Istaknuto
11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

08.10.2017.

Zadnja tri mjeseca 2017. godine očekuje nas veliki broj raznolikih glazbenih sadržaja, od premijernog koncerta kultnog islandskog sastava Sigur Ros u Domu sportova do novih sezona popularnih programa kao što su MIMO, ZEZ, Good Vibrations, Začarana Močvara i drugi.

Izvedbene umjetnosti

“Filumena Marturano” (Gavella): Zabavni likovi u zagrljaju teške životne priče

15.05.2016. Marko VrančićFoto: www.gavella.hr

U Gradskom dramskom kazalištu Gavella 7. svibnja premijerno je izvedena predstava “Filumena Marturano” Eduarda de Filippa pod redateljskom palicom Dražena Ferenčine. Riječ je o kultnoj dramskoj komediji u čijim su adaptacijama zaigrali mnogi poznati glumci, a vrhunac popularnosti stekla je filmskom adaptacijom Vittoria De Sice “Brak na talijanski način” gdje je Filumenu Marturano utjelovila Sopia Loren. Zagrebačka predstava nastala je prema prijevodu Borisa B. Hrovata, a dramaturgiju potpisuje Ana Prolić.

Filumena Marturano (Anja Šovagović Despot) bivša je prostitutka koja već dugi niz godina živi sa svojim svojedobnim klijentom Domenicom Sorianom (Dražen Kühn), koji još uvijek nije izgubio svoju zavodničku narav . S obzirom na to da tijekom njihova dugogodišnjeg zajedničkog života nije uspjela natjerati Domenica da ozakone svoju vezu, Filumena se odluči praviti smrtno bolesnom  i iznudi vjenčanje, iako bi Domenico najradije oženio znatno mlađu Dianu (Anja Đurinović).

Predstava započinje Domenicovim izljevom bijesa kada otkrije da je Filumena zapravo odličnog zdravlja, tako da spomenutu pozadinu tek doznajemo iz njihove svađe. No ta neposredna prošlost nije predstavljena samo kroz dijalog, već se suptilnim plavozelenim osvjetljenjem sugerira prošlo vrijeme zbog čega su scene liječničkog pregleda i užurbanog vjenčanja, u kojima Nikola Baće glumi liječnika, a Ivan Grčić svećenika, izvedene izrazito dinamično. Predstava u cjelini nema nekih velikih ritmičkih promjena, barem ne u smislu šoka ili nekog reza, već je Ferenčinina režija fina i precizna te omogućava jedan skladan i tečan protok dramske radnje.

Foto: www.gavella.hr

Foto: www.gavella.hr

Filumena ima tri sina koji nisu znali tko im je majka, iako ih je ona čitavo vrijeme financijski pomagala. Domenico je užasnut tom spoznajom te traži mogućnost razvoda uz pomoć odvjetnika Nocelle (Đorđe Kukuljica). U međuvremenu sinovi Umberto (Nenad Cvetko), Riccardo (Amar Bukvić) i Michele (Nikola Baće), koji su gotovo groteskni spoj likova različitog društvenog statusa, dolaze u kuću kako bi saznali da im je Filumena majka. Umberto je obrazovan, ali ukočen, Riccardo je društven i uspješno zarađuje, dok je Michele siromašni vodoinstalater dobroćudne naravi. Time započinje dinamična igra u kojoj sudjeluje i Alfedo Amoroso (Zoran Gogić) zastupajući Domenicove interese te Rosalia Solimene (Perica Martinović) na Filumeninoj strani, a čitav ambijent velike kuće upotpunjuje sobarica Lucia (Natalija Đorđević).

Domenico uspijeva raskinuti brak koji je prema riječima odvjetnika iznuđen i nevažeći te predstava dobiva jedan mračniji ton kroz koji nam Filumena izlaže svoju tešku prošlost, no ona je ipak protkana jednostavnim humorom tako da se održava jedna ravnoteža različitih osjećaja. Pravi obrat u svemu donosi činjenica da je Domenico otac jednog od sinova. Iako se poprilično trudi otkriti kojeg, to mu nikako ne polazi za rukom i na kraju odluči ipak oženiti Filumenu i postati otac sve trojice. U odnosu Filumene i Domenica mogu se iščitati i dublji filozofski slojevi. Dok je Domenico usredotočen na blistave dane svoje mladosti, Filumena je pragmatična i prilagodljiva te zahvaljujući upravo tim kvalitetama uspijeva na kraju slomiti njegov otpor i uvjeriti ga u svijet realnosti u kojem se nalaze. Upravo njena životna filozofija pokreće čitavu predstavu i režira razvoj događaja.

Anja Šovagović Despot sukladnom svom glumačkom iskustvu dobro odrađuje ulogu Filumene, no u izgradnji lika ipak ne dostiže visoko postavljenu razinu Violet Weston iz “Kolovoza u okrugu Osage“. Jedna od svakako snažnijih i dojmljivijih scena čitave predstave koja prenosi snažne emocije na publiku jest ona s njenom glazbenom dionicom gdje do izražaja dolaze vokalne mogućnosti Šovagović Despot. Dražen Kühn dobro funkcionira u kombinaciji s ostalim glumcima, uvjerljivo donoseći na pozornicu širok spektar Domenicovih emocija koje proizlaze iz njegovog fokusa na prošlost i nostalgije, a u izgradnji takvih dispozicija pomažu mu sporedni likovi koje vješto uprizoruju Perica Martinović, Zoran Gogić i Natalija Đorđević.

Foto: www.gavella.hr

Foto: www.gavella.hr

Cvetko, Bukvić i Baće odlično se snalaze u ulogama Filumeninih sinova. Osim što odlično glume svoje zadane uloge, pojedinačno ostvaruju dobru komunikaciju na pozornici i njihova je interakcija prirodna tako da s lakoćom i zavidnom realističnošću prikazuju širok spektar međusobnih razlika, a kasnije i sličnosti. Ponajviše iznenađuje mladi Nikola Baće koji izvrsno uprizoruje vodoinstalatera, unoseći pravu svježinu na pozornicu i jedan pravi duh Napulja.

Scenografiju Stefano Katunar napravio je jako dobar posao, naime na pozornici se nalaze starinski stol i nekoliko tapiciranih stolaca koji sugeriraju imućan status obitelji Soriano, a tu su i tri poveća lustera koji dobro upotpunjuju čitav ambijent. Glavna karateristika scenografije je to što suptilno izgrađuje prostor bez da ga opterećuje i tako ostavlja dovoljno mjesta glumcima da dođu do izražaja. Osvjetljenjem se pozabavio Zdravko Stolnik, slikarskim radovima Marta Crnobrnja, a kiparskim Miljenko Sekulić.

“Filumena Marturano” gotovo je uobičajena životna priča, no ono što je čini toliko posebnom jest upravo humor napuljskog podneblja kojim su protkane sve životne situacije koje doživljavamo toliko ozbiljno.  Upravo zato u njoj će svatko pronaći nešto za sebe jer se pomalo turobnom i nesretnom Filumeninom životu suprotstavlja njen optimističan karakter. Valja također spomenuti da je u predstavi moguće uživati i neovisno o samome sadržaju zbog dobre režije iz koje proizlazi ravnoteža različitih elemenata na pozornici, što rezultira ugodnim estetskim iskustvom.

Što misliš o ovoj predstavi?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(8 votes, average: 3.500 out of 5)

Komentari