Vizart

3LHD interakcije u MSU: uvjerljivo najbolja izložba hrvatske arhitekture i dizajna nakon dugo vremena

Foto: Luka Kirin/Ziher.hr
Vrijeme čitanja: 3 minute

Nakon prošlogodišnje velike retrospektivne izložbe Bauhaus – umrežavanje ideja i prakse (BAUNET) koja je podsjetila na iznimno važan opus studenata i profesora te škole za arhitekturu i primijenjenu umjetnost, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu predstavlja opsežnu izložbu koja pokazuje kreativnu snagu i umjetničku relevantnost jednog hrvatskog arhitektonskog ureda na međunarodnoj sceni. Ako slučajno ne živite u jednoj od prekrasnih privatnih kuća koje je 3HLD izgradio u Dubrovniku i Zagrebu ili niste redoviti gost maestralnog Hotela Lone u Rovinju, morali ste se već nekako susresti s njihovim poznatijim ostvarenjima: Zagrebačkim plesnim centrom, Spaladium Arenom u Splitu ili Centrom Zamet u Rijeci. Suvremena hrvatska arhitektura nedvojbeno je oblikovana radom ovog interdisciplinarnog ureda, što ova izložba pokazuje na najbolji mogući način.

Kreativnost se u 3LHD-u u pravilu može iscrpiti u dvije ključne riječi: interdisciplinarnost i interakcije. U njihovu radu potiče se međudjelovanje različitih ideja, znanstvenih disciplina i sudionika u procesu nastanka arhitekture, a ova izložba osmišljena je kao novi projekt s rednim brojem 250. Prema prvobitnoj zamisli arhitekta Igora Franića, prostor drugog kata južnog krila zgrade MSU-a potpuno je otvoren. Sama izložba postavljena je poput intelektualnog zabavnog parka koji svojim neobičnim rasporedom i oblicima plijeni vašu pozornost i uvlači vas u napetu igru otkrivanja njenog sadržaja. Ukupno 15 različitih tematskih cjelina vrlo detaljno i informativno pokazuju više od dva desetljeća uspješnog arhitektonskog i dizajnerskog djelovanja ovog ureda. Kustosi Maroje Mrduljaš i Antun Sevšek prepustili su posjetiteljima da sami odabiru tematske cjeline na kojima će se zadržati, tako da su redoslijed povezivanja tematskih cjelina i njihova konačna interpretacija gotovo uvijek nepredvidljivo iskustvo svakog pojedinca.

Foto: Luka Kirin/Ziher.hr
Foto: Luka Kirin/Ziher.hr

Kretanje je usmjereno samostojećim „otocima“ s osnovnim podacima o svim dosadašnjim 3LHD projektima koji potiču znatiželju i koncentraciju te istovremeno dovode do čitavih instalacija i gotovo zasebnih izložbenih prostora u obliku malih rešetkastih soba s pojedinačnim umjetničkim djelima. Sva projektna arhitektonska dokumentacija razrađuje se u najsuvremenijim softverima, a detaljno je izložena u opisu svakog projekta, od tlocrta do presjeka (i urbane opreme, rasvjete i odvodnje sa rasporedom biljaka u slučaju splitske rive). Jedna od zanimljivijih dokumentacija je svakako ona za gradilište Hrvatskog paviljona na Svjetskoj izložbi EXPO u Aichiju u obliku rastvorene „japanske knjige“. Dokumentiranje arhitekture uvelike se oslanja i na fotografiju pojedinih objekata koja je na izložbi upotpunjena svakodnevnim fotografijama s Instagrama. Možda neobičan, ali vrlo efektan način za opisivanje života jedne građevine koji pokazuje njeno vjerodostojno viđenje iz perspektive korisnika. Tako se uz općenite podatke o autoru, lokaciji i datumu otvorenja Spaladium Arene nalaze fotografije s velikog koncerta Jelene Rozge.

Tematske cjeline „Umjetnost“ i „Totalni dizajn“ pokazuju glavne adute ove izložbe: atraktivnu trodimenzionalnu simulaciju sobe u Hotelu Lone (u kojoj se, naravno, možete zadržati neko vrijeme i odlutati mislima) te umanjenu verziju lebdeće trodimenzionalne prostorne instalacije Ivane Franke koja se u originalu nalazi u središnjem trgu-lobiju spomenutog hotela. Predstavljen je i dio impresivne kolekcije umjetnina Hotela Adriatic u Rovinju koji sadrži radove Zlatana Vehabovića, tandema Žižić/Kožul, zatim stranih umjetnika poput Massima Ubertija, Federica Lugera, Jasmine Cibic…

Foto: Luka Kirin/Ziher.hr
Foto: Luka Kirin/Ziher.hr

U prezentaciji izložbe zaista se vodilo računa i o kvalitetnom vizualnom i taktilnom doživljaju pojedinca, uzme li se u obzir kako je, uz maketu Zagrebačkog plesnog centra i timelapse, moguće pratiti njegovu izgradnju od postave osnovne konstrukcije do dovršenog objekta te dotaknuti fragment pročelja Hotela Lone, različite fragmente opločenja Centra Zamet, uzorke drvene fasade Vile Klare ili dijelove kamene fasade Kuće V2. U impresivno detaljnoj razradi materijala i informacija, moguće je naći ponešto za svakoga, bilo da ste avanturističkog duha pa vas privuku ogromni tlocrti teritorija gradova s obilježenim realizacijama i planovima projekata, ili jednostavno poželite uživati u smirujućem zidu od orhideja Silvija Vujičića i pogledati vinsku kartu Hotela Lone. Posebno zanimljiva je i određena razina samosvijesti koju su pokazali autori i kustosi, izloživši debatu o splitskoj rivi koja je nastala u medijskom prostoru, a u kojoj se, kako smo već navikli, ne štedi baš nikoga.

Ovaj izvještaj donosi samo djelić izložbe koja kroz svojevrsnu igru, traženje i otkrivanje elemenata te njihovih uzročno-posljedičnih veza, prosječnom promatraču nudi zaista novo iskustvo viđenja arhitekture, dizajna i umjetnosti općenito. Čak i ako ste potpuno neupućeni u rad 3LHD-a, nakon ove izložbe izaći ćete s osjećajem kako ste bili na svakom gradilištu i svjedočili postavljanju svakog kamena. Izložba je otvorena do 14. veljače, a svakako je vrijedi pogledati jer je, bez sumnje, već jedna od najboljih ovogodišnjih izložbi u Hrvatskoj.

Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari