novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

Izmaglica u Galeriji SC: Istraživanje, procesi i promišljanje o umjetničkom radu

Izmaglica
Foto: Damir Žižić
Vrijeme čitanja: 3 minute

„Još jedna izložba, još jedan izazov za pisanje.“, pomislila sam u trenutku kada sam se jednog kišnog predvečerja uputila prema Galeriji SC. Uvijek je uzbudljivo vidjeti čime se umjetnici bave, koju problematiku otvaraju, na što žele ukazati svojim radovima i, u konačnici, kakvu poruku žele posredovati publici svojom izložbom koja funkcionira kao medij u suvremenom društvu. Razmišljajući o budućem tekstu izložbe Izmaglica kojom se predstavljaju dvoje austrijskih umjetnika Michael Strasser i Eva Engelbert, odlučila sam iskoristiti njihovu strategiju isticanja procesa pri nastajanju umjetničkih radova kako bih povukla paralelu s načinom razmišljanja o tekstu i iskoristila je ovdje kao uvodnu crticu.

Foto: Damir Žižić

Kako je naznačeno i u izložbenom katalogu, autori se bave ispitivanjem podrijetla umjetničkih djela koja se nalaze u određenim muzejskim kolekcijama. Međutim, ovom prilikom koncentrirat ću se na dionicu postava izložbe i pitanje vizualnih signala koji sugeriraju krovnu temu procesa i istraživanja. Pritom je vrlo zanimljivo proučavati ono što je na većini izložbi nedostupno i što ostaje skriveno za publiku, dakle sve ono što podrazumijeva proces pripreme izložbe (priprema autorskog koncepta, produkcija radova, komunikacija s galerijom i kustosima, razrada troškovnika, tekst izložbe i dizajn kataloga i slično). Naviknuti smo posjećivati izložbe sa zaokruženim narativima koji su pregledno i jasno posloženi u prostoru. Ova izložba upravo odbacuje takav način prezentacije i funkcionira kao ponešto kompliciranija slagalica za promatrača, uvlačeći ga u netom spomenuti dio priprema, iza glavne pozornice. Autorski koncept temeljen je na dijalogu iz kojeg izrasta instalacija izložena u Galeriji SC.

Naziv izložbe jasniji je odmah pri ulasku u prostor – izmaglica je materijalizirana u obliku vela koji usmjerava kretanje u prostoru i istovremeno potiče igru vidljivog i nevidljivog, kao i onoga što djelomično ostaje skriveno, „u magli“. Izložene su fotografije i video-dokumentacija koji su tragovi razmišljanja o kolekciji zagrebačke Mimare. Posebno je zanimljivo što je tekst izložbe zapravo zapisan razgovor o pojedinim artefaktima, svjedocima o fragmentima povijesti koji se nalaze u muzeju. Tako se, primjerice, fotografija platna iz postava Mimare u ovom slučaju nalazi iza magličaste opne, čime nam se pogled zamućuje, potencijalno otvarajući pitanje o autentičnosti i vjerodostojnosti onoga što vidimo. Drugi primjer je izmicanje svjetlosti iz okvira slike s motivima iz kineske tradicije i umjetnosti, što može ukazivati na neuhvatljivost i fragilnost interpretacije, pogotovo u odnosu povijesti i umjetnosti.

Foto: Damir Žižić

Kako posjetitelj mijenja poziciju koju zauzima u prostoru, mijenja se i njegov pogled i doživljaj pojedinih segmenata izložbe. Nešto što je netom bilo vidljivo, odjednom to prestaje biti i obrnuto. Također, proces rada (čije se fotografije nalaze i u katalogu) je ono što smo skloni previdjeti ili zanemariti u likovnim interpretacijama, a upravo je to pitanje ovdje izvučeno u prvi plan. Na posjetitelju ostaje razmišljanje o važnosti studija i dokumentacije u pripremanju izložbe i koliki je njegov značaj u odnosu na produkt koji se iz njega razvija.

Izložba će se zatvoriti 2. prosinca kada će se održati i razgovor s umjetnicima koji će moderirati Marta Kiš s početkom u 12 sati.


Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari