Izvedbene umjetnosti

Compagnie Non Nova: Suvremeni cirkus koji očarava i istražuje

Foto: Jean-Luc Beuajault / cienonnova.com
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: Jean-Luc Beuajault / cienonnova.com
Foto: Jean-Luc Beuajault / cienonnova.com

Cirkus je od svojih početaka bio jedan od pučkih oblika zabave koji je supostojao paralelno uz “visoku” kulturu. Takvi oblici, veoma česti u izvedbenim umjetnostima, postoje još od antike te gotovo sve velike promjene u stilskim epohama događale su se zahvaljujući prodoru nekih elemenata tih “nižih”, pučkih vrsta u “uzvišene” oblike. Upravo stoga ne čudi činjenica da je suvremeni cirkus (ili “novi cirkus”, prema francuskom cirque nouveau) jedan od istaknutijih alternativnih oblika kazališta današnjice.

Kao što smo već najavili, u Zagrebu će se ovog vikenda, u sklopu Festivala novog cirkusa, moći pogledati izvedbe predstava “L’après-midi d’un foehn” i “VORTEX” slavne francuske žonglerske skupine Compagnie Non Nova. Riječ je o projektu iza kojeg stoji transrodna umjetnica Phia Ménard, koja je još 2007. u Zagrebu nastupala kao Philippe Ménard. Compagnie Non Nova, kako tvrde u svom predstavljanju, nije skupina već profesionalni tim pod redateljskom palicom genijalne Ménard, koja je i u ovim dvjema predstavama, koje će zagrebačka publika imati priliku vidjeti, zaslužna za režiju, scenografiju, dramaturgiju i izvedbu.

Non Nova je sa svojim radom započela 1999. godine i od tada je ostvarila mnogobrojne suradnje s umjetnicima na raznim područjima, francuskim nacionalnim kazališnim kućama i mnogim kulturnim institucijama, a popis država u kojima su gostovali penje se i do pedesetak. No, ono što je najbitnije, iza sebe imaju već poveći broj uspješnih projekata zbog kojih postaju prepoznatljivo ime francuske izvedbene umjetnosti.

Foto: Jean-Luc Beuajault / cienonnova.com
Foto: Jean-Luc Beuajault / cienonnova.com

Svoj su rad započeli predstavom “Ascenseur, fantasmagorie pour élever les gens et les fardeaux” (Dizalo, fantazmagorija za podizanje ljudi i tereta) koja im je donijela zavidan uspjeh i turneju u suradnji s Francuskim Institutom (međunarodna organizacija za promicanje francuske kulture). Već 2003. Compagnie započinje trogodišnju rezidencijalnu suradnju s nacionalnim kazalištem Le Carré u Château-Gontieru, a 2004. nastaje projekt s kojim su gostovali i u Zagrebu – “Jongleur pas confondre“. Riječ je o kombinaciji performansa i predavanja koje propituje samu žonglersku umjetnost.

Projekt pod nazivom “I.C.E.” (kratica za Injoglabilité Complémentaire des Eléments – Komplementarna nežonglirivost elemenata) započinje 2008. i u njemu nastaju predstave poput “P.P.P.“, koja je također gostovala u Zagrebu te ostala zapamćena po toni leda na pozornici. Drugi dio ciklusa I.C.E. su “Igre vjetra” kojima pripadaju i već spomenute dvije predstave koje ćemo moći vidjeti ovaj vikend. U tim predstavama glavna je uloga povjerena vjetru kao nežonglirivom elementu, a rezultat je prema mongim kritičarima neviđeno poetičan i snažan.

Ono što sve ove projekte čini toliko snažnima i revolucionarnima jest dekonstrukcija i konstantno propitivanje koji su u temeljima suvremene postmoderne umjetnosti. Mnogi “Igre vjetra” doživljavaju kao prikaz transrodnog životnog puta same Ménard, no one se mogu shvatiti i kao propitivanje granica shvaćanja čovjeka i tijela, ali i propitivanje granica same žonglerske umjetnosti jer se postavlja pitanje “Što sve može biti medij te umjetnosti i možemo li ga uopće ograničavati?”. Sigurno je to da se svakako isplati pratiti rad Compagnie Non Nova, uputiti se 15. i 16. lipnja u ZKM na njihove predstave, a više o izvedbama, ulaznicama i samoj skupini možete saznati na stranicama Festivala novog cirkusa i službenoj stranici Compagnie.

Be social

Komentari