Intervju

Davor Branimir Vincze: “Novalis razbija unaprijed izgrađene stavove o suvremenoj glazbi”

Davor Branimir Vincze
Foto: Arhiva festivala Novalis
Vrijeme čitanja: 3 minute

Novalis art+music festival promiče avangardnu glazbu i suvremenu umjetnost. Glavne premise ovog festivala su inovacija, instrukcija i interdisciplinarnost. Iza njega stoji Davor Branimir Vincze, zanimljivo glazbeno ime poznatije izvan granica Hrvatske, vjerojatno zbog specifičnosti glazbe kojom se bavi. On je skladatelj suvremene glazbe, studirao je na akademijama u Grazu i Stuttgartu te doškolovanje iz računalom potpomognute kompozicije na institutu IRCAM u Parizu. Trenutno je na doktoratu iz kompozicije na Stanfordu.

Novalis Festival osnovao je 2014. godine, a ove se godine održava od 27. do 31. kolovoza u Zagrebu i Zadru. Na festivalu nastupaju austrijski, ali multikulturalni Schallfeld Ensemble, solisti projekta Pre-art koji promovira izvrsnost kroz marginalizirane umjetničke radove (Tobias Moster (violončelo), Raphael Kamenisch (saksofon), Boris Previšić (flauta), Vladimir Blagojević (harmonika), Matthias Arter (oboa) i Aleksander Gabrys (kontrabas)) te Trio Catch, trio klarineta, violončela i klavira koji u konstantnoj potrazi za zajedničkim zvukom interpretira suvremenu i klasičnu glazbu. Ulaz na sve koncerte je besplatan, a održavaju se u Muzeju antičkog stakla i Kneževoj palači u Zadru te MM centru, koncertnoj dvorani HDS-a i Knjižnici “Bogdan Ogrizović” u Zagrebu.

Kako je nastao Novalis?

Novalis Festival je nastao u suradnji s  Ivanom Biliško i Sanjom Lasić kao platforma na kojoj smo htjeli prezentirati suvremenu glazbu, glazbeno-scenske i multimedijske projekte kakve i sami radimo, povezati renomirane umjetnike s mladima, donijeti u Hrvatsku sve ono što smo naučili tijekom godina u inozemstvu.

Kako odabireš lokacije i zašto baš Hrvatska?

Hrvatska zato što je zemlja iz koje dolazim i zato što ima manjak i potencijal za razvoj sadržaja kakve nudimo. Glavni je koncept Novalisa da se koncerti rade “po mjeri” i prilagođeni su sadržaju pa tako svaki koncert uključuje odabir prikladne lokacije.

Kako odabireš goste?

To je najčešće kombinacija više faktora koja prije svega uključuje kriterij visoke kvalitete sviranja i spremnost ansambla na isprobavanje nečega novog, praizvedbe djela mladih skladatelja/ica itd. Mi ne kupujemo gotove koncerte nego ih sami kreiramo.

Foto: Arhiva festivala

Festival mladih za mlade

Što ti je želja za Novalis?

Iz godine u godinu vidimo pomake, kako od kvalitete naše ponude, veće medijske popraćenosti, većeg interesa publike i akademske zajednice, sponzorstava i sl. Volio bih da se taj trend nastavi, ali prije svega da nađemo generalnog pokrovitelja. Mislim da bi to olakšalo funkcioniranje naše udruge, dalo stabilnost i mogućnost dugoročnog planiranja, što je iznimno važno kada želite dovesti umjetnike koji su jako na cijeni.

Kakvu publiku želiš privući?

Svu onu koja se interesira za inovacije na polju umjetnosti, ali prije svega mladu. Smatram da uz toliko mladih ljudi koji se kod nas prezentiraju svojim sviranjem ili svojim skladbama, mora postojati isto tako mlada publika koja bi bila zainteresirana to čuti.

Kako se Novalis “uklapa” u postojeću scenu?

Izvrsno! S nekima sa scene i surađujemo i nadopunjujemo se. Novalis je trenutno jedini festival posvećen isključivo suvremenim glazbenim kretanjima koji se zbiva u ljetnim mjesecima, a da ujedno nije isključivo u Zagrebu.

Kako ta scena izgleda u inozemstvu i jesmo li dovoljno povezani?

Suvremena glazba je krenula kao nastavak onoga što je nekad pripadalo klasičnoj glazbi pa je samim time čvrsto povezana s akademskom zajednicom, što joj je ujedno posebnost i mana. Posebnost zato što iza toga leži jedan studiozni, moglo bi se reći skoro pa znanstveni pristup glazbi od strane ljudi koji su visoko trenirani virtuozi svog instrumenta, što je iznimno bitno za istraživački aspekt glazbe kojom se pokušavaju probiti konvencije, istražiti nove mogućnosti slaganja zvuka itd.

S druge strane baš zbog svog eksperimentalnog karaktera, to je nešto što publika obično nije naviknuta slušati pa je česta automatska reakcija, kao i kod svega što čovjek ne poznaje, neka vrsta odbojnosti. Povezanost s akademskom zajednicom tome ne pomaže jer publika odmah dobiva dojam isključivosti, a riječ “klasična glazba”, pogotovo u glavama mladih, stvara asocijaciju na nešto starmalo i dosadno. Baš iz tog razloga Novalis, kao što je veliki trend i vani, koliko god može razbija te unaprijed izgrađene stavove kroz prezentaciju na neuobičajenim lokacijama, korištenje suvremene tehnologije u egzekuciji koncerata, kroz edukaciju prije i za vrijeme samih koncerata, kao i kroz povezivanje glazbe s drugim umjetnostima (literatura, ples, video…).

Novalis Festival Announcement 2017 from Branimir Vincze on Vimeo.

Be social

Komentari