnika koji se nikada nije uklopio u suvremenu umjetničku scenu, no usprkos tome postao je jedan od njezinih najprovokativnijih i najglasnijih članova kritizirajući njezin vulgarni komercijalizam.

Treći dan Arterie posvećen je dvoje vrhunskih eksperimentatora i multidisciplinarnih umjetnika, Laurie Anderson i Robertu Franku. Godine 2011. Laurie Anderson izgubila je voljenog terijera Lolabelle u nizu obiteljskih smrti koje su uključivale i majku i supruga, legendarnog glazbenika Loua Reeda. U iznimno osobnom esejističkom filmu Srce jednog psa Anderson koristi povezanost s Lollabelle kako bi usidrila svoja razmišljanja o raznolikim temama poput obiteljskih sjećanja, nadzora i budističkih učenja. Nakon projekcije, Marija Ott Franolić razgovarat će s filmskom teoretičarkom Višnjom Vukašinović o filmu kao o unutarnjem putovanju umjetnice, njezinom pokušaju da se s gubitkom voljenih nosi kroz umjetnost. Nemoj trepnuti: Robert Frank doks je o pionirskom fotografu Robertu Franku, autoru iznimno utjecajne knjige fotografija Amerikanci (1958.) koja nudi zajedljiv pogled na život u SAD-u (popraćene uvodom bitničkog pisca Jacka Kerouaca). Robert Frank je i ikonoklastični redatelj bitničke improvizacije Pull My Daisy i zloglasnog dokumentarca o The Rolling Stonesima Cocksucker Blues; težak (gotovo nemoguć) sugovornik koji ne podnosi intervjue i (paradoksalno) poziranje pred kamerom. Riječ je o hrvatskoj premijeri vizualno besprijekorne bitničke studije redateljice Laure Israel.

Subota je u znaku Rainera Wernera Fassbindera, enfant terriblea njemačkog novog vala.

Danski filmski redatelj Christian Braad Thomsen upoznao je Fassbindera na Berlinaleu 1969. godine kada je prikazao svoj prvi film Ljubav je hladnija od smrti a posljednji put su se vidjeli samo tri tjedna prije njegove smrti. Dokumentarni film Fassbinder – Ljubav bez zahtjeva temelji se na podužim filmskim intervjuima koje je snimio s Fassbinderom 1970-ih, a koji nikada nisu objavljeni. Nakon zagrebačke premijere filmski kritičar Boško Picula razgovarat će s autorom Christianom Braadom Thomsenom koji će iz prve ruke ispričati zašto je tek nedavno odlučio objaviti intervjue te s nama podijeliti svoje intimne utiske iz dugogodišnjeg prijateljstva s hiperproduktivnim njemačkim sineastom, uz filmološki osvrt o poetici i politici njegova opusa.

Zanimljiv i šarolik umjetnički program zaključujemo u nedjelju, 19. veljače dvjema Wendersovim odama Tokyju, jednom u nizu njegovih filmskih mjesta koja generiraju priču. Tokyo-ga studija je o modernom Japanu i stvaralaštvu Wendersova omiljena redatelja Yasujira Ozua. Dokumentarni film Bilješke o haljinama i gradovima Wima Wendersa, u obliku svojevrsnog vizualnog dnevnika – eseja o kreativnom radu modno – odjevnog stvaraoca Yohjia Yamamota, predstavlja nestandardni ali slojeviti uvid u kompleksni svijet kreativnog stvaranja odjeće izvan ustaljene mode i modnoga sistema. Nakon projekcije profesor i teoretičar mode Ante Tonči Vladislavić održat će kratko predavanje na temu Wenders i Yamamoto – filmski dijalog o modi.

Ulaz na sva događanja je slobodan!

Program realizira Kulturno informativni centar (KIC) u suradnji s Veleposlanstvom Kraljevine Danske u RH i Goethe-Institutom Kroatien.

Više informacija i detaljan raspored programa: www.kic.hr

Foto: 2. Arteria, KIC Press
Be social

Komentari