Istaknuto
15.11.2017.

Gorillaz su u sklopu europske turneje na kojoj promoviraju album "Humanz" stigli i do Budimpešte gdje su nas podsjetili zašto toliko volimo njihov zarazni spoj funka, hip hopa, gospela i popa. S novim albumom svoj su glazbeni izričaj proširili i na dance glazbu i house ritmove te parter sportske arene pretvorili u plesni podij.

14.11.2017.

Miki ima novi album koji će promovirati u Tvornici kulture! Na novom albumu repa o nogometu, jazzu i palačinkama, a sličan asortiman pizdarija pronaći ćete i ovom razgovoru. O glumcima, plejmejkerima i stolarima pričali smo šetajući kroz Namu, jer se u njoj, kao i u Mikijevim pjesmama, može naći milijun svega.

Film

Bechdel Test odlučuje je li film woman friendly

31.10.2014. Marija Vukšić
Foto: vaginasorcery.tumblr.com

Foto: vaginasorcery.tumblr.com

Tri ključna pitanja

Ima li film u sebi barem dva ženska lika? Pričaju li te žene jedna s drugom? Pričaju li o temi nevezanoj za muškarca? Ova su tri pitanja ujedinjena pod nazivom Bechdel test. Test je ime dobio po Alison Bechdel, američkoj crtačici stripa koja je 1985. postavila ta pitanja preko bezimenog ženskog lika u svojem stripu Dykes to Watch Out For (1983-2008). Bechdel je rekla da iza ideje stoji njezina karate partnerica Liz Wallace koja je vjerojatno bila inspirirana esejem Viriginie Woolf A Room of One’s Own (1929). Originalno zamišljen kao “mala lezbijska šala u alternativnim feminističkim novinama”, Bechdel test ušao je u primjenu 2010. godine i opisan je kao “standard pomoću kojeg feministički kritičari i kritičarke procjenjuju filmove”. Ubrzo su u test uvedeni novi standardi, primjerice standard da dva ženska lika moraju imati imena i da razgovor mora trajati barem 60 sekundi.

Na Bechdelu se dobro zarađuje

Internetska stranica bechdeltest.com navodi 4500 filmova klasificiranih po tome prolaze li ili padaju na Bechdel testu s dodatnim standardom da dva ženska lika moraju imati ime. Zato, ako vas zanimaju određeni filmovi i njihova prolaznost na testu, ovo je prava stranica. Internetska stranica Vocative pozabavila se financijskim aspektom filmova koji prolaze i ne prolaze test. Otkrili su da su 2013. godine filmovi koji su prošli Bechdel test zaradili 4.22 milijarde dolara u Americi, a oni koji nisu prošli test zaradili su “samo” 2.66 milijardi dolara. Na stranici FiveThirtyEight provedeno je slično istraživanje na 1615 filmova u razdoblju između 1990. do 2013. godine koje je pokazalo da je ukupni budžet filmova koji prolaze Bechdel test bio za 35 % manji od onih koji ne prolaze, ali su u prosjeku zaradili 37% više od drugih filmova u Americi.

Kategorija palih

Mnogo uspješnih filmova iz 2013. godine nije prošlo Bechdel test. U toj kategoriji “palih” tako se primjerice nalaze Monsters University, Gravity, Star Trek Into Darkness, The Hobbit: The Desolation of Smaug, Warm Bodies, Now You See Me, Anchorman 2: The Legend Continues, Cloudy With a Chance of Meatballs i Pacific Rim. Na testu su također pali filmovi koji će ostati vječni klasici, poput originalne Star Wars trilogije i čitave Lord of the Rings trilogije. U originalnim Star Warsima tri su ženska lika koja govore, ali nikad nisu pričale jedna s drugom: princeza Leia, teta Beru i Mon Mothma jedna od vođa Rebel Alliancea. Iako Lord of the Rings trilogija ima Arwen, Eowyn i Galadriel, tri vrlo jaka ženska lika, niti jedna ne razgovara s nekom drugom ženom. U 2014. prema podacima na stranici jezebel.com u 2014.  godini test su zasad prošli: Belle, Divergent, Noah, Non-Stop, The Other Woman, Paolo Alto, Vampire Academy, Veronica Mars i Winter’s tale. 

Glavna kritika

Bechdel test poslužio je i još je uvijek moćan alat u pokušaju osvještavanja filmske, ali i drugih industrija, o pitanju i ulozi žena u filmovima koje te industrije proizvode. Njegova se važnost ne smije zanemariti, no svejedno je podložan kritici. Kriterij od tri pitanja vrlo je površan kriterij. Dvije žene mogu imati imena i razgovarati jedna s drugom 60 sekundi o temi koja nije vezana uz muškarce, ali film i dalje može biti seksistički nastrojen. Film može imati imenovana dva ženska lika koji ispunjavaju sve kriterije, ali ako razgovaraju samo šezdeset sekundi, je li njihov razgovor onda uopće važan za tematiku filma? Film može imati dva imenovana ženska lika koji pričaju jedan s drugim i više od 60 sekundi, a nisu glavni likovi niti utječu na radnju. Tema razgovora ne mora biti neki muškarac, ali mogu biti djeca i brak koji se u tradicionalnom smislu i dalje povezuju s muškarcima.

Nadalje, Arewn, Eowyn i Galadriel ne pričaju jedna s drugom jer ih Tolkien jednostavno nije tako zamislio. Moglo bi se argumentirati da priča ima prednost nad spolom likova i ponekad se dvije žene jednostavno ne mogu uklopiti u priču. To je primjerice slučaj s filmom The Name of the Rose (1986) gdje se radnja odvija u muškom samostanu. Također, to što Eowyn ne priča s drugim ženama, ne znači da se nije iskazala kao borac za ženska prava i žena koja se odlučila na nešto što ženama u njezinoj kulturi nije primjereno. Galadriel je jedna od najmoćnijih pripadnika vilenjačke rase, slovi kao mudra i mnogi je često, uključujući i prstenovu družinu koja se sastoji od muškaraca, pitaju za savjete i traže od nje pomoć. Ženski likovi mogu stajati sami, a i dalje biti jaki. No ono što Bechdel test pokušava približiti jest upravo ideja da žene ne moraju stajati same. Žene koje su prikazane kao usamljeni glavni likovi okružene morem muškaraca i bez drugih ženskih likova s kojima su u kontaktu, neizbježno konstruiraju priču “posebnosti” i “jedinstvenosti”. To je opasna zamka koju treba izbjegavati jer šalje poruku da žena mora biti po nečemu “posebna” da bi zaslužila biti glavni lik nekog filma i zbog toga se s njom ne druže druge (obične) žene.

Komentari