Vizart

Claude Monet: Umjetnički manipulator ljudskoga oka

Foto:facebook.com/MonetPaintings
Vrijeme čitanja: 4 minute
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery

Tko je uopće bio Claude Monet? Je li  itko poznavao ovoga zaljubljenika u prirodu koji je cijeli svoj život posvetio slikanju igre svjetlosti i sjene?

“Moj studio? Nikada nisam imao studio, niti mogu razumjeti kako se itko može zatvoriti u sobu”, okrenuo se prema prozoru, pokazao na rijeku Seinu i dodao: “Ovo je moj studio.”  Tako je Monet objasnio svoje likovno stvaranje i ono što ga čini posebnim, međutim definitivno se isticao među ostalima jer je slikao uz obale mora i rijeka, na livadama, ali nikada u zatvorenim prostorima – jednostavno nije želio biti ptica u kavezu vlastitog života i navika.

Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery

Slikao je za to vrijeme, kako su mnogi nazivali,  “nedovršene” slike slobodnih poteza kistom s mnogo grudica boje, što se na kraju ispostavilo kako je on bio tvorac impresionističkoga pravca u slikarstvu – otac impresionizma! Bio je jako uporna osoba. On bi, kako je sam rekao, slikao na desetke slika kako bi postigao nešto što želi. Slikao bi isti motiv u svako doba dana, iz svakog kuta i položaja.

Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery

Monet je u srednjoj dobi  počeo dobivati znakove očne mrene, a i vid mu je počeo slabiti što se može uočiti na nekim njegovim slikama. Tako je na slikama iz tog razdoblja koristio mnogo živih boja, crvene, narančaste i žute, a nakon operacije je mnoge prepravio, kako bi izgledale onako kako je htio. Ispočetka mu je u vidu dominirala žuta boja sa mutnim nijansama smeđe, crvene i žute, a nakon operacije tvrdio je da vidi previše plave boje.

Znanstvenici danas vode velike rasprave oko ovoga velikoga umjetnika. Smatraju kako su Leonardo da Vinci i Claude Monet  poznavali tajne ljudskoga oka koje istražitelji danas pokušavaju s mukom otkriti. Pogotovo kod Monetove slike “Impresija: izlazeće Sunce”  gdje je Sunce neobične svjetlosti koju ne možemo odrediti.

Foto:facebook.com/MonetPaintings
Foto:facebook.com/MonetPaintings

Monetovi poznanici su ga voljeli slušali dok je pričao jer se u njegovu govoru uvijek pronašla neka zanimljiva misao ili njegova misao vodilja, a neke od njih su:

“Boja je moja opsesija:  cjelodnevna radost i muka.”

“Bogatstvo koje sam postigao dolazi iz prirode, ona je izvor moje inspiracije.

“Ja samo mogu nacrtati ono što ja vidim.

” Ja slikam … kao što ptice pjevaju.

Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery

Ljubitelji na stranicama Grand Palais nacionalne galerije u Francuskoj mogu pogledati sva njegova djela kao i virtualno putovati kroz galeriju diveći se u upoznavajući ovoga nevjerojatnog umjetnika.

Foto:facebook.com/MonetPaintings
Foto:facebook.com/MonetPaintings
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery
Foto:facebook.com/Claude.Monet.MiaFeigelson.Gallery

Bitka za Moneta od 25 milijuna dolara

Huguette M. Clark, povučena nasljednica je u svojoj kolekciji umjetnina, što nabavljenih vlastitim sredstvima što nasljeđujući, krila blago koje je oporučno ostavila Corcoran, galeriji likovnih umjetnosti. To blago je proizašlo iz kista  Claudea Moneta čija se vrijednost procjenjuje u rasponu od 25 – 30 milijuna dolara.

Ova bogata nasljednica je imala veliku zbirku umjetnina u svom 42-sobnom stanu na Petoj aveniji u New Yorku, a neke od njih su Renoirove i Sargentove slike, te jako rijetke knjige i Stradivariusova violina dok je Monetova slika zauzimala posebno, odvojeno mjesto u njezinoj kolekciji. 1930. godine, je kupila tu skupocjenu Monetovu umjetninu pod nazivom Nympheas iz 1907. godine,  izvorno u  Monet galeriji u Parizu.

Nympheas (1907.) je vrijedna umjetnina koja pripada skupini od 250 slika ulja na platnu pod nazivom Water Lilies koje je Claude Monet  naslikao dok je bio svakodnevno inspiriran svojim cvjetnjakom u Givernyju na SZ Francuske. Koliko je ta njegova opčinjenost cvjetnjakom i prirodom urodila plodom govore njegovi sve mnogobrojniji očarani ljubitelji i posjetitelji njegovih galerija koje stalno iznova oduševljava i ostavlja bez daha.

Nasljednica Clark, čije se imanje procjenjuje u vrijednosti od gotovo 400 milijuna dolara, nema živoga nasljednika. No, glavni  problem je što su se počeli pojavljivati neki novi članovi obitelji koji su protiv ostavljanja te slike kao i  ostalih umjetnina galeriji  jer smatraju kako Huguette nije potpisala nikakvu oporuku i zbog toga se vodi žustra rasprava u zadnje vrijeme. No, galerija se  brani pravilom koje navodi kako se mora poštovati volja nekoga donatora.

Što će se do kraja dogoditi to se ne zna, a dotada će posjetitelji Corcoran galerije  uživati u Monetovoj slici zahvaljujući svojoj dobročiniteljici.

Foto:facebook.com/Huguette-M-Clark
Foto:facebook.com/Huguette-M-Clark

Zanimljivo je to da je Monet slikao slike koje su bile veličine zida kuće u kojoj je živio, pa čak i veće. Kako god, ovaj svestrani umjetnik će i dalje svojim djelima očaravati ljubitelje umjetnosti i skrivati tajne duše prenešene na platno.

Be social

Komentari