Istaknuto
22.03.2017.

Riječ je o jednom od najvažnijih glazbenih pokreta s kraja 20. stoljeća koji je široj publici ostao nepoznat. No, iako je nestao prije no što se jeka njegovih utjecaja mogla jasno ocrtati, on je preživio u filmovima Gregga Arakija i Sofije Coppole te nam se vratio sa svim modnim dodacima iz 90-ih.

21.03.2017.

1. travnja u Glazbeni lonac dolazi Lika Kolorado, i to u akustičnom izdanju. Ili barem tako tvrdi ekipa iz Lonca.

Film

Dokukutak – Baraka: Ljepota koja oduzima dah i surova stvarnost življenja

13.10.2015. Marija VukšićFoto: filmrevues.tumblr.com

Baraka (1992) dokumentaran je film redatelja Rona Frickea koji je sniman 14 mjeseci u 24 zemlje, na 6 kontinenata. Baraku se često uspoređuje s dokumentarnim filmom Koyaanisqatsi (1982) redatelja Godfreya Reggia na kojem je također radio i Ron Frick. Nijedan od ta dva dokumentarna filma nema dijalog ili naraciju, a dok se Koyaanisqatski usredotočuje na prirodan i urbani okoliš SAD-a, Fricke je u Baraki pokušao obuhvatiti mnoge povijesno važne i vizualno jedinstvene svjetske lokacije, ali i položaj ljudi unutar i naspram tih lokacija. Baraka je doživjela svojevrsni nastavak u Samsari (2011), drugome dokumentarcu Rona Frickea koji je, poput Barake, u potpunosti snimljen na 70 mm traci, a čiju recenziju možete pročitati na Ziherovom linku.

Baraka nema sveznajućeg naratora i svaki je kadar nijem izuzev trenutne pozadinske pjesme koja, poput prikazanog kadra, ima određenu kulturnu prepoznatljivost u sebi, bilo da je riječ o melodiji koja nas podsjeća na južnoameričke svirače ili tradicionalnoj japanskoj muzici u modernoj i pomalo preinačenoj izvedbi. Sve ima svoju svrhu i redoslijed te, iako se čini da nam je kao gledatelju dopuštena sloboda interpretacije, ubrzo postane jasno da zapravo gledamo usmjerenu i uniformiranu priču o ljudskoj evoluciji, prvim civilizacijama, povijesti, turbulentnoj sadašnjosti i prekrasnom okolišu koji se borimo očuvati dok ga istovremeno uništavamo i ne marimo za ljude kojima je taj okoliš dom, kao što su Australski domoroci, Puyo narod iz Ekvadora i Masaiji u Serengetiju koji se pojavljuju u dokumentarcu.

Foto: madeofcelluloid.tumblr.com

Foto: madeofcelluloid.tumblr.com

Baraka je stravično lijep dokumentarac. Lijep zato što se ne može zanijekati ljepota Zemlje i svega na njoj, a stravičan jer bez isprike pokazuje Zemljine ožiljke za koje su uglavnom krivi ljudi. Lijep zato što pokazuje svu ljepotu raznolike ljudske kulture i oblika postojanja, a stravičan jer također upozorava na što sve može spasti ta ljepota ako o njoj ne skrbimo. Naftna polja, obitelji koje spavaju na ulici, prostitutke, Auschwitz i lubanje iz Kambodže suprotstavljeni su prikazima svakodnevnog života u nedavno uništenom Kathmanduu u Nepalu, modernoj svakodnevnici u Tokyju i New Yorku, hramovima u Kyotu i Tibetu, Puyo djeci koja se igraju u šumi i tihom Angkor Watu koji se i dalje odupire zubu vremena.

Izmjenjivanje kadrova odvija se s lakoćom, prijelazi su skoro neprimjetni i u jednom se trenutku nalazite ispred Zida plača u Jeruzalemu, a u drugome trenutku divite se stropu Aje Sofije. Kao magijom, smjenjuju se lica, mjesta i zemlje te se tako stvara dojam da je sve blizu i povezano. Scena grada Varanasija u Indiji možda najbolje prezentira poruku koju nam nosi ovaj dokumentarac. Kupači na rijeci Ganges nalaze se tek nekoliko stotina metara udaljeni od dokova na kojima se pale mrtvi, dok jedni slave život, drugi se opraštaju sa svojim mrtvima i sve se to događa u neposrednoj blizini. Ljepota koja oduzima dah, surova stvarnost življenja i umiranja zajedno čine Baraku. Jedino su sunce, mjesec i zvijezde naizgled trajni i statični naspram drugih kadrova koji pršte bojama i kretanjem.

Foto: filmrevues.tumblr.com

Foto: filmrevues.tumblr.com

“Baraka” je inače riječ koja označava duhovnu snagu nekih osoba, mjesta ili stvari, a Fricke je u svojem dokumentarcu naumio prikazati duhovnu snagu čitavog čovječanstva i glavne pokretače ljudske motivacije poput religije, novaca, ideologije i ljubavi prema drugim ljudima i mjestima. Užurbanosti moderne svakodnevnice i urbanizaciji suprotstavio je tradicionalne načine življenja i običaje koji su se zadržali usprkos promjeni tempa života. Baraka uspješno sažima kontraste i sličnosti raznih kultura, pružajući svojoj publici jedinstveno iskustvo i uvid u svijet koji dijelimo s drugima.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(3 votes, average: 4.667 out of 5)

Komentari