Istaknuto
06.12.2017.

Ganz novi i Dance_Inn festival udružuju snage u fokusu na suvremenu izvedbenu umjetnost i live art. Festival će donijeti dvije premijeri, nekoliko radionica, tribina i rezidencija, a uoči festivala u Zagrebu gostuje Matthias Lilienthal, producent, kustos i ravnatelj Munchner Kammerspiele.

03.12.2017.

Gospođice iz Avignona smatraju se jednim od najvažnijih, ujedno i najkontroverznijih radova u umjetnosti 20. stoljeća. Povjesničari umjetnosti već se desetljećima bave misterioznim pogledima ženskih likova i njihovim revolucionarnim oblikovanjem kojemu su prethodile brojne Picassove skice i prepravke...

Film

Čileanski film “Jedna čudesna žena” otvara 15. Human Rights Film Festival

21.11.2017. Ziher.hrFoto: "Jedna čudesna žena" / humanrightsfestival.org

Ovogodišnji 15. Human Rights Film Festival kroz niz filmskih uradaka domaću će javnost potaknuti na promišljanje i djelovanje. Ovaj festival angažiranog i autorskog filma održat će se od 4. do 10. prosinca u kinu Europa i MM centru Studentskog centra u Zagrebu te od 6. do 10. prosinca 2017. u riječkom Art-kinu Croatia. Filmski program uključuje četrdesetak igranih i dokumentarnih filmova recentne svjetske nezavisne produkcije, redom zapaženih naslova prikazivanih na najznačajnijim filmskim festivalima ove godine.

Festival u ponedjeljak, 4. prosinca u kinu Europa otvara čileanski film Jedna čudesna žena (Una mujer fantastica) Sebastiana Lelia. Riječ je o napetom trileru u čijem je fokusu trasnrodna žena koji je na ovogodišnjem Berlinaleu osvojio Srebrnog medvjeda za najbolji scenarij te nagradu Teddy koja se dodjeljuje filmu koji na najbolji način promiče LGBT tematiku. Jedna čudesna žena odabrana je kao čileanski kandidat za nagradu Oscar. Riječ je o iznimno suosjećajnom portretu snažne, kompleksne, iskrene trasnrodne žene čije žalovanje za izgubljenim ljubavnikom prekidaju i onemogućuju institucionalne i pojedinačne predrasude na svakom koraku. Redatelj Lelio kreirao je jasno, odzvanjajuće i empatično filmsko svjedočenje o svakodnevnim preprekama s kojima se suočavaju transrodne osobe.

Kao i prijašnjih godina, kroz selekciju filmskog programa HRFF nastavlja promovirati rad vodećih svjetskih autora čija djela provociraju određeni angažman i djelovanje. Tako ove godine svi posjetitelji nanovo mogu uživati u recentnim djelima dokumentarnih majstora Wanga Binga, Laure Poitras, Hang Sang-sooa, Radu Judea, tragično preminulog Michaela Glawoggera i mnogih drugih.

Wang Bing svakako spada među najznačajnije svjetske dokumentariste posljednjih desetljeća. Gospođa Fang (Mrs. Fang) je njegovo najnovije djelo koje dokumentira posljednje dane starice koja boluje i umire od Alzheimerove bolesti. Film je sniman tijekom 2015. u periodu kada je bolest uznapredovala te potom 2016. kada je zabilježeno posljednjih deset dana njezina života. Gospođa Fang direktno pokazuje osjećaje osobe nadomak smrti, kao i stvarnost, svakodnevicu i ponašanje obitelji i okoline prema osobi koja uskoro napušta ovaj svijet. Film je osvojio Zlatnog leoparda na ovogodišnjem filmskom festivalu u Locarnu.

Foto: “Rizik” / humanrightsfestival.org

Rizik je novi film Oskarom nagrađene Laure Poitras čiji je iznimno uspješni dokumentarac CitizenFour (o Edwardu Snowdenu, najpoznatijem američkom zviždaču i bivšem zaposleniku CIA-e) 2015. premijerno prikazivan u Hrvatskoj u suradnji Restarta i Human Rights Film Festivala. U ovom filmu Poitras donosi portret kontroverzne figure hakerske zajednica, Juliana Assangea, osnivača WikiLeaksa. Tijekom snimanja koje je trajalo punih šest godina, Poitras je prošla kroz razne faze percepcije Assangea – od gorljive podržavateljice njegova lika i djelovanja pa sve do autsajderice protjerane iz WikiLeaksa. Rizik je prikazan na ovogodišnjem festivalu u Cannesu u sklopu selekcije Directors’ Fortnight.

Jedan od najznačajnijih austrijskih dokumentarista Michael Glawogger (čiji je film Slava kurvi bio najposjećeniji film Human Rights Film Festivala ikada) krajem 2013. započeo je snimanje novog, eksperimentalnog dokumentarnog projekta. Uz snimatelja Attilu Boa i majstora zvuka Mauela Sieberta, Glawogger se uputio na putovanje svijetom kroz dvanaest mjeseci, s ciljem da zabilježe vlastita iskustva, bez očekivanja i zadanih tema. Nakon četiri mjeseca i 19 dana, Glawogger je naglo preminuo u Liberiji od posljedica malarije. Bez naziva (Untitled) je film koji je dovršila montažerka Monika Willi, dugogodišnja Glawoggerova suradnica, na temelju snimljenih materijala i zapisa iz redatelja dnevnika. Slučajno otkrivanje je koncept i jedino pravilo koje se primjenjuje u kreiranju i montaži ovog uratka, baš kao što je bilo i tijekom snimanja.

Human Rights Film Festival ove godine po prvi puta prikazuje film redatelja Sang-soo Honga, jednog od najistaknutijih korejskih suvremenih autora. U filmu Sam na plaži noću (On the beach at night alone) Sang-soo preispituje i istražuje značenje ljubavi u životima svojih filmskih likova, u kontekstu ljubavnog odnosa. Ovdje je riječ o mladoj glumici koju je nesretna ljubavna avantura sa oženjenim filmašem ostavila u bolnom gubitku, čežnji i žudnji za nerealiziranom ljubavlju. Film je igrao u službenoj konkurenciji Berlinalea, dok je glavna glumica Min-hee Kim nagrađena Srebrnim medvjedom za najbolju žensku ulogu.

Foto: “Sam na plaži noću” / humanrightsfestival.org

Stalno prisutnom festivalskom temom suočavanja s prošlošću bave se i filmovi autora Radua Judea i Lissete Orozco. Dokumentarac Mrtvi narod (Tara moarta) najnoviji je film renomiranog rumunjskog autora, autora niza nagrađivanih igranih filmova u kojima se pretežno bavi suvremenim temama. Riječ je o esejističkom nizanju povijesnih materijala Judeove domovine tijekom turbulentnog i krvavog perioda od 1937. do 1946. Autor se na inteligentni i originalan način bori sa antisemitizmom i nacionalističkom propagandom u kontekstu svakodnevnog života ljudi.

Adrianina pogodba (Adriana’s Pact) je filmski prvijenac Lissette Orozco, snažan i intimni portret autoričine obitelji u kojem otkriva kako je njezina najdraža teta radila za čileanskog diktatora Pinocheta i njegovu tajnu policiju, DINA-u. Adriana je oduvijek bila redateljičina omiljena teta koja se skrasila u Australiji. No tijekom posjeta obitelji u Čileu 2007. ona biva uhićena pod optužbom da je radila u Pinochetovoj službi. Kroz snimanje filma, Orozco otkriva dosad nepoznate i neotkrivene konflikte unutar obitelji koji odražavaju društvene probleme njihove zemlje uopće. Film je osvojio nagradu za mir na Berlinaleu.

Besplatne projekcije

Human Rights Film Festival realiziran je u suradnji s partnerima iz brojnih drugih ljudsko-pravaških organizacija i državnih institucija kao i kulturnih i diplomatskih predstavništava u Hrvatskoj. Posebno se ističe višegodišnja suradnja s Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj vezana uz nagradu Saharov za slobodu misli i niz projekcija i javnih događanja u suradnji sa zakladom Solidarna o pravu na zdravstvenu zaštitu „Pristup zdravlju – pravo ili milost?“. Human Rights Film Festival pokrenut je 2002. godine s ciljem promicanja kulture ljudskih prava, a organiziraju ga Multimedijalni institut i Udruženje za razvoj kulture “URK”. Ulaz na sve projekcije i popratna događanja 15. Human Rights Film Festivala je besplatan.

Komentari