Istaknuto
01.12.2016.

Cijela naša povijest satkana je na slučajnosti i poticajima vremena u kojem smo se našli. Bez ikakvog problema mogu zamisliti situaciju u kojem nas je umjesto rock manije prije 40 ili 30 godina pokosila neka druga „zarazna bolest“.

28.11.2016.

Izložba se dokazala kao kompleksan narativ jer je od izrazite kulturne važnosti za povijest kazališta, glazbe, kostimografije i baleta. Otvorenjem ove izložbe MUO se ucrtao na umjetničku kartu svijeta kao prvak u cjelokupnoj prezentaciji Orašara, remek-djela klasičnog baleta.

Izvedbene umjetnosti

Marjana Krajač i Maša Kolar: Praizvedba suvremenih baletnih djela u HNK u Zagrebu

12.11.2016. Veronika RagužFoto: hnk.hr

“Prva baletna premijera ove sezone u zagrebačkom HNK bit će izuzetno zanimljiva za publiku jer je riječ o dvije koreografije koje imaju mnogo zajedničkog, ali i različitog. Primjerice, neki će plesači plesati obje koreografije, pa se nadam da je transformacija i kreativni odgovor plesača na različite koreografske zahtjeve dovoljan motiv publici da dođe.” Tim je riječima koreografkinja Marjana Krajač najavila praizvedbe suvremenih baletnih djela “Tamni pejzaži” i “Bolero”.

Prva ovosezonska baletna premijera u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu održala se 11. studenog, a obje praizvedbe koreografski su rad dviju suvremenih i etabliranih hrvatskih koreografkinja: Marjane Krajač i Maše Kolar. Prvi dio plesne večeri predstavit će “Tamne pejzaže” čiju koreografiju potpisuje Krajač: “Kada sam dobila poziv da surađujem sa zagrebačkim Baletom, najprije sam razmatrala što bi u našoj suradnji moglo biti zanimljivo. Početak stvaranja koreografije bio je poput arheološke iskopine. Po toj liniji dolazi i pitanje glazbe, vizuala, kako prezentirati svoje ideje, kakva glazba je najbolja i koji kompozitor bi to mogao najbolje napraviti.”

Marjana Krajač je po završetku Škole suvremenoga plesa Ane Maletić obrazovanje nastavila na Akademiji izvedbenih umjetnosti u Berlinu, gdje je kao izvođačica ostvarila brojne angažmane. Surađivala je s renomiranim francuskim umjetnicima Groupe Dunes, 2011. je odabrana kao Choreoroam Europe Artist, dobitnica je nekoliko značajnih domaćih strukovnih nagrada, od kojih se ističe Nagrada hrvatskog glumišta za najbolje koreografsko ostvarenje 2014. godine.

tamni pejzaži

Foto: hnk.hr

Glazbu za Tamne pejzaže na poziv Marjane Krajač skladao je Thomas Köner, cijenjeni multimedijalni umjetnik i autor suvremene glazbe. Njegovi radovi s početka 1990-ih smatraju se počecima minimalističke elektroničke glazbe. Dobio je nekoliko međunarodnih nagrada poput Golden Nica Ars Electronica, Transmediale Award i Best Young Artist at ARCO. Njegovi vizualni radovi dio su postava u muzejima Musée National d’Art Moderne u pariškome Centre Pompidou i  Musée d’art contemporain u Montréalu. Glazba “Tamnih pejzaža”, baš poput koreografije, donosi magiju koju nalazimo u melankoliji, tami i boli.

Nakon kraće pauze, publika će imati priliku pogledati i rad Maše Kolar: “Bolero šalje poziv publici da postane dio njegove glazbeno-scenske tradicije. Dio publike to već jest od ranije, neki će to tek postati kada ponovo čuju, vide i prožive glazbu Bolera, koja i dan danas u nama stvara zadivljujući doživljaj otkucaja bitka ljudske zajednice, koji i dalje opčinjava svojim hipnotičkim, opsesivnim i repetitivnim ritmom i melodijom u kulminirajućem katarzičnom naboju”, govori Kolar. Bolero je najpoznatija kompozicija francuskog skladatelja Mauricea Ravela. Nastao je po narudžbi ruske glumice i plesačice Ide Rubinstein. Pisan je za veliki orkestar, a melodija je skladana u kromatskoj ljestvici te sadrži elemente jazza. Elektroakustičku obradu Ravelove glazbe za potrebe ove koreografije napravio je Višeslav Laboš.

Upravo je glazba bila glavna inspiracija Maši Kolar za njen rad. Što se tiče razlika u stvaranju koreografije  klasičnog i suvremenog baletnog izričaja, Kolar kaže da je “koreografija banalno rečeno umjetnost postavljanja tijela u prostoru i vremenu te stvaranja plesa i plesnih koraka unutar narativnog ili apstraktnog izričaja. Koraci i ples su univerzalni, svima dostupni, ne možeš ih otkupiti i zadržati samo za sebe. Možeš ih samo posuditi i uz pomoć svog znanja, odgovornosti, ideje, procesa i stručnosti, a ponekad uz pomoć talenta, stvoriti suvisli koreografski izričaj koji ne zahtijeva kategorizaciju.”

Foto: hnk.hr

Foto: hnk.hr

Maša Kolar je također završila Školu suvremenog plesa Ane Maletić, a obrazovanje je nastavila na Vlaamse Dansacademie u belgijskome Bruggeu. Plesačku je karijeru započela u kazalištu Komedija, a nastavila ju u Baletu u Dresdenu gdje je 1995. dobila status solistice. U nekoliko je navrata predavala na Sveučilišnoj plesnoj akademiji u Stockholmu te u američkome Interlochenu, radila je kao asistentica u Aalto Ballettu u Essenu te je 2007. postala članicom talijanskog Aterballeta. Dobitnica je Nagrade hrvatskog glumišta, nagrade kritičarskog stola za iznimnu plesačku izvedbu u Austinu, nagrade za izvanrednu plesačku izvedbu u predstavi BoNeT  i nagrade publike za koreografiju BoNeT u Kopenhagenu, strukovne nagrade UPUH-a i nagrade Olga Orlova riječkoga HNK Ivana pl. Zajca.

Osim na praizvedbi, publika će ove komade moći pogledati u studenome (15., 17., 19. i 21.) te 2. prosinca. U podjeli “Tamnih pejzaža” i “Bolera” sudjeluje veliki broj solista i članova baletnoga ansambla HNK u Zagrebu: Natalia Horsnell, Takuya Sumitomo, Iva Vitić Gameiro, Rieka Suzuki, Andrea Schifano, Milka Hribar Bartolović, Guilherme Gameiro Alves, Valentina Štrok, Catarina Meneses, Kornel Palinko, Atina Tanović, Simon Yoshida, Mutsumi Matsuhisa, Duilio Ingraffia, Asuka Maruo, Gianmarco Beoni, Lucija Radić, Adam Harris, Sabrina Feichter, Tomaž Golub, Cristiana Rotolo, Saya Ikegami, Sebastian Šimić, Miruna Miciu i Ovidiu Muscalu.

Komentari