novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Glazba

Izvještaj – Laibach na krovu MSU: Hello Europe, Hello Athens

Foto: Borna Filić/PIXSELL.
Vrijeme čitanja: 3 minute

Slovenski industrial rockeri, Laibach, sinoć su održali koncert na prepunom krovu Muzeja suvremene umjetnosti u sklopu njegove ljetne serije koncerata, izložbi i kino projekcija. Poznati po svom političkom angažmanu, ali ne i opredjeljenju, Laibach su kao i uvijek bili provokativni. Provokacija je postala njihov zaštitni znak, još od vremena nastupanja u uniformama preko koketiranja s nacističkim obilježjima pa sve do danas, kada nakon pjesme Eurovision, čiji je refren “Europe is falling apart“, iz zvučnika čujete pozdrav: „Hello Europe, Hello Athens“.

Koncert Laibacha više je od samog koncerta, to je brižno sastavljeni performans namijenjen određenoj publici. Sve, od samih matrica puštanih između pjesama dok se bend priprema pa do vizualne komponente, odnosno impresivnih projekcija na platnu. Krov MSU pokazao se kao odličan prostor za ovakav događaj, jer je sam davao svojevrsni osjećaj „zatvorenosti“ na otvorenom. Visoki zidovi i relativno uzak teren za manevar stvorili su veliku gužvu ali i odličnu atmosferu. Projekcije i svjetla zrcalili su se na površini zidova, dok je ogroman broj ljudi koncentrirano promatrao što se događa na pozornici. Njihov koncert nije iskustvo za preporučiti nekome tko voli „lake note“ jer ono što vas čeka je izuzetno teška i inteligentna glazba. Njenu jezgru čini industrial rock, ali s mnogo drugih primjesa te sveprisutnom kakofonijom koja samo pojačava „ozbiljnost“ i težinu onoga što ovaj sastav pokušava reći kroz pjesme; složene na nešto uobičajeniji način za razliku od industrial i gotovo post-rock uvoda kojima se bend voli poigravati.

Kombinacija muško-ženskog vokala također je učinila svoje te stvarala zanimljiv kontrast između onoga što pjevač govori i što govori (ili vrišti) pjevačica. Kontrast se odražavao ponajprije u samim bojama glasa: pjevačica je zvučala gotovo anđeoski, asocirajući na srednjovjekovne crkvene napjeve, da bi se potom iz zvučnika prolomio gotovo demonski, hrapavi vokalom Milana Frasa.

Foto: Ziher.hr
Foto: Ziher.hr

Koncert je bio podijeljen na dva dijela prekinutih puštanjem klasične glazbe, a projekcija poput onih u kazalištu se pojavila na platnu. Na njemu je bila ispisana riječ intermezzo te se pojavio brojčanik. Nakon deset minuta opet se čuo glas iz zvučnika te najavio nešto posve drukčije, a to je bio dio onoga što će Laibach izvoditi u Sjevernoj Koreji kasnije ove godine. Projekcije korejskih grafika te onoga što bismo mogli nazvati “tipičnom propagandnom umjetnošću” pretapale su se kroz Laibachov logo ili određene naglašene riječi, a odsvirali su rijedak dragulj, pjesmu Edelweiss iz mjuzikla “The Sound Of Music”. Prvi dio samog koncerta bio je vrlo težak i mračan, da bi se nakon intermezza pojavili i odsvirali glazbu punu nade, protkanu i naznacima sreće. Čak se i mimika samog benda promjenila, više nisu stajali ukočeni kao kipovi, a glazbena podloga samih pjesama poprimila je nešto veseliji karakter, premda su riječi i poanta same glazbe ostali slični, ako ne i isti. Nakon tog drugog dijela koncerta, bend se vratio na bis i izveo dva svojevrsna hita, Life Is Life te Tanz mit Laibach na što je preostala publika stvarno podivljala.

Foto: Ziher.hr
Foto: Ziher.hr

Koncert Laibacha posebno je iskustvo ispunjeno političkom provokacijom, nevjerojatnim vizualnim efektima, instrumentalnim majstorstvom te inteligentnim poigravanjem trenutnim društvenim temama. Ono što koncert Laibacha nije, jest događaj na koji ćete se doći napiti sa svojim društvancem, jer – za razliku od tipičnog modernog benda – Laibach je i umjetnički kolektiv, grupa koja se nalazi stvarati glazbu i sve ono što se vrti oko nje te na taj način publici skreće pozornost na određenu problematiku. Ovaj koncert još je jednom pokazao koliko je ova skupina ljudi, okupljena oko Milana Frasa, sposobna održati korak s vremenom te da je kolektiv star trideset pet godina aktualniji više nego ikad prije.

Be social
Što misliš o ovome koncertu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari