Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Izvedbene umjetnosti

Beogradski “Ivanov” i ljubljanska “Ilijada” gostuju u ZKM-u

04.05.2017. Tim HrvaćaninFoto: www.narodnopozoriste.rs

Zagrebačko kazalište mladih u svibnju ugošćuje dvije vrlo zanimljive predstave iz regije, “Ivanova” Narodnog pozorišta iz Beograda te “Ilijadu”, veliku koprodukciju SNG-a iz Ljubljane, Mestnog gledališća ljubljanskog i Cankarjevog doma.

Predstava „Ivanov“ u izvedbi Narodnog pozorišta u Beogradu, nastala po drami Antona Pavloviča Čehova i u režiji Tatjane Mandić Rigonat, bit će izvedena u subotu, 6. svibnja. Zašto je prva Čehovljeva izvedena drama (1887.) i danas aktualna, u razgovoru za Politiku objašnjava redateljica Mandić Rigonat: „Čehov se ne bavi eksplicitnom kritikom društva. On prekida proročki propovijedni i moralistički glas u ruskoj književnosti. Za mene je on pisac egzistencijalnog očaja. Duhovitih, dubokih uvida u ona područja ljudske egzistencije koja se ne daju svesti na jednu ideju ili teoriju. Čehov je pjesnik beznađa. Beznađe je možda to raspoloženje koje je ponovo izbacilo Ivanova na svjetsku scenu.”

U toj drami mladi Čehov stvara jedan od najkompleksnijih likova svjetske književnosti, lik idealista Ivanova, poštenog, obrazovanog čovjeka koji se borio protiv vjetrenjača, koji je neumorno radio za desetoricu, koji je bio optimist, u budućnost gledao s povjerenjem (…), a onda se u njemu nešto polomilo, pukla je neka opruga u biću i našao se u situaciji da mu duša drhti od straha pred sutrašnjim danom, da ne razumije više ni sebe ni ljude oko sebe. U godinama kada bi trebao biološki prštati od života umoran je i dušom i tijelom. Ivanov za svoj problem krivnju ne traži u drugima, društvu, sredini u kojoj živi, nego u sebi i to je njegovo hiperpoštenje.

U glavnoj ulozi je Nikola Ristovski, a uz njega igraju i Nada Šargin, Predrag Ejdus, Branko Vidaković, Danijela Ugrenović, Hana Selimović, Nenad Stojmenović, Nikola Vujović, Branka Petrić, Vanja Milačić, Bojan Krivokapić, Jelena Živković, Predrag Vasić, Nemanja Konstantinović, Jelena Halupa. Scenograf je Branko Hojnik, kostimografkinja Bojana Nikitović, a skladateljica Irena Popović.

Foto: www.drama.si

U utorak, 9. svibnja, u ZKM-u gostuje predstava „Ilijada“ nastala po Homerovu predlošku, u režiji Jerneja Lorencija i koprodukciji  Slovenskog narodgnog gledališča Drama Ljubljana, Mestnog gledališča ljubljanskog i Cankarjeva doma. Uprizorujući cjelovit tekst „Ilijade“, redatelj Lorenci i glumačka ekipa čuvaju „narativnu ukupnost priče te njezinu vremensku i značenjsku otvorenost, umjesto vjerna preslikavanja slikovitih i detaljno opisanih krvavih ratovanja i olimpskih prilagodbi inscenacijskog potencijala opsežne građe – njegov tekst i kontekst – tražeći u onom što može predstavljati temelj zapadne civilizacije.” (Delo)

Riječima redatelja Jerneja Lorencija, „Ilijada je praosnova i izvor Europe. Njezin začetak. Njezino prvo sjeme, njezino prapočelo, njezin niski start i visoki cilj. Ilijada je prvi ep Europe, praroman, praopera, praspektakl, prvi MTV. Ilijada je dio svih nas. Svi znamo za Zeusa i Heru, Atenu i Aresa, Helenu i Parisa. Zašto je Ilijada tako duboko utkana u europsku civilizaciju? Odakle opčinjenost suvremenoga čovjeka prastarom pripoviješću, odakle čuđenje nad naizgled davno izumrlim junačkim, herojsko ljubavnim, ambiciozno fatalnim? Kako je moguće da je to veliko, gotovo božansko književno djelo postalo kanonom, dogmom, domalo zakonom i uzorom svemu što slijedi kad je sadržaj Ilijade međuljudska klaonica? Je li moguće da se zajednica, koju nazivamo državom, ne temelji na krvi?“

Predstava “Ilijada” dobila je tri Borštnikove nagrade, za skupnu igru (glumački ansambl), za oblikovanje svjetla (Pascal Meratu) i Jetta Ostan Vejrup za ulogu Here. Jernej Lorenci dobio je Nagradu časopisa Politika za najbolju režiju na 49. festivalu BITEF u Beogradu. U predstavi igraju Jure Henigman, Nina Ivanišin, Aljaž Jovanović, Gregor Luštek, Marko Mandić, Zvezdana Novaković, Jette Ostan Vejrup, Tina Potočnik, Matej Puc, Blaž Setnikar, Janez Škof i Jernej Šugman. Scenograf je također Branko Hojnik, kostimografkinja Belinda Radulović, skladatelj Branko Rožman, oblikovatelj rasvjete Pascal Mérat, a koreograf i asistent redatelja Gregor Luštek.

Komentari