Film

BOOKSMART: Pomodni feminizam ili drugačija mladenačka komedija?

booksmart
Foto: YouTube screenshot
Vrijeme čitanja: 4 minute

Postoji nešto primamljivo u mladenačkim iliti teen komedijama o američkim srednjoškolcima; možda potpuna nevjerojatnost kojom odišu ili činjenica da baš nikad ništa ne uče. John Hughes još je u osamdesetima postavio standarde svojim klasicima poput The Breakfast Club i Sixteen Candles, a trend tih filmova nastavio se u devedesetima, ranim dvijetisućitima te ostao do današnjeg vremena Netflixa, koji trend vjerno njeguje redovito ih štancajući. Nakon što su se svi koji prate trendove kleli u posebnost filma To All the Boys I’ve Loved Before, sličnu je reakciju dobio i novi film Booksmart.

Pod redateljskom palicom Olivije Wilde (da, one doktorice iz kasnijih sezona Dr. Housea), film se pridružuje novim, navodno pametnijim mladenačkim komedijama koje su poštene prema svojoj ciljanoj publici i prate kako ona diše, iako, ako se mene pita, tu i dalje postoji zdrava doza dobrog, starog američkog pretjerivanja.

Teško je ful biti kul

One su najbolje učenice u generaciji, iznimno ambiciozne i nije ih briga što drugi misle o njima. Molly (Beanie Feldstein) i Amy (Kaitlyn Dever) na samom su završetku srednje škole, s velikim planovima za budućnost, što blisku, što daleku, i spremne su na sve životne izazove. Čitavu su srednju školu provele nad knjigama, skupljajući feminističke junakinje kao pokemone, tražeći visoke pozicije koje će jednog dana okupirati kao uspješne građanke svijeta i zanemarujući svjetovne stvari poput društvenog života, ali itekako zadržavajući snobovski stav prema svima koji su barem prismrdjeli nekom tulumu.

booksmart
Foto: YouTube screenshot

Kada Molly shvati da i oni koje je smatrala nižom vrstom također idu na cijenjene američke fakultete, njen se snobizam rastopi kao kuglica sladoleda te natjera Amy da u zadnjoj noći kada su još srednjoškolke prožive četiri godine ludog srednjoškolskog života, koji je, ako se film pita, svima jednak i uključuje seks, droge i rokenrol. Noć provode pokušavajući doći na veliki tulum kolega iz razreda sa željom da svima dokažu kako su i one zabavne, upadajući usput u brojne neplanirane avanture i rušeći stereotipe uobičajenih američkih srednjoškolskih komedija. Barem onih odabranih.

Izlaz iz okvira?

Što je to novo što Booksmart donosi? Ovo je prvenstveno film o djevojkama za djevojke, a koji je režirala žena, ali nije prvi ovakav film sa ženskim glavnim likovima – sjetimo se Mean Girls, Easy A i Clueless, primjerice, ili još novijeg Lady Bird.  U žanru koji često pribjegava klišejima i formulama, ovaj film nastoji stvoriti nove putove i izlaze iz dosadašnjih okvira. Zbog toga ove dvije štreberice ne prolaze kroz fizičku preobrazbu niti je fizički izgled bilo koje od djevojaka na bilo koji način naglašen, već su protagonistice vođene svojim osebujnim osobnostima, što je dosad uglavnom bilo rezervirano za sporedne uloge. Uobičajena jednodimenzionalna podjela srednjoškolaca na klike prisutna je onoliko dugo koliko i iluzija da su Molly i Amy posebne zbog svojih akademskih postignuća te se taj okvir razbija vrlo rano u filmu.

Otvoreno se i neopterećeno progovara o seksualnosti sa svom popratnom nelagodom i bez mistifikacije, queer osobe također su sastavni dio priče i oko toga se ne stvara posebna pompa, pametna zaobilaženja nekih klišeja su prisutna i film bez ikakvih poteškoća prolazi Bechdel test, što je i red kada je feminizam glavna crta osobnosti protagonistica.

booksmart
Foto: YouTube screenshot

Ipak se, budući da je ovo itekako film za mase, ostaje čvrsto unutar okvira žanra, a jednako tako i unutar okvira zahtjeva nove generacije žanra. Od novog tu su politički osviješteni likovi, njihovi međusobni odnosi malo su realističniji i manje arhetipski u odnosu na starije komedije ovog faha, a i svi ostali uobičajeni elementi su tu: sve se događa u jednoj noći s tulumima epskih razmjera, sladunjavim govorima i raspletima, u trendi odjeći i s trendi štreberskim stavovima skinutih sa statusa svih relevantnih trendi poznatih osoba.

Pomodarstvo ili iskrenost?

Molly i Amy dio su štreberske klike koja trenutno vlada mainstream pop kulturom, ali budući da su djevojke, fokus nije na poznavanju znanstvene fantastike, već na ikonama feminizma, što nakon dvije fore postane naporno i kontraproduktivno. Ipak je zanimljivo malo za promjenu vidjeti žensku komediju u kojoj glavni cilj nije podmetnuti onoj drugoj nogu kako bi se osvojio (popularni) dečko, već je premisa filma sličnija onoj u kojoj su protagonisti grupa neprilagođenih likova i njihovih avantura, poput Superbada, a s jasnijim ciljem da likovi nešto nauče i nadiđu svoja prijašnja kriva uvjerenja.

Međutim, humor je u Booksmart (kao uostalom i u Superbad) mlak i ziheraški. Na ovom polju film zapravo ne donosi ništa novo, a fore nisu ništa pametnije od sličnih žanrovskih ostvarenja, unatoč svim feminističkim referencama te njihove izvedbe na trenutke postanu naporne i prozirne. Ritam filma možda je ipak mrvicu prebrz, a životni stil likova i dalje previše nevjerojatan. No, određena prirodnost u glumi i čitava plejada raznolikih likova veliki su plus.

booksmart
Foto: YouTube screenshot

Ovaj filmski debi Olivije Wilde solidno je ostvarenje s relativno distinktivnim stilom koje nastoji dati šansu onima koji dosad nisu mogli doći do riječi, ali i dalje je žrtva holivudskog trenda političke korektnosti. Istina, nema ni traga nametljivoj propagandi i svi likovi koje osviještena publika danas zahtijeva dobro se uklapaju u priču te nisu trofeji tradicionalno ukalupljenih protagonista, no previranja iza holivudskih kulisa dovoljno se jasno ocrtavaju ispred kamere da bi ih se bez mrštenja progutalo kao šale .

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari