“WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO” (Billie Eilish): Dijete koje ima što reći

billie
"WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO" [album cover]

“WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO” jest himna generacije okupljene oko elektronike, točnije masnih dropova i titrajućih i treperavih bas dionica, zazornih slika i vizualne retorike kojom se Eilish dobrano naoružala i koja je integralni dio njezine poetike.

Možda zbog svoje starosti koju je sve teže priznati, a pogotovo pojmiti, možda zbog života pod kakvim kamenom, za Billie Eilish nisam čuo do roditeljskog sastanka tijekom kojeg mi je na WhatsApp stigla preporuka I Just Wish You Were Gay. Naslov možda djeluje jasno, ali dovoljno je provokativna da sam je morao razumjeti otvaranjem pjesme curetka koja se pokazala kao 17-godišnjakinja netipičnih iskustava za svoju dobnu skupinu. Nije prošlo ni dva tjedna i dočekao me neočekivani album na Spotifyu; album koji, nevoljko priznajem, na ponavljanju imaju osnovnoškolci i moje generacije – rani milenijalci. Album koji vrti moja černobilska generacija.

Za mog životno-glazbenog vijeka, ovakav prodor na žanr, scenu, konkurenciju i industriju imale su samo dvije žene: Britney Spears prije dvadeset godina kada je definirala pop kao žanr utopije i eskapizma, a desetak godina kasnije Lorde s promjenom paradigme i ritma. Billie Eilish je proizvod, ali i simptom vremena: psiho-emotivno rano dozrela maloljetnica na prvijencu govori o međuljudskim odnosima koji su svemirima daleko od ljubavi s nebesa, kraljevskim parovima ili duhovima iz svjetiljki.

Mračna i cinična Billie

Eilish je privlačno cinična i mračna, a istovremeno ranjiva u svojoj nefiltriranoj iskrenosti. “WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO” započinje krvavim nosom, izudaranim koljenima i majkom koja žali muškarce opjevane u ovim pjesmama, a ovakav je smjer i ostatka albuma izgrađenom na ‘otečenom’ beatu općeprihvaćenih singlova i pulsirajućem sarkazmu utkanom u većinske balade koje zapravo čine srž debitantske kompilacije.

Brat genijalac

Ne treba trčati pred rudo i govoriti o pop-geniju jer Billie Eilish je zapravo dvojac kojeg pronosi muškarac u sjeni – brat Finneas koji je autor većine pjesama, kompozitor i producent albuma. I sam tek 22-godišnjak, u kombinaciji s perceptivnom sestrom, Finneas ima, bez krivih primisli, najuvjerljiviju kemiju na trenutačnoj sceni.

Njegovo simbolističko i nerijetko teško tekstopisanje jednako je tvorbeni element kao i sestrin vokal postavljen u žarište projekta što crpi sa svih strana: od Lane del Ray, Fione Apple, do Zole Jesus i Tylera The Creatora. Par ne radi poskočice o slavlju života, nego mračne i ironične osvrte na međuljudsko iskustvo koje je uglavnom frustrirajuće iz jednostavnog razloga što smo u doticaju s drugim pojedincima. Provokacija normi ovdje jasno usmjerava duo, ali sasvim opravdano i nenapadno.

Himna generacije

“WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO” jest himna generacije okupljene oko elektronike (Bad Guy), točnije masnih dropova (Bury A Friend) i titrajućih i treperavih bas dionica (You Should See Me In a Crown), zazornih slika (My Strange Addiction) i vizualne retorike kojom se Eilish dobrano naoružala i koja je integralni dio njezine poetike.

Iako za koji mjesec možda neće preživjeti zub vremena instantne konzumacije i sveopćeg zasićenja, kratkoročnog pamćenja i pažnje, Billie Eilish dovodi underground u mainstream i sljubljuje supkulture brakom zvukova, žanrova i stilova u kojima se tek ima pronaći, no za prvijenac – savršeno pliva.