Istaknuto
20.01.2017.

Osvrnemo li se na prethodnu izložbenu 2016. godinu, možemo biti prilično zadovoljni. U našoj metropoli imali smo priliku vidjeti izložbe najrazličitijeg karaktera i opsega koje su uključivale značajna umjetnička imena i vrlo dobro osmišljene kustoske koncepcije. Sudeći prema dosad objavljenom rasporedu najvećih zagrebačkih muzeja, očekuje nas vrlo uzbudljiva izlagačka sezona i u 2017. godini.

18.01.2017.

Sinoć je u Galeriji Prsten otvorena izložba slavnog njemačkog umjetnika Antona Högera pod nazivom ”Ravnoteža”. Höger je pripadnik bečke škole fantastičnog realizma koja je prepoznatljiva po nestvarnim, sanjarskim motivima u raskošnome stilu manirizma, razrađenoj tehnici starih talijanskih i nizozemskih majstora. Ovom prilikom umjetnik izlaže svojih četrdesetak radova nastalih od 2003. godine pa sve do danas.

Film

Dokukutak: VHS kao oružje protiv režima (“Chuck Norris vs Communism”, I. Calugarenau)

23.04.2016. Marija VukšićFoto: facebook.com/chucknorrisvscommunism

Chuck Norris vs Communism (2015) dokumentarni je film rumunjske redateljice Ilince Calugareanu koji je bio uvršten u ovogodišnji program 10. Festivala tolerancije u Zagrebu. Pomalo zanimljivog naslova, u ovom se dokumentarcu zapravo radi o Rumunjskoj osamdesetih godina kada je Rumunjska još bila Socijalistička Republika, a Nicolae Ceausescu bio je paranoičan diktator koji je svoju Republiku htio zaštiti od američkog kapitalizma, ali je tu zaštitu, kako to već biva, doveo do ekstrema pa je na televiziji postojao svega jedan program u kojem se hvalila kvaliteta života u Rumunjskoj, a svi su filmovi bili jako cenzurirani kako ne bi ni na koji način promovirali život u kapitalističkim zemljama Zapada.

Kvaliteta života subjektivan je termin kojim se lako može manipulirati pa je u dokumentarcu fokus pažljivo prebačen na strane (poglavito američke) filmove te se preko njih priča priča o izgladnjelosti Rumunjaca za drugačijom vrstom kulture i drugačijim načinom života od onoga na koji ih se de facto prisiljava. Prikazi se stalno izmjenjuju i miješaju se scene intervjua ljudi koji su živjeli u doba Socijalističke Republike i odglumljene scene koje služe kako bi se dočarao način života u to doba, ali i kako bi se prikazao rad Irine Nistor, osobe koja je sinkronizirala i prevodila sve američke filmove koji su u obliku VHS kazeta potajice dospjeli u Rumunjsku i u ruke onih rijetkih koji su imali videorekorder.

Ona je bila poznata samo kao “glas” koji im je prevodio njima dotad nepoznatu kulturu, a od ljudi koji se pojavljuju u dokumentarcu i pričaju o svojem iskustvu gledanja ilegalnih filmova u nečijem stanu, svi imaju drugačiju sliku Irine. Za neke je ona plavuša, a neki su sigurni da je brineta, a mnogim muškarcima je ona bila najljepša i najseksipilnija žena na svijetu. Takav je efekt u zadnje vrijeme vjerojatno uspio proizvesti jedino glas Scarlett Johansson u filmu Her. Mnogi su svjesni da su američki filmovi u kojima se Chuck Norris bori protiv komunista i u kojima Rocky divljački trenira samo još jedna vrsta propagande, ali ta im je propaganda bila prihvatljivija od one kojoj su svakodnevno bili izloženi.

Irina Nistor i u dokumentarcu je, skoro do samog kraja, prisutna samo svojim glasom, a njezin nam glas priča o strahu koji je proživljavala svaki dan jer je znala da se svaki njezin korak prati. Ona je radila u glavnoj državnoj TV stanici te je cenzorima prevodila filmove dok su oni odlučivali što će izbaciti iz filma te je prevođenje ilegalnih filmova bio njezin vrst bunta protiv takvog oblika državne uprave. Tajni agent koji je radio na TV stanici svaki bi joj dan u liftu rekao “slušao sam te jučer navečer.” Oni involvirani u krijumčarenje filmova preko granice, njihovu distribuciju i prevođenje sumnjiče jedni druge i nisu sigurni je li osoba s kojom rade zapravo pripadnik tajne policije. Svi su svjesni rizika koji poduzimaju, ali njihova očaranost filmom jača je od straha.

Pošto običnim građanima nije bilo dozvoljeno putovati izvan države, filmovi su ih vodili u glavne američke i europske gradove za koje su mislili da ih nikad neće biti u prilici vidjeti i njihovi su se horizonti na taj način širili. “Ponekad bih zaboravio o čemu se u filmu radi jer sam gledao kuće i stanove u kojima Amerikanci žive,” izjavio je jedan od likova. Čak su i pripadnici tajne policije i političkog vrha na kraju dopustili da se njihova šutnja kupi, ne novcima, nego upravo ilegalnim VHS kazetama. Čini se da se cijela država urotila i na kraju je jedino Ceausescu bio taj koji nije znao ili barem nije imao čvrstih dokaza da se američka kultura potajno uvukla u njegovu Republiku, a glas Irine Nistor mnogi su počeli poistovjećivati s hrabrošću i slobodom.

Iako nam je danas američke kulture i propagande preko glave i očaranost Amerikom koja je bila prisutna osamdesetih i devedesetih lagano se rasplinula, Chuck Norris vs Communism podsjeća nas da nijedan ekstrem nije dobar i da će ljudi uvijek naginjati u suprotnome smjeru od tog ekstrema bez obzira o kojoj je političkoj ideologiji riječ. Već se nekoliko godina priča o ilegalnom tržištu DVD-a u Sjevernoj Koreji, tko zna, možda će se i tamo uskoro dogoditi revolucija poput one u Rumunjskoj osamdesetih godina. Za one zainteresirane, Chuck Norris vs Communism može biti konzumiran preko Netflixa, a može se u cijelosti naći i na YouTubeu na linku.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari