Istaknuto
11.05.2018.

Cinkuši su jedno od najorginalnijih, najunikatnijih i najkreativnijih hrvatskih glazbenih imena. Iza njih su četiri studijska i jedan live album, a 20 godina karijere proslavit će velikim koncertom 11. svibnja u Tvornici kulture.

08.05.2018.

Sven Popović razgovarao je s Lucijom Butković povodom objavljivanja svoje druge knjige i prvog romana "Uvjerljivo drugi" (Fraktura, 2018.). U intervjuu su dotaknute njegove glavne preokupacije – generacijske i individualne egzistencijalne strepnje, književnost, glazba i snoviti gradski pejzaž.

Film

Filmolista: Predgrađa koja skrivaju priče

02.05.2018. Dunja IvezićFoto: facebook.com/ASeriousMan / "A Serious Man"

Kada je riječ o filmskim tendencijama za kritičkim pristupom vrijednosnom sustavu koji je izgradio i koji njeguje srednji sloj američkog društva, ali i onim za zadovoljavanjem potreba prostorne estetike, moment na koji nerijetko uopće ne obraćamo pažnju jest motiv života u predgrađu. Osim što stvara portret prostornog, a ujedno vizualno dopadljivog i funkcionalnog sklada, on sugerira temeljne obiteljske vrijednosti te idealizira mogućnost mirnog obiteljskog života dovoljno udaljenog od gradske buke.

Stvarajući tako prostorne odrednice pomoću kojih se konvencionalnim društvenim vrijednostima može uputiti autorska kritika, predgrađe kao temeljni prostora smještanja filmske priče otvara brojne mogućnosti okupljanja različitih aspekata filmske naracije i njezinih likova na jednom mjestu, što doprinosi dinamici same radnje. Oduvijek je bilo privlačno zavirivati u živote prelaskom granica širokih osmijeha i uređenih vrtnih prilaza koji kao pedantno uređena vanjština skrivaju spektar mogućnosti. Mnogobrojni su filmski i televizijski primjeri čiji šarm počiva upravo na prostornim odrednicama i scenografiji, ali bez obzira na to popularnost se ovoga motiva gotovo ne iscrpljuje.


American Beauty (1999)

American Beauty Sama Mendesa bez sumnje spada u filmski kanon kasnih devedesetih godina, a njegov je utjecaj i dalje neosporiv. U središtu je drame obitelj Burnham koja vodi naizgled običan i miran život u idiličnom obiteljskom predgrađu. Lester Burnham, čiji lik utjelovljuje Kevin Spacey, proživljava svojevrsnu krizu srednjih godina, a na samom početku u svom monologu otkriva gotovo poražavajuće detalje vlastite monotone svakodnevice te nefunkcionalnog braka i obiteljskog života. Nakon što ga privuče mlada djevojka i najbolja prijateljica njegove kćeri, Angela (Mena Suvari), u Lesterov se život vraća uzbuđenje te osjećaj naglašene seksualne žudnje što dodatno naglašava propast njegova bračnog života.

american beauty

Foto: facebook.com/americanbeautymovie / “American Beauty”

American Beauty s pravom možemo nazvati satirom o životu američke srednje klase i njihovom iskvarenom poimanju ljepote i zadovoljstva te uvriježenom strahu od monotone svakodnevice i prosječnosti. Jedini izvor iskrenosti i ljepote proizlazi iz odnosa Lesterove kćeri Jane (Thora Birch) i mladića koji se doseljava u susjedstvno, premda njegove namjere obilježava voajeristički pristup i invazija na privatnost voljene djevojke. Na kraju, ritualnu monotoniju običnog života prekidaju tragične okolnosti koje u svakom slučaju uspijevaju ispuniti potrebu za osjećajem posebnosti razbijajući istovremeno idilu prividno funkcionalnog obiteljskog života.


Donnie Darko (2001)

Ova je znanstvenofantastična drama Richarda Kellyja obilježila niz generacija, a njezini su elementi postali visoko prepoznatljivi u kontekstu internetske kulture. Radnja koja u svom središtu ima mladića čiji lik utjelovljuje Jake Gyllenhaal te koji trpi posljedice određenih mentalnih smetnji i intenzivnih mjesečarskih aktivnosti zbog kojih redovito prima psihijatrijsku terapiju. Za sam se početak radnje može uzeti moment u kojemu na Donniejevu obiteljsku kuću padne avoinski motor, a život mu od sigurne smrti spasi upravo jedan od njegovih mjesečarskih pohoda kroz koji ga vodi antropomorfna figura sa zečjom maskom te ga obavještava o približavanju kraja svijeta.

Radnja je filma potaknula brojne rasprave o potencijalnim značenjima, a putovanje se kroz vrijeme vješto isprepliće sa ”svjetovnom” tematikom usko vezanom uz Donniejev obiteljski život, školovanje te njegovu djevojku Gretchen (Jena Malone).

Foto: facebook.com/28days6hours42minutes12seconds


A Serious Man (2009)

Premda su osobito neskloni smještanju vlastitih filmova u autorski koncept, za Joela i Ethana Coena može se bez sumnje zaključiti da su zahvaljujući svom visoko prepoznatljivom opusu postali figure ”velikih redatelja” i gotovo odgojili nove filmske generacije. A Serious Man, stilski izuzetno jednostavna i intimna drama s elementima komedije, svojom narativnom strukturom, tematikom i realističnim, ali prigušenim tonom dosljedno portretira ”coenovski” filmski izraz. U središtu je radnje Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg), sveučilišni profesor čiji se privatni i poslovni život istovremeno počinju raspadati pretvarajući protagonista u žrtvu okrutnih životnih okolnosti.

Suočen s naglom nestabilnošću na radnom mjestu te raspadom braka i obiteljskih odnosa, a zatim prisiljen uzdržavati brata kockara i platiti sprovod ljubavnika svoje još uvijek zakonske supruge, Larry preispituje svoju sudbinu te podliježe potpunom očaju. Stanje potpune nemoći pred vrtlogom nesretnih i tragičnih okolnosti isprepliće se sa fragmentima svakodnevice u mirnom obiteljskom predgrađu te je pretvara u niz neugodnih razgovora i pogleda, ritualno uređivanje vrta i zavidno promatranje života onih s druge strane dvorišne ograde. Upravo su vizualno privlačne prostorne odrednice, uz sveprisutan ironičan komentar koji nam dopušta da se nasmijemo čak i potpunoj tragediji i nestalnosti ljudske egzistencije, ovaj film obilježile šarmantnom dopadljivošću portretirajući estetiziranu ispraznost.


Suburbicon (2017)

O priklonjenosti novonastalih filmskih ostvarenja svojevrsnom autoritetu braće Coen, koja, uz Granta Heslova, i potpisuju njezin scenarij, svjedoči i crnohumorna komedija u režiji Georgea Clooneyja – Suburbicon. Sam je naslov filma naziv za mirnu prigradsku okolicu s pristupačnim i privlačnim obiteljskim domovima i urednim travnjacima čija idilična vanjština skriva uznemirujuće i bizarne fragmente stvarnosti. Na samom je početku filma iznesena reklamna sekvenca u kojoj se idealno obiteljsko predgrađe, Suburbicon, predstavlja kao utopijska sredina za podizanje obitelji kao temelja američkih društvenih vrijednosti pedesetih godina.

juliane moore

Foto: trailer screenshot / “Suburbicon”

U središtu je radnje obitelj Lodge čija je vanjština vješto upakirana u figure zaposlenog i odgovornog oca (Matt Damon), nježne i ranjive majke, njezine brižne sestre (Julianne Moore) koja se naposljetku pretvara u portret neurotične i zlonamjerne kućanice s velikim osmijehom i pladnjem položenim na dlanovima te poslušnog i povučenog malodobnog dječaka. Osim neopisivo bizarnih i okrutnih tajni i nasilja koje unutar svoja četiri zida skrivaju članovi naizgled savršene i uzorne bjelačke obitelji Lodge, Suburbicon problematizira i onodobnu netrepeljivost s kojom se čitavo vrijeme suočava crnačka obitelj čiji je najveći grijeh bio život u predgrađu koji naseljavaju obitelji bijelaca. Suburbicon u svakom slučaju funkcionira kao izuzetno bizaran i humorističan odsječak stvarnosti upakirane u strogu, ali toplu i obiteljsku okolinu čija nas privlačna i idilična vanjština udaljuje od istine.


The Virgin Suicides (1999)

The Virgin Suicides je prvi dugometražni film Sofije Coppole, a nastao je prema istoimenom romanu Jeffreyja Eugenidesa iz 1993. godine. Drama prati živote pet malodobnih djevojaka koje sa svojim roditeljima stanuju u intimnom predgrađu Detroita naseljenom obiteljima srednje klase. Radnja je drame uokvirena pričom skupine dječaka, sada već odraslih muškaraca, koji se prisjećaju zajedničkog djetinjstva u obiteljskom predgrađu te potpune zaluđenosti sestrama koje su živjele prema strogim društvenim i vjerskim pravilima koje su postavljali njihovi roditelji.

Nakon što si najmlađa od pet sestara, Cecilia (Hanna R. Hall), oduzme život čitava se obitelj povlači iz društvenog života i roditelji nastoje zaštititi svoje kćeri od gotovo svakog vanjskog utjecaja, a upravo ta privlačna tajanstvenost njihovih života navodi skupinu dječaka iz susjedstva da im se približe. The Virgin Suicides isprepliće mnoštvo estetskih simbola, koji se protežu od raznobojnog nakita i vrpcama ukrašenih dnevnika do kičastih vjerskih ukrasa, pomoću kojih stvara svoju toplu atmosferu koja nas s izuzetnom lakoćom uvlači u svijet djevojaka koje nisu uspjele proživjeti vlastite snove.

(Visited 82 times, 1 visits today)

Komentari