Istaknuto
25.07.2017.

Prošlog tjedna prisjetili smo se deset godina starih albuma, a sada je red došao na deset pamtljivih i dragih nam filmova starih deset godina. Možda to nisu najbolji ili najuspješniji filmovi, ali svakako su ostali u sjećanju i vrijedni su (ponovnog) gledanja.

18.07.2017.

Prije deset godina izašlo je mnogo albuma koji su nam ostali u privremenom sjećanju. Ovo su neki koji su nam sasvim sigurno ostali u trajnom i sumnjamo da ćemo ih prestati slušati.

Intervju

Graffiti na Gradele & Ziher predstavljaju – Lunar: “GNG je lijepa inicijativa koja oplemenjuje Bol”

16.06.2016. Antonia Vukičević
Foto: Ivo Kosanović

Još nas malo više od mjesec dana dijeli od Graffiti na Gradele 2016. Posljednja dva mjeseca predstavljali smo graffiti/street art umjetnike koji će na ovogodišnjem, petom izdanju festivala crtati u Bolu na Braču (28.-30.7.), a najavili smo i glazbena imena koja će popuniti večernji line up. Do sada smo predstavili i potvrdili dolazak ChezaSarmeModula OsamBareta iz Pimp My PumpaRoyala i Casina iz HAHA grupeAzrama iz Klana 1107Anxia i WensaHaneArtuDitu kolektivaLonca, Arteza i Junka.

Od glazbenih imena svoj su dolazak potvrdili Tibor & Flowdeep, Geralt iz Rivije, Marchello Mede, Tone Tuoro, High5, Toxara, Zembo i DaMental, dok će do ranih jutarnjih sati atmosferu održavati podgrijanom DJ-i Oreb, VRH, Pedo aka Niki Peducci i Oliver.

Crtački i glazbeni line up zatvara se današnjom bombom od najave – u Bol dolaze Lunarove mačke, na katamaran se ukrcavaju Krešo, Žuvi i Krankšvester, a svoje ploče već su počeli pakirati Blaw:Blaw, Sinke Fresh, Juicy i Tikach.


Prvi put bolske će zidove bojom prekriti veteran hrvatske street art i graffiti scene – Slaven Kosanović Lunar. Počevši tamo još devedesetih godina, Lunar je svoj trag ostavio na mnogim zagrebačkim zidovima, između ostalog i na onom najpoznatijem u Branimirovoj ulici, a njegove mačke mogu se pronaći u gradovima diljem Europe, Amerike, Azije i Australije.

Kako je došlo do tvog sudjelovanja na GNG?

Marko me ove godine zvao da prvi put sudjelujem na GNG. Dugo nisam bio na Braču, crtao sam ranije u Sutivanu, ovo će mi biti prvi put da u Bolu.

Što misliš o takvom tipu festivala?

Meni je to fenomenalna inicijativa i kao i svaka druga dobra inicijativa dolazi od strane individualca koji to gura i koji se ne štedi da bi napravio dobar projekt. Primijetio sam na Markovim postovima da takve pionirske ideje u svakom okruženju nailaze na nerazumijevanje od jednog djela publike i odobravanje drugog dijela publike. To je nešto što je normalno, zapravo se dešava sa svim projektima tog tipa svugdje u svijetu, ne samo na Braču i u Zagrebu. Ono što treba napraviti je ustrajati u tome i gurnati dalje jer je to lijepa inicijativa koja oplemenjuje svaku sredinu, pa tako i ovu u Bolu.

Što od svog rada planiraš prikazati na festivalu?

Za sad imam dogovoren jedan zid koji mi je Marko ponudio. Radi se o zgradi, koja je prije bila hotel ili sličan turistički objekt, hostel, odmaralište. Fasada se proteže na nekoliko katova i na njoj planiram realizirati svoj rad.

Kako se kod tebe rodila ljubav prema graffitima i street art umjetnosti?

Ljubav prema crtanju se rodila kad sam bio dijete i traje moj cijeli život. Sprej je kao tehnika samo jedan od medija.

Kojim se još vrstama umjetnosti baviš?

Bavim se ilustracijom, fotografijom, slikanjem, dizajnom.

Foto: Ivo Kosanović

Foto: Ivo Kosanović

Primijetila sam da na dosta svojih graffita imaš motiv mačke – zašto baš mačke?

Mačke su tu prvenstveno zbog mačka kojeg sam imao dugo doma. S druge strane, motiv mačke sam odabrao jer su one životinje koje nemaju gazdu, karakter im je jako izražen i dosta su snalažljive životinje. Zapravo sam povukao paralelu između crtačkog svijeta i mačjeg svijeta, te sam našao dosta zanimljivih sličnosti koje sam onda iskoristio kao dodatan argument da koristim mačke.

Surađivao si s nekim hrvatskim umjetnicima, možeš li mi nešto reći o tome?

Uvijek sam otvoren za suradnju s interesantnim i radoznalim ljudima koji vole izlaziti iz okvira svojeg uobičajenog djelovanja. Do sad sam surađivao s puno ljudi, i kod nas i vani. Neke zanimljive kolaboracije desile su se i prošle i ove godine. Kao zanimljivije bi naveo one s Miljenkom Bengezom kao slikarom i s Loncem, dečkom koji je završio akademiju, došao je iz slikarskog miljea te je kao svoju tehniku izražavanja odabrao sprej. Kod suradnji ne gledam da li je netko super iskusan, zapravo, dobra volja mi je krucijalna stvar kod svega. Od kad smo počeli crtati grafite, ja i kolege, često su nam dolazili gosti izvana. Nije bilo bitno je li netko etablirani umjetnik ili početnik, bilo je razno raznih ljudi i uvijek smo željeli biti dobri domaćini, pogostili bi te ljude i radili s njima, kad god smo za to imali vremena i priliku. Isto tako nastavljam i dalje. U dobi u kojoj smo sad interesantno mi je, zapravo, izlaziti iz tih okvira i raditi s nekim ljudima čijem sam se radu uvijek divio. Granice su imaginarna ograničenja koja su nametnuli ljudi sami, a ja ih volim brisati i krenuti u suradnju s ljudima koji uopće ne spadaju u svijet grafita, ali jako cijenim njihov rad.

Možeš li mi reći nešto o svojoj suradnji s Lega-legom?

Suradnja s njima me je jako veselila, Lega-lega je super brand. Na takve projekte gledam kao jednu od mogućnosti hrvatskog gospodarstva. Intelektualno vlasništvo je fenomenalna stvar, to je nešto u što zapravo uložiš fizički malo, ali se jako oslanja na tvoju kreativnost. Ideja koja se rodila u Osijeku, jednom malom gradu, gdje je tipičan izraz „lega“ i svi koji su ikad bili u Osijeku znaju što znači. Super je stvar da se taj izraz „lega“ pretočio u nešto moderno, kvalitetno, dobro dizajnirano i oblikovano. Lega-lega kao proizvod je fenomenalna stvar i za hrvatsko i za međunarodno tržište. Ako ga staviš u New York ili Tokyo, on će tamo isto biti lako zapažen među ostalim proizvodima. Jedna od lijepih stvari koje se događaju sad u Hrvatskoj je da puno ljudi teži originalnosti i kvalitetnom proizvodu. Mislim da je to odlično.

Foto: facebook.com/slavenlunar

Foto: facebook.com/slavenlunar

Imaš li neke umjetničke uzore kojima se diviš?

Kod nas, u Hrvatskoj, volim rad Danijel Žeželja, Igora Hofbauera, Tomislava Tomića, Tomislava Torjanca i drugih. Kao mali sam bio veliki fan Novog Kvadrata, Mirka Ilića, Igora Kordeja, Kreše Zimonića. Divna je stvar da se to dešavalo i dešava se ovdje, njihovih se radova uvijek rado sjetim i rado ih uvijek ponovno pogledam. Što se tiče graffita i kolega izvana, tu postoji velik broj ljudi koji rade super stvari, Seth, Tones, David Choe, Aryz su neka od imena ljudi čiji rad poštujem.

Kakva je po tebi graffiti/ street art scena izvan Zagreba?

Graffiti scena je varirala kroz godine, mnogo ljudi je dolazilo i odlazilo sa scene. Neki su prestali, neki odselili, neki su nastavili gurati priču. Crtanje grafita u većini slučajeva uopće nije ugodan posao, to je 90% šljakeraj, a 10% kreativa, ne čudi me da ljudi posustanu i kod nas i vani.

Kakva je po tebi razlika u percepciji street art i graffiti umjetnosti u Hrvatskoj i u inozemstvu?

Percepcija je ista svugdje, bez obzira živio u nekom stranom gradu ili kod nas. Rezultat ovisi o količini uloženog rada i razmišljanja. Publika koja promatra taj rad su ljudi oko nas i gotovo svi vole grafite rađene s trudom, a mrze škrabotine.

Mislite li da je ulična umjetnost još uvijek u sjeni tradicionalnih umjetnosti?

Mislim da je, ulična umjetnost još uvijek hvata taj momentum i dalje napreduje, ide prema gore i ne staje. Teško je točno predvidjeti dokud će doći. Definitivno ide u smjeru etabliranja te polako ulazi u muzeje i galerije. Rado je viđen gost u raznim stručnim publikacijama i velikim institucijama i mislim da će nastaviti u tom smjeru. Ljudi rade sve bolje i kompleksnije radove. Rekao bi da se sada nalazimo u fazi slatkog iščekivanja. Etabliranje ulične umjetnosti zahtjeva puno truda, znoja i angažmana.

Foto: Lunar

Foto: Lunar

Misliš li da su nezavisni mediji pridonijeli popularizaciji ulične umjetnosti?

Prvenstveno nezavisni autori koji su se mučili i radili. Nezavisni mediji su to prepoznali kao nešto zanimljivo, kojima je to privuklo pažnju i koji su to željeli gurati. Tu se opet vraćam na priču o individualcima koji su na svojim leđima iznijeli tu priču i koji pomiču stvari prema naprijed.

Kakva je po tebi budućnost graffiti i ulične umjetnosti u Hrvatskoj?

Teško mi je procijeniti kakav je konačni ishod ovog pokreta. U svakom slučaju, predviđam svim ljudima koji se trude i ubijaju od posla vrlo lijepu budućnost.

Planiraš li uskoro neku izložbu?

Planiram nekoliko grupnih izložbi, u Liverpoolu, Zagrebu i Amsterdamu. Trenutno sam prilično zaposlen sudjelovanjem na više različitih projekata.


Komentari