Istaknuto
19.09.2017.

Do kraja godine ostalo je nešto više od tri mjeseca, taman dovoljno vremena da zaboravimo loše filmsko ljeto - ovo su naslovi koje nećemo propustiti.

18.09.2017.

Međunarodni festival razvojnog kazališta Ganz novi festival u svojem će se 7. izdanju održati u dva termina, od 21. do 24. rujna te od 7. do 16. prosinca. U rujanskom dijelu programa 70-ak umjetnika/ca i studenata/ica te 45 filmskih autora/ica predstavit će svoje plesne i kazališne predstave, multimedijalne instalacije, filmove i radionice.

Vizart

Dora Maar: Fotografkinja i nadrealistica, a ne samo muza

30.03.2017. Katarina JukićFoto: Tumblr/ hauntedbystorytelling

Tijekom turbulentne devetogodišnje veze s Pablom Picassom, Dora Maar bila je njegova muza i motiv koji se provlačio njegovim kubističkim portretima. Veza s karizmatičnim slikarom ostavila je velik trag na njenu ionako hipersenzibilnu ličnost pa je zbog sve veće nesigurnosti počela zanemarivati svoj umjetnički rad koji je, potpuno nezasluženo, zauvijek ostao u sjeni Picassovih postignuća.

Fotografski počeci posljedica su umjetničkih i političkih interesa

Dora Maar rođena je 22. studenoga 1907. u Parizu, kao Henrietta Theodora Marković. Majka joj je bila Francuskinja Louise-Julie Voisin, a otac poznati hrvatski arhitekt, Josip Marković. Zbog njegova su posla ubrzo preselili u Argentinu, no Henrietta Theodora vraća se u Pariz kako bi ondje studirala i bavila se umjetnošću pod imenom Dora Maar.

Foto: Tumblr/ grupaok

Rani radovi Dore Maar posljedica su njezinih osobnih, političkih i umjetničkih interesa. Bila je aktivistica, priklonjena francuskoj ljevici koja se bojala jačanja fašizma u Europi. Bila je jedna od onih ljudi koji su svjesni svega što se događa oko njih, što se jasno čita iz njezinih fotografija svakodnevnice s ulica Pariza, Barcelone i Londona. Posebno su ju zanimale marginalizirane društvene skupine pa su zato česti motivi na njezinim fotografijama siromašni, šepavi ili slijepi ljudi. Na tom tragu, Dorini subjekti često imaju zatvorene oči, što može simbolizirati izoliranje od iscrpljujuće realnosti, kao i ulazak u nesvjesnu domenu vlastitog postojanja.

Foto: Tumblr/ kirgiakos

Osim toga, Dora je često likove koje je fotografirala na ulici koristila za druge radove, radeći kolaže i smještajući ih u neobične prostore. Primjerice, svodove iz Versaillesa često je okretala naglavačke, a ljude je stavljala u ležeći položaj, tako da spavaju uz zakrviljeni, kameni svod. Međutim, njena je igra s perspektivama i kutevima često rezultirala montažama koje, na prvi pogled, ne djeluju nimalo neobično.

Važna nadrealistica

Sredinom 30-ih godina prošloga stoljeća, našla se u epicentru bujajućeg nadrealističkog pokreta. Surađivala je s Andréom Bretonom i Paulom Éluardom, a na njezinim su se fotografijama sve češće pojavljivali fantastični, magični elementi. Njezin rad Pere Ubu iz 1936., prikazuje neobično, monstruozno biće koje nalikuje na fetus armadila. Djelo istodobno pobuđuje osjećaje gađenja, ali i suosjećanja, potvrđujući kvalitetu i kompleksnost Dorine umjetnosti. Brzo je i steklo status simbola nadrealističkog pokreta.

Foto: all-art.org

Iste godine kada je i nastao rad Pere Ubu, Maar i Picasso započinju svoju vezu tijekom koje ga je ona više puta fotografirala, a zabilježila je i nastanak čuvene Guernice. Picasso se protivio fotografiji kao mediju zbog čega je Dora ubrzo i sama odustala od fotografije i okrenula se slikarstvu. Međutim, na nekoliko njezinih posljednjih fotografskih radova vidljiv je Picassov kubistički utjecaj. Primjerice, Dvostruki portret sa šeširom nastao je tako što je uzela dvije fotografije na kojima je isti model. Na jednoj je fotografiji model prikazan en face, a na drugoj se radi o profilu modela. Postignuti rezultat dezintegriranog ženskog lica podsjeća na način na koji je Picasso prikazivao subjekte svojih slika. Mnogi smatraju kako je ta fotografija prikazuje njezinu podijeljenost između samostalnosti i Picassove potrebe da mu bude pokorna.

Foto: theredlist.com

Mračna, bizarna i tužna

Jednom je prilikom Picasso izjavio kako ne može naslikati nasmiješenu Doru, ona je za njega zauvijek predstavljala “uplakanu ženu”. Dorina je fragilna ličnost posljedica osjećaja nepripadnosti koji ju je pratio cijeloga života zbog selidbi, distanciranih roditelja i teških, čak fizičkih obračuna s majkom. Kasnije nije mogla imati djece, a u vezi s Picassom prolazila je teške krize. Nakon njihovog prekida, Dora je doživjela živčani slom zbog čega joj je prepisana terapija elektrošokovima. Svemu ovome treba dodati i povijesni kontekst u kojemu je živjela jer je kaotičnost predratnog i ratnog razdoblja itekako utjecala na životne okolnosti. Kasnije se okreće misticizmu i postaje gorljiva vjernica, potpuno se izoliravši. Tek pred kraj svoga života održava jednu izložbu.

Sva bol koju je proživjela za života, vidljiva je na njenim često iznimno mračnim fotografijama i kolažima. Inspiraciju je nalazila u bizarnom, a produkti njezina eksperimentiranja s fotografskim medijem izrazito su zanimljivi. Ne možemo zaključiti ništa drugo osim da je prava šteta što je tako zaigrana fotografkinja koja je voljela oblike, solarizaciju i dvostruko osvjetljenje, postala nesigurna u svoj umjetnički talent zbog prolazne veze sa slavnim muškarcem.

Komentari