Film

Bijeg bez cilja (“Like Crazy”, P. Virzi)

Foto: facebook.com/lapazzagioia
Vrijeme čitanja: 3 minute

Novo filmsko ostvarenje Paola Virzija, talijanska komedija Like Crazy (La Pazza Gioia), u središte priče smješta dvije protagonistice koje u pokušaju bijega teže samoostvarenju i propitkuje tanku granicu između ludila i normalnosti.

Žanrovski komedija, ali s ozbiljnom temom koja poprima elemente drame, film otvara radnju u Vili Biondi, velebnom psihijatrijskom lječilištu mentalnih bolesnika u suncem obasjanoj Toskani. Riječ je o ustanovi za žene otvorenog tipa, odnosno o prostoru koji svojim pacijenticama nudi koristan rad u prekrasnoj okućnici, vrtovima i poljima lavande, kao i odmor. To je mjesto koje brine o osjećaju slobode svojih „zatvorenika“, mjesto gdje se osjećaju bolje nego kod svoje kuće, odnosno, mjesto koje im predstavlja jedini dom koji imaju.

Foto. facebook.com/lapazzagioia
Suprotnosti koje se nadopunjuju

Na samome početku gledatelj upoznaje vrlo pričljivu i samopouzdanu Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi) koja s upečatljivim modnim stilom i ponašanjem vidno odudara od ostatka populacije u Vili Biondi. No, bez obzira na njezino „komandiranje“ ostalima, ubrzo se saznaje da je i ona samo još jedan pacijent zatvoren u mentalnoj ustanovi. Beatrice je u takvom okruženju dobro. Ekstrovertna, uvijek nasmijana i pozitivna, kreirala je vlastiti imaginarni ružičasti svijet u glavi zapevši u vlastitoj prošlosti u kojoj je navodno bila buržujka, što otkriva njezino naučeno ponašanje (navodno je Vila Biondi u vlasništvu njezine rođakinje koja je prepustila prostor za lječilište).

Ubrzo u Vilu ulazi Donatella (Micaela Ramazzotti, koja je ujedno i Virzijeva supruga), istetovirana žena ispijenog izgleda. Ona je u mnogočemu različita od vesele Beatrice bogataških manira; siromašna je, krhka, zatvorena i u teškom depresivnom stanju pa njih dvije predstavljaju čisti kontrast. Tada dolazi do predvidljivog tijeka radnje, između dvije suprotnosti rađa se neraskidivo prijateljstvo jer počinju nadopunjavati jedna drugu. Bez plana i cilja, sasvim slučajno bježe iz utočišta Vile Biondi i započinju sa svojom avanturom pa se redaju scene „kršenja“ zakona iz vanjskoga svijeta.

Foto: facebook.com/lapazzagioia
Prošlost na vidjelu

Poput poznatih postulata filma ceste, i Like Crazy (prva asocijacija je Thelma & Louise Ridleya Scotta) prati putovanje u obliku otkrivanja unutarnjih previjanja dvaju junakinja. Zanimljivo je što i gledatelj biva uvučen u njihovu besciljnu avanturu. Ni on ne zna što očekivati jer je njihov bijeg bez razloga i bez određenog odredišta. Dvije „luđakinje“, koje zapravo to i nisu, odlaze u svijet „normalnih“ i tamo se ne snalaze. Na takvom putovanju postupno saznajemo njihovu tešku prošlost i razloge dolaska u psihijatrijsku ustanovu. One bježe od nedefiniranog straha, a stanice do konačnog odredišta predstavljaju im bolne točke prošlosti koje su ih odredile kao osobe pa tako upoznajemo Beatriceinog bivšeg ljubavnika kriminalca, Donatellinu sebičnu majku i sina koji biva posvojen jer je Donatella, s njim u naručju, pokušala samoubojstvo.

Ključna potraga protagonistica je potraga za srećom, no gdje se nalazi ta sreća? Shvaćajući da nemaju više ništa u vanjskome svijetu, kreću na put udovoljavanja površnih potreba koje im predstavljaju kratkotrajno zadovoljstvo, što je Virzijeva opaska na konzumeristički svijet današnjice. Sreća u vanjskome svijetu drugačije se manifestira od sreće u Vili Biondi. Njihove rute su shopping centri, restorani, noćni klubovi, no ubrzo shvaćaju kako su pobjegle iz svijeta bezbrižnosti u kaotičan svijet svakodnevice. Ne snalazeći se u takvom okruženju, postupno se počinju još više psihički raspadati.

Foto: facebook.com/lapazzagioia

U Like Crazy naglasak je na prikazu karaktera junakinja, gdje je lik Beatrice vidljivo izdominirao (Virzi je Tedeschi kao glavnu ulogu zaposlio i na projektu Human Capital iz 2013. godine). Dok u Vili Biondi nesvjesno bježi od realnosti, bijegom joj se vraća. Zapravo, gledatelj nikada nije načisto s njezinim karakterom i postupcima, kao što ni ona nije više svjesna jesu li njezine priče istinite ili lažno konstruirane. Donatella je ostala u sjeni Beatrice, iako njihovi kontrastni karakteri dobro balansiraju.

Uspjeh među publikom i kritikom

Linearno-kronološka narativna linija sa zaokruženom pričom u trajanju od jednoga dana upotpunjuje se vrlo dobrim dijalozima (Paolo Virzi poznat je po uspješnim scenarijima, a u ovoj priči pomogla je i koscenaristkinja Francesca Archibugi). Like Crazy dobro je primljen od strane talijanske publike gdje je osvojio pet nagrada David di Donatello u različitim kategorijama (što je u Italiji poput Oskara).

Film možete pogledati u Ljetnom Art-kinu Croatia od 7. srpnja .

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari