Istaknuto
21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Izvedbene umjetnosti

Festival svjetskog kazališta: Najbolje režirana njemačka predstava 2012. godine u ZKM-u

18.09.2014. Ziher.hr
Foto: www.facebook.com/residenztheater

Foto: www.facebook.com/residenztheater

Posljednja predstava koja će ove godine zaigrati na Festivalu svjetskog kazališta je Gorke suze Petre von Kant Residenz Theatrea u režiji Martina Kušeja. Martin Kušej austrijski je dramski i operni redatelj te umjetnički ravnatelj Residenz Theatrea u Münchenu. Prema mišljenju njemačkog magazina Focus Kušej pripada među deset najvažnijih kazališnih redatelja njemačkog govornog područja u ovom tisućljeću. Osobito je cijenjen zbog svojih mračnih i snažnih predstava.

Studirao je njemački, književnost i sportske znanosti na Sveučilištu u Grazu, Fakultet glazbe i izvedbenih umjetnosti, a diplomirao je kazališnu režiju 1984. godine. Od 1990. radi kao slobodnjak u Sloveniji, Austriji, Italiji i Njemačkoj. S austrijskim scenografom Martinom Zehetgruberom i dramaturginjom Sylvijom Brandl osnovao je neovisnu grupu „my friend martin“. Zajedno su postavili različite predstave za međunarodne festivale, među kojima se ističe Franz Falsch F Falsch Dein Falsch Nichts Mehr Stille Tiefer Wald temeljenu na djelima Franza Kafke.

U sezoni 1993./1994. postaje stalni redatelj Državnog kazališta u Stuttgartu. Dobitnik je nagrade Gertrud Eysoldt za mlade redatelje, i to za inscenaciju Intrige i ljubavi Friedricha Schillera. Kao operni redatelj debitira 1996. godine u Stuttgartu s Kraljem Arturom Henryja Purcella i Johna Drydena. Radio je kao operni redatelj u Stuttgartu, Veroni, Zürichu, Münchenu, Beču, Amsterdamu i na Salzburškom festivalu te u Burgtheatru u Beču i Thalia Theater u Hamburgu.

Godine 1999. pozvan je na Berliner Theatertreffen festival s hamburškom produkcijom predstave Priče iz Bečke šume Ödöna von Horvátha. Od 2004. do 2006. bio je umjetnički ravnatelj Dramskog programa Salzburškog festivala, a 2011. postaje umjetnički ravnatelj Residenz Theatrea u Münchenu, u kojem je režirao, između ostalog, predstave Woyzeck, Gorke suze Petre von Kant, Geotheovog Fausta, Ibsenovu dramu Hedda Gabler te Krležinu U agoniji.

Foto: www.facebook.com/residenztheater

Foto: www.facebook.com/residenztheater

Gorke suze Petre von Kant poznati je kazališni komad legendarnog njemačkog redatelja i dramatičara Reinera Wernera Fassbindera, po kojem je autor 1972. godine snimio i film. Uspješna 36-godišnja modna dizajnerica Petra von Kant preko prijateljice Sidonie upozna mladu Karin i smjesta se u nju zaljubi. Omogućuje joj karijeru manekenke, no Karin, premda održava erotsku vezu s Petrom, ne uzvraća joj istinski osjećaje. U središtu je svojevrstan erotski trokut – Petra svoju sluškinju i asistenticu Marlene tretira kao objekt, da bi sama trpjela emocionalnu inferiornost u odnosu s ljubavnicom Karin, intrigantno nadopunjenu materijalnom, statusnom i obrazovnom superiornošću spram ljubljene. Propitivanje odnosa moći prošireno je Petrinom dominacijom nad majkom i kćerkom. Petrino samoosvještenje pri kraju komada, kad zaključi da nije voljela Karin nego ju je samo željela posjedovati, može djelovati pretenciozno i patetično, ali je ponajprije sastavni dio artificijelno melodramatičnog svijeta likova, tim više što Fassbinder, premda ih simpatizira, nema iluzija o likovima i životu uopće.

Po ovom komadu Martin Kušej je režirao estetski sofisticiranu i vizualno atraktivnu predstavu. Osjećajna stanja protagonista Kušej predočuje pomno odabranom scenografijom i nudi originalnu teatralizaciju komada o ljubavi i svim njezinim naličjima. No, Kušejeva interpretacija mnogo je brutalnija i nemilosrdnija od Fassbinderove. Redatelju je prije svega stalo do strogoće i sažetosti. Kao pod nemilosrdnim okriljem kakvog znanstvenika, Kušejeve scene odumiru u hladnom, ali veličanstvenom svjetlu. Pomoću Petre Kant Martinu Kušeju je uspjelo dati jasan uvid u kapitalizam suvremenih osjećaja, “tvrd, prodoran i hladan”, a istodobno i “neobično intiman” komad. Kušej „raskrinkava motive glavnih likova, a da ih pritom ne osuđuje“, „nameće nam bliske teme, ali opet se nekako uspijeva zadržati s one strane promatračkog stakla“. Glavna junakinja istodobno je „hladna i vatrena“, a način na koji iz svog sićušnog, koščatog tijela zna izvući „strastveno uzbuđenje i gorki poraz“, kako ga naizmjence „upliće u igru“ i „stavlja na kocku“, mora se nazvati prvoklasnim.

Residenz Theater je prvenstveno zgrada u kojoj je udomljeno Bavarsko državno kazalište (Bavarian Staatsschauspiel), no ti su se nazivi s vremenom međusobno stopili. Residenz Theater jedno je od najvažnijih njemačkih kazališta u cijelom svijetu, a nova je zgrada podignuta 1951. godine, nakon što je stara uništena u Drugom svjetskom ratu.

Za predstavu Gorke suze Petre von Kant Martin Kušej bio je 2012. godine nagrađen u kategoriji najbolje kazališne režije njemačkom nacionalnom kazališnom nagradom FAUST. Predstava će igrati 27. i 28. rujna u Zagrebačkom kazalištu mladih. 

(Visited 95 times, 1 visits today)

Komentari