Istaknuto
15.11.2017.

Gorillaz su u sklopu europske turneje na kojoj promoviraju album "Humanz" stigli i do Budimpešte gdje su nas podsjetili zašto toliko volimo njihov zarazni spoj funka, hip hopa, gospela i popa. S novim albumom svoj su glazbeni izričaj proširili i na dance glazbu i house ritmove te parter sportske arene pretvorili u plesni podij.

14.11.2017.

Miki ima novi album koji će promovirati u Tvornici kulture! Na novom albumu repa o nogometu, jazzu i palačinkama, a sličan asortiman pizdarija pronaći ćete i ovom razgovoru. O glumcima, plejmejkerima i stolarima pričali smo šetajući kroz Namu, jer se u njoj, kao i u Mikijevim pjesmama, može naći milijun svega.

Izvedbene umjetnosti

“Evolucija plesa” (HNK Zajc): Opsežan prikaz različitih plesnih stilova

09.05.2016. Marija ŽivkovićFoto: www.hnk-zajc.hr

Balet “Evolucija plesa” drugi je ovosezonski premijerni adut Baleta riječkoga Hrvatskoga narodnoga kazališta Ivana pl. Zajca, čija je ovogodišnja tendencija, prema riječima ravnatelja Baleta Balázsa Baranyaija, žanrovski i stilski različitim predstavama prezentirati raznolikost baletnog i plesnog ansambla, kao i uspostaviti komunikaciju ne samo s publikom koja je ples već zavoljela, nego i s onim njezinim dijelom koji ga tek treba otkriti.

U tom je smislu najizravniji korak napravio upravo ovaj baletni naslov, podnaslovljen kao predstava za djecu, mlade i one koji su to bili kada takvih predstava nije bilo. Koreografirali su ga i premijerno postavili 2. prosinca 2015. Oxana Brandiboura Kožul i Balázs Baranyai, za oblikovanje svjetla zadužen je bio Boris Blidar, za video projekcije Davor Zupičić, za glazbeni miks Svebor Zgurić, dok su kostimi posuđeni iz Kazališnog fundusa.

“Evolucija plesa” osmišljena je kao sažet prikaz razvoja plesnih etapa – prilagođen dječjem uzrastu, zbog čega je ples od njegovih početaka do danas evoluirao u svega sat vremena u kojemu se kroz nekolicinu povijesno (uvjetno rečeno) najpoznatijih plesova nastoji dati što koncizniji, i istovremeno dovoljno opsežan, prikaz različitih plesnih stilova: od otvarajuće točke Homo sapiens, preko Plesa oko vatre, Gavote, Sarabande, Mazurke, Valcera, Ere s onoga svijeta, Baletnih vježbi, Malih labuda, pa do posljednje točke nazvane Gala, koja se sastoji od kratkih baletnih varijacija, kao svojevrsne paradigme vrhunca plesne evolucije.

Foto: www.hnk-zajc.hr

Foto: www.hnk-zajc.hr

Djecu pritom kroz plesni vremeplov šarmantno, nehinjeno zanosno i spontano vodi glumica Marija Tadić, tumačeći im – paralelno s događanjima na sceni – osnovne plesne pojmove i značajke plesnih razdoblja, kao i nudeći mogućnost da poneki dobrovoljac i sâm uplovi u zbivanja na sceni, što je nekolicina (na izvedbi 27. veljače) bez sustezanja i učinila. Djeca su k tome, osim mogućnosti sudjelovanja u predstavi uz profesionalne plesače, također dobila uvid i u onu pozadinsku sliku gotovo svake plesne izvedbe, a u kojoj se događaju došaptavanja na sceni, sudar dviju plesačica ili pak otpadanje dijela kostima (uz, dakako, posljedičnu brzu improvizaciju).

U koncepcijskom smislu predstava je logično, svrsishodno i efektno zamišljena, međutim scenski je prijevod idejnih aspekata u one realizacijske ipak urodio popriličnim brojem šumova, kao što su nagli skok od plesa praljudi do plesa u renesansi te nekonzekventnost linearnog kontinuuma u sljedovima plesova i skladateljskih djela kojima su predstavljeni (primjerice, Sarabanda je trebala biti izvedena prije Gavote – iako se oba plesa u operu i balet uvode u 17. stoljeću, sarabanda je nastala početkom, a gavota krajem 16. stoljeća). Kostimografska je nedosljednost plesove od renesanse naovamo stilski gotovo beziznimno vjerno dočarala, ali je zato prvog čovjeka obukla u bijele slip gaćice, koje uz još dvije krupne tetovaže ostavljaju dojam prilično neobične modifikacije onodobnih ”modnih strujanja”. Nadalje, funkcija video projekcija na platnu koje se prostiralo duž cijele pozornice bila je da simboliziraju i/ili asociraju na glavne značajke pojedinoga plesnog ili povijesnog razdoblja, no poveznice i s jednim i s drugim katkad su prilično nejasne (odnosno, zbog platnene prozirnosti, prečesto i doslovno maglovite). Također, koreografski je ostala neiskorištena potencijalno visoka atraktivnost i invencioznost Plesa oko vatre, dok je pak interpretacija Valcera bila krajnje neujednačena i muzički posve netočna.

Foto: www.hnk-zajc.hr

Foto: www.hnk-zajc.hr

Pa ipak, unatoč mnogima provedbenim zamjerkama, još uvijek se može konstatirati kako je predstava uspješnica – bez pretjerivanja, čak i pravi repertoarni pogodak – koji ima i mnogo dobrih strana: prije svega, vrlo srčan i karakteran Ero s onoga svijeta (osobito ženskog dijela ansambla); potom izvrsnu modernu koreografsku minijaturu kojoj je cilj pokazati bazične razlike između suvremenog i klasičnoga plesnog pokreta; također i klasičnu baletnu tehniku prezentiranu kroz baletne vježbe na štapu, prilikom kojih je na balerinama osobito zanimljivo promotriti i usporediti one izvođačke značajke koje su tijekom obrazovne nadogradnje najslabije podložne automatskoj progresivnosti, odnosno vezanosti uz reciprocitet dobnog sazrijevanja i proširivanja baletnog leksika – tjelesne predispozicije, osjećaj za pokret i scensku prisutnost (zbog čega ne čudi da su najmlađe učenice u nekim vježbama ostavile jaču impresiju od njihovih starijih i scenski već iskusnih kolegica).

Međutim, ono čime “Evolucija plesa” uistinu zaslužuje gore spomenutu apoziciju nije naprosto matematički omjer dobrih i loših strana, kao ni procjena da su važniji scenski elementi postavljeni uspješnije od sekundarnih; naprotiv, zaslužuje to zbog onih apstraktnih stvarnosti koje svakome matematičkom izračunu ustrajno izmiču: ljepote, radosti i užitka plesa, prikazanih u formi svojevrsne interaktivne plesne slikovnice. Stoga bi bilo pretjerano zaključiti da su sve uočene manjkavosti nastale naprosto kao rezultat potcjenjivanja ukusa i kriterija najmlađih gledatelja. Baš suprotno, ovaj im balet – unatoč svim zamjerkama – nudi odličnu platformu za prve korake k njihovom razvijanju. U više nego opulentnom defileu izrađenih plesačkih tijela, glasovitih melodija i raskošnih kostima, najmlađima su uistinu ponuđeni efektni aduti da ples instantno zavole, kao i odraslima da se podsjete zašto su to još odavno učinili.

Što misliš o ovoj predstavi?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari