novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Filmolista – Pet glazbenih biografija: Priče koje su obilježile svijet glazbe

Walk the line
Foto: fiilmstills.tumblr.com
Vrijeme čitanja: 4 minute

U posljednjih se nekoliko godina kao izuzetno zahvalan žanr u svjetskoj kinematografiji istaknuo biografski film odnosno biopic. Ipak, filmske biografije snimljene prema životima svjetski poznatih glazbenika prisutne su već nekoliko desetljeća s obzirom na to da predstavljaju svojevrstan prozor u nefikcijske i nekonvencionalne životne priče onih koji su trajno obilježili ili izmijenili svijet glazbe. Bez obzira na njegovu dob ili, pak, kontekst Oscar bait filmova u koji ga danas nerijetko smješta filmska kritika, žanr filmske biografije ne pokazuje znakove opadanja, već rasta vlastite popularnosti.

Rastuće se zanimanje filmske publike za fascinantne i misteriozne, ali nerijetko burne i nasilne životne priče može opravdati činjenicom da, osim voajerskog uvida u vječno zanimljive živote glazbenika, biografski film postiže visok stupanj autentičnosti, neovisno radi li se o režiji, scenariju ili pak glumačkoj izvedbi i transformaciji. Priče o privatnim životima glazbenika te usponima i padovima glazbenih karijera gotovo su neiscrpna inspiracija, a nerijetko i ključ za razumijevanje brojnih aspekata njihove umjetnosti.

Walk the line
Foto: fiilmstills.tumblr.com
1. Walk the line, 2005.

Briljantna glazbena biografija Jamesa Mangolda u svom središtu ima život i karijeru legendarnog country izvođača i jednog od najutjecajnijih glazbenika dvadesetog stoljeća – Johnnyja Casha. Snimljen kao djelomična adaptacija Cashove autobiografije, Walk the Line donosi priču o ranom životu vječnog glazbenog buntovnika i legendarnog „Čovjeka u crnom“, njegovim usponima na glazbenoj sceni te ljubavnoj vezi sa June Carter. Njegova su ga nepokolebljiva odanost vlastitom oštrom i dirljivom zvuku, duhovnost i odmetnička priroda o kojima i sam piše istaknule kao jednu od najvećih američkih glazbenih ikona i nadahnuća.

Walk the Line predstavlja savršeno uokvirenu priču o dvostrukoj prirodi glazbenog uspjeha, teškim trenucima i porocima i ljubavnim avanturama. Impresivna glumačka ostvarenja te glazbene izvedbe Joaquina Phoenixa i Reese Witherspoon, autentična i estetski dotjerana scenografija te njegova vješto eskalirajuća emotivnost Walk the Line čine neizostavnim filmskim ostvarenjem kada je riječ o filmskim biografijama.

I'm not there
Foto: madeofcelluloid.tumblr.com
2. I’m not there, 2007.

Kada ga je jednom prilikom Michael Parkinson uočio u restoranu te mu odlučio prići, Bob Dylan mu je, ne podigavši pogled, odgovorio kako “Boba Dylana ondje nema”. Upravo je tu anegdotu u svojoj nekonvencionalnoj filmskoj biografiji jednog od najvećih kantautora dvadesetog stoljeća interpretirao Todd Haynes. I’m Not There primarno ne portretira događaje iz života glazbenika, već njegov enigmatičan i samozatajan lik, stoga se može smatrati filmskim portretom više nego samom biografijom.

Posvećen mnogim licima Boba Dylana, I’m Not There njegov lik ipak čini neuhvatljivim utjelovljujući različite aspekte njegova života i osobnosti u nizu likova čije su uloge ostvarili Cate Blanchett, Christian Bale, Heath Ledger, Ben Whishaw, Richard Gere i Marcus Carl Franklin. Ove se isprepletene priče spajaju u svevremenoj univerzalnosti karizmatične i misteriozne autorske osobnosti.

Control
Foto: madeofcelluliod.tumblr.com
3. Control, 2007.

Control je britanski biografski film o životu i karijeri Iana Curtisa, pjevača Joy Divisiona koji je kao jedan od najslavnijih svjetskih post punk bendova kasnih sedamdesetih obilježio glazbenu povijest. Ova je glazbena biografija ujedno i prvi dugometražni film nizozemskog autora Antona Corbijna koji je kao fotograf surađivao s bendom. Scenarij je napisan kao svojevrsna adaptacija Curtisove biografije Touching from a Distance koju potpisuje njegova supruga i udovica Deborah Curtis te koja detaljno opisuje aspekte njegova privatnog i obiteljskog života i glazbene karijere.

Isprva snimljen u boji, a zatim iz estetskih i tematskih razloga prenesen u crno-bijelu, Control stvara portret ekscentrične, mistične i problematične osobnosti Iana Curtisa prateći njegov brak i obiteljski život, karijeru, probleme s epilepsijom i depresijom, ljubavnu aferu i samoubojstvo koje je počinio netom prije dogovorene američke glazbene turneje. Žarišna je točka filma bez sumnje izvanredna glumačka izvedba Sama Rileyja u ulozi Iana Curtisa, ali i ona Samanthe Morton u ulozi njegove supruge, uokvirena u nekonvencionalnoj, emotivnoj i tragičnoj životnoj priči jednog od najvećih svjetskih glazbenika.

La Bamba
Foto: Trailer screenshot
4. La Bamba, 1987.

La Bamba, jedno od najvećih ostvarenja Luisa Valdeza, donosi priču o posljednjoj godini života tragično preminulog sedamnaestogodišnjeg glazbenika, kantautora i  rock ‘n’ roll zvijezde Ritchieja Valensa. U središtu su priče povoji karijere mladoga glazbenika te način na koji je njegov glazbeni uspjeh utjecao na članove njegove obitelji, a posebno na njegovog polubrata Boba Moralesa u čijoj se ulozi našao Esai Morales, te ljubavnu vezu s njegovom djevojkom Donnom Ludwig (Danielle von Zerneck). Priču o nadarenom mladiću koji je u kratkom periodu od srednjoškolca postao svjetska glazbena senzacija, a potom i žrtva tragične avionske nesreće uokviruje glavna uloga i impresivno glumačko ostvarenje Loua Diamonda Phillipsa.

Ipak, osim život prerano preminule glazbene ikone, La Bamba portretira rasnu i društvenu problematiku s kojom su se svakodnevno suočavali latinoamerikanci, ali u svojoj osnovi ostaje podsjetnik na jednu od najvećih i najutjecajnijih glazbenih priča koja je, premda prebrzo i tragično okončana, uspjela ostaviti neizbrisiv trag u glazbenoj povijesti.

Sid and Nancy
Foto: Trailer screenshot
5. Sid and Nancy: Love Kills, 1986.

Ova britanska glazbena biografija u režiji Alexa Coxa u svom središtu ima jednu od najzamršenijih i najbrutalnijih ljubavnih priča u svijetu glazbe, onu između Sida Viciousa (Gary Oldman), basista punk rock benda Sex Pistols, i Nancy Spungen (Chloe Webb). Sid and Nancy: Love Kills u svojim povojima postaje svojevrsna verzija Bonnie and Clydea prikazujući neuredan i brutalan, ali istovremeno i fatalan te magnetičan odnos mladog para prožet ovisnošću i tragično te misteriozno okončan.

Premda su ga brojni kritičari proglasili glorifikacijom ovisnosti i apsurda te estetizacijom kaosa i nereda koji odstupa od realnosti, film je zbog karizmatičnih glumačkih izvedbi ostao neizostavan u kontekstu glazbenih biografija.

Be social

Komentari