Istaknuto
21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Film

Eurofilm: Kokoš koja je rodila neplodnog muškarca („Mænd & høns“, A.T.Jensen)

11.07.2016. Lucija KlarićFoto: youtube screenshot/ tiff trailers

Muškarci i kokoši (Mænd & høns, 2015) danska je komedija redatelja Andersa Thomasa Jensena s Madsom Mikkelsenom u jednoj od glavnih uloga, ulozi koja bi se u najmanju ruku mogla nazvati oprečnom onom po kojoj je glumac trenutno najpoznatiji – Dr. Hannibala Lectera. Muškarci s kokošima imali su povlasticu otvoriti i ovogodišnji Fantastic Zagreb Film Festival čemu je prethodila njihova kandidatura za danskog predstavnika u oskarovskoj kategoriji Najboljeg stranog filma i uspjesi po drugim europskim festivalima.

Iako se može činiti da ne govori mnogo, bizaran naslov Muškarci i kokoši (možda više nego sam sadržaj) uspijeva zahvatiti duh Jensenove crno-fantastične komedije. Komičnog prizvuka kad ju shvatimo doslovno i ambivalentnog tona onda kada ju iščitamo metaforički – što je bilo prije, kokoš ili jaje iz kojeg se izlijegao muškarac – sintagma uspješno obuhvaća dva (ne)pomirena pola Jensenova filma. Za Jensena sve je značenjska igra, rubno područje s kojeg se može vrlo lako skliznuti u grotesku, ali istovremeno i u slapstick komediju ili čak egzistencijalizam. Poigravajući se klišejom smrti oca nezadovoljnog sinovima, Jensen radi lukavi scenaristički potez jeftinih, ali i hvalevrijednih holivudskih i inih filmova – preminuli otac naime nije njihov biološki otac, a lavina se događaja pokreće tipiziranim pitanjima „tko sam ja“ i „od kuda potječem“. Dvojica braće (Gabriel i Elias, David Dencik i Mads Mikkelsen), parodijski dvojnici koji ogoljeni do srži su mnogo sličniji nego što bi to inteligentniji i razumniji znanstvenik Gabriel htio priznati, upuštaju se u potragu za vlastitim identitetom koja se vrlo brzo pokazuje kao put u apsurd. Saznavši da im je otac Evelio Thanatos, znanstvenik-genetičar ljestvica je za Gabriela visoko postavljena; čini se da će njegova superiornija inteligencija nad seksualno bolesnim bratom konačno dobiti misao, ako neće pri tome i sam dobiti odgovor na to zašto su njegovi odnosi s ženama neplodni kao i on sam. Sve će na trenutak imati smisao dok ih ispred vrata razrušenog sanitorija pretvorenog u štalu, prepariranom životinjom ne zatuče najstariji od njihove pomalo deformirane polubraće, Franz.

Razvijanje toplih bratskih odnosa koje će uslijediti razvijat će se na granici animalnog i ljudskog ponašanja. Više nego bilo koje mjesto u prirodi, Jensenov set postaje mjesto harmonične zajednice ljudi i životinja koju krasi sve ono što osuđujemo kao odviše zvijerski u čovjeku, ali i sve ono što je čovjekov spleen i defekt. Sanitorij i znanstveno leglo oca genetičara koji se već dugo vremena pretvara u prah u vlastitoj postelji, oronuli su i nastanjeni što životinjama, što ljudima nalik na životinje. Ironično, primitivna Gabrielova i Eliasova polubraća (s kojom će Elias kao „sporiji“ od dvoje braće brže naći zajednički jezik) – Josef, Gregor i Franz, pokazat će se kao vrsni poznavatelji znanstvene i filozofske literature koja je jedina imala propusnicu u njihovom domu, strogo kontroliranom od oca intelektualca. Kad Gabriel (ponovno paradoksalno!), i sam nevjernik, odluči uvesti s čitanjem Biblije red u kući, Josef ju secira i do posljednje logičke greške, iako je sam bez formalnog obrazovanja, i daljnje mu se ponašanje svodi na obožavanje sira.

Foto: youtube screenshots / tiff trailers

Foto: youtube screenshots / tiff trailers

Intelektualizam i visoke forme spojene su s najnižim oblicima ponašanja i razmišljanja te unificirane u obliku skupine muškaraca koja ih tako nepomirljive ipak uspijeva živjeti. Kad na vidjelo isplivaju sve tajne zakopane u podrumima sanatorija ostaje samo pitanje tko je uistinu ovdje klinički slučaj – otac, znanstvenik upitnog morala ili njegova ekscentrična, izgubljena djeca.

Iako Jensen vješto čuva gledatelja od zapadanja u neugodu, osjećaja gađenja ili bilo kakvog horora te ikakvog nedostižnog povišenog jezika, sa svijetlim tonovima kamere i zaigrano-apsurdnim obrascima ponašanja petorke, možda više i nego kakvi drugi „ozbiljniji“ uratci koji su na sebe uzeli breme morala i genetske manipulacije te egzistencijalistička pitanja postanka i prava na isti, Muškarci i kokoši nude paletu ako ne odgovora onda barem pitanja što je kokoš, a što jaje. Uistinu, Jensenov film nije djelo skandinavskog egzistencijalističkog nasljeđa niti djelo slično američkim komedijama s kraja 20. stoljeća koje su uživale u tematiziranju nadrealnih životnih rješenja; iako neminovno reflektira tradiciju iz koje dolazi, u suvremenom trenutku stoji kao zasebni entitet. Na prvu naivan, na drugu mnogo kompleksniji i s originalnim, začudnim i istovremeno simpatičnim likovima koji su komplementirani s nepogrešivim glumačkim ostvarenjima.

(Visited 93 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(No Ratings Yet)

Komentari