Istaknuto
22.04.2018.

Iza imena Tyger Lamb stoji zagrebačka četvorka čiji je prvijenac "Born Into This" na putu. Album još nije vani, no mnoga vrata već su im otvorena. Upoznajte se s njima dok su još polu-anonimni i nepoznati, prije koncerta 3. svibnja u Vintage Industrial Baru.

13.04.2018.

The Gentleman novo je ime na našoj glazbenoj sceni, no osoba koja se skriva iza tog imena već je duže vrijeme poznata publici. Iza pseudonima krije se Marko Lucijan Hraščanec, školovani i talentirani glazbenik koji svoj istoimeni album prvijenac promovira 13. travnja u kazalištu Mala scena. Povodom toga saznali smo koliko je dugo radio na projektu The Gentleman, zašto album promovira u kazalištu i još mnogo toga.

Knjige

Anton Pavlovič Čehov: Čovjek kojem je medicina bila žena, a književnost ljubavnica

29.01.2016. Tanja BrajkovićFoto: Tri sestre/Facebook.com

Rodio se na današnji dan 1860. u gradu Tanganrogu, a umro je 15. srpnja 1904. u Badenweileru, Njemačka.

Rođen je kao treće od šestero djece trgovca Pavela Jegoroviča i Jevgenije Jakovlevne Morozove.

Često je posjećivao kazalište, objavljivao tekstove i uređivao školske novine. 1876. godine Čehovljev otac bankrotira i seli s obitelji u Moskvu, dok Pavlovič ostaje u Tangnrogu.  U to vrijeme Čehov piše svoju prvu dramu Bez oca, koja nije pronađena do danas. 1879. godine Anton P. Čehov završava srednju školu i odlazi u Moskvu, gdje upisuje medicinu na Moskovskom sveučilištu. Tijekom studija objavljuje anonimne članke u studentskim časopisima, ubrzo izabire i pseudonimom Antoša Čehonte pod kojim piše u časopisima Peterburgajska gazetaNova vremjaOskolki i Ruskaja mysl.

NIKADA DIPLOMIRANI LIJEČNIK

1881. godine Čehov piše dramu koja će kasnije postati poznata pod imenom Platonov, a zanimljivo je da je ta drama izdana tek 1923., skoro dvadeset godina nakon autorove smrti. Studirao je medicinu i bio kotarski liječnik, ali zbog nedovršenog diplomskog rada nije stekao liječničku titulu.

Epidemija kolere izbija u razdoblju 1892./1893., a Čehov kao jedan od vodećih ljudi u pokrajinskoj sanitarnoj komisiji, besplatno liječi najsiromašnije seljake i bori se protiv gladi. Objavljuje jedanaest priča uključujući Moju ženuSkakavca te jednočinku Jubilej.

Konstantin Sergejevič Stanislavski i Vladimir Nemirovič Dančenko otvorili su  Moskovski hudužestveni teatar, što će ubrzo imati veliki utjecaj na Čehovljev daljnji rad.

Čehovu umire otac, a on sam boravi u bolnici zbog prvog akutnog napadaja plućne tuberkuloze. U rujnu putuje u Francusku na liječenje, te su mu objavljene drame Ujak VanjaIvanovGaleb  i jednočinke kao i priče SeljaciKod kuće, te Divljak.

Uz dramatičara Henrika Ibsena, smatra se jednim od začetnika moderne drame koja će se razviti i doživjeti puni procvat u prvoj polovini 20. stoljeća. O Čehovljevom životu nema smisla previše pisati, jer nije odviše zanimljiv, no jako puno se može pisati o njegovom dramskome stvaralaštvu.

Njegove najznačajnije drame su drama u tri čina Tri sestre, drama Ujak Vanja o četiri lika na ladanju bez ikakvog smislenog života, te drama o propadanju ruske aristokracije Višnjik.

