Istaknuto
11.05.2018.

Cinkuši su jedno od najorginalnijih, najunikatnijih i najkreativnijih hrvatskih glazbenih imena. Iza njih su četiri studijska i jedan live album, a 20 godina karijere proslavit će velikim koncertom 11. svibnja u Tvornici kulture.

08.05.2018.

Sven Popović razgovarao je s Lucijom Butković povodom objavljivanja svoje druge knjige i prvog romana "Uvjerljivo drugi" (Fraktura, 2018.). U intervjuu su dotaknute njegove glavne preokupacije – generacijske i individualne egzistencijalne strepnje, književnost, glazba i snoviti gradski pejzaž.

Izvedbene umjetnosti

“Črna mati zemla” najbolja predstava 28. Marulićevih dana

28.04.2018. Tim Hrvaćanin[Črna mati zemla] Foto: Marko Ercegović / zekaem.hr

Od 21. do 28. travnja u Splitu su se održavali 28. Marulićevi dani. U službenoj konkurenciji festivala hrvatske drame ove je godine, u izboru selektorice dr. art. Mire Muhoberac, izvedeno je 12 predstava u produkciji kazališta iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Mađarske. Ocjenjivački sud činili su glumica Marija Sekelez, redatelj Dražen Ferenčina, dramaturg i teatrolog dr. sc. Matko Botić, teatrologinja dr. sc. Višnja Kačić Rogošić te kostimografkinja dr. art. Ivana Bakal, a nagradu Marul za najbolju predstavu u cjelini dodjelili su predstavi “Črna mati zemla” Kristiana Novaka, u adaptaciji Tomislava Zajeca, režiji Dore Ruždjak Podolski i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih.

U službenom priopćenju stoji: “Predstave nastale na temelju proznih klasika hrvatske književnosti već su dugo u kanonu domaćeg teatra, od Marinkovićeva “Kiklopa do Novakovih “Mirisa, zlata i tamjana”. “Črna mati zemla” Kristiana Novaka, Tomislava Zajeca i Dore Ruždjak Podolski punokrvni je sljednik te svijetle tradicije, velika predstava koja nije puka dramatizacija proze, već istinski dokument našeg vremena.” Ovo je druga velika nagrada za predstavu “Črna mati zemla”, nakon prošlogodišnje Nagrade hrvatskog glumišta za najbolju dramsku predstavu.

KRITIKA -> “Črna mati zemla” (ZKM): Odlična i emotivna adaptacija potresnog romana

Dora Ruždjak Podolski osvojila je i svog prvog Marula za režiju: “Dora Ruždjak Podolski kao redateljica predstave “Črna mati zemla” igrala je va banque, s velikim ulogom, pokušavši hrabro scenski zaslužiti naizgled nepregledni prozni pejzaž Novakova remek-djela. U tom pokušaju Dora Ruždjak Podolski imala je uzornog uspjeha, stvarajući cjelinu besprijekornog ritma i snažnih scenskih slika.” Ruždjak Podolski osvojila je i Nagradu hrvatskog glumišta i nagradu 32. Gavellinih večeri za režiju predstave “Črna mati zemla”.

Dvostruko je slavio Tomislav Zajec koji je osvojio Marula za suvremeni dramski tekst festivalske predstave za dramu “Ono što nedostaje” praizvedenu također u ZKM-u te Marula za dramaturgiju / dramatizaciju / adaptaciju predstave za dramatizaciju romana “Črna mati zemla” Kristiana Novaka. “Tomislav Zajec kao pisac oduvijek je znao prepoznati zeitgeist i biti društveno relevantan, ali to je radio s mjerom, iz dramske strukture, staloženo. U “Ono što nedostaje” pisac više nema živaca ni vremena ni volje da u dramski celofan pažljivo zamata ono što ga muči, i to je najveća vrijednost tog besprijekorno ispisanog dramskog teksta”, stoji u obrazloženju.

Foto: www.hnk.hr

Nagrade Marul za umjetničko ostvarenje dodjeljuju se predstavi “Ljubavni slučaj Fahrije P.” Teatra &TD za cjeloviti audio-vizualni dojam i kostimografkinji Doris Kristić za oblikovanje kostima u predstavama “Črna mati zemla”, “Ono što nedostaje”, “Tko pjeva zlo ne misli” i “Ustav Republike Hrvatske”: “Doris Kristić je slojevito svojim specifičnim kostimografskim  rukopisom, vrlo različitog  i kreativnog umjetničkog izričaja prilagođenog dramaturgiji svake predstave posebno, izuzetno kvalitetno doprinijela vizualnom segmentu cijelog festivala”, dok “predstava “Ljubavni slučaj Fahrije P.” izvedbu uokviruje reinterpretacijama nagrađivanih stripova Željka Zorice Šiša i obogaćuje intervencijama Igora Hofbauera Hofa pozivajući nas u veličanstvenu halucinogenu intermedijalnost kazališnoga čina”.

Dvije nagrade za glumačko ostvarenje ravnopravno dijele Filip Vidović i Krešimir Mikić za ulogu Sandija Ignaca u predstavi “Ciganin, ali najljepši” odnosno za ulogu Gospodina Fulira u predstavi “Tko pjeva zlo ne misli” te Nina Violić i Zrinka Cvitešić za ulogu Milene u predstavi “Ciganin, ali najljepši” odnosno za ulogu Ane Šafranek u predstavi “Tko pjeva zlo ne misli”. Ocjenjivački sud ističe “ravnomjernu količinu divlje krvi i zrele samokontrole” Filipa Vidovića u “točnom, upečatljivom i privlačnom” oblikovanju naslovne uloge, “šarmantnu lakoću” kojom je Krešimir Mikić iznio mimiku, gestiku i kretanje Gospodina Fulira, “razigrane plesne i pjevne dionice” Zrinke Cvitešić kojima je “bez vidljivoga napora postizala centralno mjesto izrazito grupno usmjerene predstave”, dok Nina Violić raspuštenicu igra “oslobođeno, bez inhibicija i dodvoravanja te je istovremeno polučila fascinaciju snagom lika i empatiju za njezinu krhkost”.

Za jedino (ugodno)  iznenađenje pobrinula se publika koja je nagradu za najbolju predstavu na temelju ocjena publike dodijelila predstavi “Povratak” Srđana Tucića u režiji mlade redateljice Arije Rizvić i produkciji Eurokaza, Hrvatske kuće i Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. Publika je “Povratak” ocijenila prosječnom ocjenom 4,92. Nagradu generalnog medijskog pokrovitelja festivala, dnevnog lista Slobodna Dalmacija za glumačko ostvarenje, dobila je glumica Urša Raukar za ulogu Bake u predstavi “Črna mati zemla” Zagrebačkog kazališta mladih zbog kreiranja “arhetipa bake kao našeg kolektivnog sjećanja na slike djetinjstva čija su njedra sigurno utočište dječjim strahovima i stup emotivne potpore u najtežim obiteljskim trenucima”. Nagradu je dodjelio žiri čitatalja Slobodne Dalmacije u sastavu: Anamarija Kovacic Lalić, Elena Mrčela, Vesna Baljkas, Ivanka Ivancevic Mišica i Sanja Guštin.

(Visited 78 times, 2 visits today)

Komentari