Glavni likovi drame Tri sestre su Olga, Maša i Irina, sestre Prozorov i njihov brat Andrej. Radnja drame zbiva se u ruskom provincijskome gradu gdje su se preselile prije jedanaest godina zbog prekomande njihova oca. Kroz dramu se provlači želja i čeznja za povratkom u Moskvu sa upamtljivom rečenicom ‘U Moskvu! U Moskvu!’, koja je ujedno i lajt motiv cijelog dramaturškog spleta oog djela.

ZVUČNE KULISE I MONOLOZI UPUĆUJU NA LIKOVNO OBLIKOVANJE SCENA

Tri sestre Čehov predstavlja kao svojevrsnu cjelinu. Sve tri bile su veoma obrazovane, naklonjene glazbi i umjetnosti te lijepo odgojene. Živjele su skladno i uzajamno jedna drugoj pružale mnogo ljubavi i pažnje, a lik Natalije Ivanovne je taj koji je među sestrama napravio razdor.

Simbol broja tri proteže se u drami kroz nekoliko segmenata; kroz tri ljubavna trokuta, tri časnika, tri paralelna prostora odvijanja radnje te kroz same tri sestre.

U ovoj drami nema tradicionalnih dramskih zapleta ni glavnih junaka. Nema niti logički povezanih replika određenih dramskim zbivanjima, prevladavaju lirski monolozi i zvučne kulise koji zajedno stvaraju ugđaje i atmosfere kod čitatelja. Napuštaju se velike herojske fabule, a građanstvo i proletarijat zavladao je scenom i dramskom pričom. Jako važne bivaju i pauze te didaskalije koje upućuju na likovno oblikovanje scene. Nema niti dijaloga, nego su to monolozi koji se učestalo ponavljaju.

Likovi u drami uvijek čeznu za nekom od neostvarenih ljepota ili daleom srećom te su takvi bezvoljni osuđeni da nastave živjeti u mjestu na kojem jesu. Fatalistički se prepuštaju životu svjesni ostanka u zabiti u kojoj žive te nemogućnost povratka u Moskvu.

Čehovljev stav u drami je da ne ništa ne moralizira, ne kritizira niti osuđuje, već naprosto samo promatra stvari koje se događaju.

ČEHOVLJEVE DRAME I DANAS SE IZVODE

Svoju posljednju dramu započinje pisati 1902. godine, u kojoj se bavi propadanjem ruske aristokracije – Višnjik.

Drama počinje povratkom Ljubove Andrejevne Ranjevske i njezine kćeri Anje iz Pariza na staro imanje koje je pod hipotekom. Višnjik i kuća za nekoliko mjeseci će biti prodani na aukciji. Ranjevska želi spasiti imanje udajom svoje kćeri Varje za Lopahina, bogatog i uspješnog trgovca, koji želi posjeći višnjik i izgraditi odmaralište. Lopahin kupuje imanje na aukciji, odlučuje posjeći višnjik i ne oženiti Varju. Drama završava odlazkom Ranjevske i njezinog brata Gajeva te sječom višnjika. Višnjik je simbol jedne obitelji i klase koja polako propada.

Višnjik je premijerno izveden 1904. na autorov rođendan, a glavnu žensku ulogu Ranjevske igrala je Čehovljeva supruga Olga Knipper. No, izvedbom je Čehov bio nezadovoljan jer je Višnjik  naslovio kao komediju, a K.S. Stanislavski i V. Nemirovič Dančenko su ga postavili kao tragediju.

Predstava svejedno doživljava veliki uspjeh u Moskvi i Sankt Petersburgu.

Čehovljeve drame još su uvijek u svijetu populare i izvode se na repertorima različitih kazališta, a služile su i kao predlošci za filmske adaptacije.

1994. godine snimljenje film Ujak Vanja u New Yorku prema drami Ujak Vanja, u režiji Louisa Mallea, a dva desetljeća ranije i filmovi po predlošcima dramaturških zapleta Tri sestre i Galeba.

(Visited 630 times, 9 visits today)

Komentari