Istaknuto
01.12.2016.

Cijela naša povijest satkana je na slučajnosti i poticajima vremena u kojem smo se našli. Bez ikakvog problema mogu zamisliti situaciju u kojem nas je umjesto rock manije prije 40 ili 30 godina pokosila neka druga „zarazna bolest“.

28.11.2016.

Izložba se dokazala kao kompleksan narativ jer je od izrazite kulturne važnosti za povijest kazališta, glazbe, kostimografije i baleta. Otvorenjem ove izložbe MUO se ucrtao na umjetničku kartu svijeta kao prvak u cjelokupnoj prezentaciji Orašara, remek-djela klasičnog baleta.

Glazba

Izvještaj – Swans: Tri sata transcendentalne buke

28.10.2016. Luka Sinković
Foto: Ella Valentić / Ziher.hr

Swans su se na neko vrijeme oprostili od zagrebačke publike. Michael Gira je navodno najavio kako će bend u ovakvom obliku prestati postojati. Znači li to da ćemo ime Swans gledati u nekoj novoj postavi ili će bend postepeno kompletno prestati s radom tek ćemo vidjeti, no jedno je bilo sigurno – ovaj koncert valjalo je posjetiti.

Bend je u Hrvatskoj bio u čak pet navrata od 2011. godine. Dakle, u ovoj novijoj povijesti benda, nakon okupljanja 2010. godine bez pjevačice Jarboe, bili su ovdje sa svakim albumom. Zadnjim dvama nastupima sam i osobno svjedočio, nakon izdanog albuma „The Seer“ 2013. te godinu kasnije kada su se vratili s albumom „To Be Kind“. Ovogodišnji i posljednji član tog niza, kao kvalitativni završetak uspješne trilogije je album “The Glowing Man”. Swans se u tom periodu etablirao kao eksperimentalni rock bend visoke kvalitete, respektiran od strane starih fanova, jednako kao i od valova novo pristiglih fanova. Detaljnije, žanrovski su bliži drone glazbi, s meditativnom repeticijom, dakle na neki način bismo to mogli nazvati psihodeličnom bukom.

Foto: Ella Valentić / Ziher.hr

Foto: Ella Valentić / Ziher.hr

Nadalje, svaki mi je put na Swansima bilo identično, tako da ću pokušati ne ponoviti stvari koje sam naveo u prošlim izvještajima, iako je u ovim okolnostima to dosta teško, za reference slobodno konzultirajte i prošla dva izvještaja koja su u poveznicama iznad. Ovog su puta koncert otvorili s postepenim stvaranjem slojeva buke, koliko god to generično zvučalo. U samom tom procesu očekujete nekakav intro koji će završiti uskoro, međutim buka se i dalje generira, minute prolaze, a instrumentalnih slojeva je sve više. Uspijevate vidjeti ljepotu toga kada ste skoncentrirani na prepoznavanje svakog zasebnog sloja te ih u glavi ponovno spajate u cjelinu. Vizualni dio glazbe je također intrigantan. Gira je u centru pažnje, njega se prati kao maestra, ali ostatak benda odrađuje onaj krucijalan posao. Zanimljivo je povezivati svaki sloj instrumentacije s pokretima ruku i energijom izvođača. Sve je to odlično dok se uspijevate koncentrirati.

Nakon tri puta, sada već mogu govoriti i o vremenskom prosjeku kontinuirane koncentracije. Recimo da je za mene osobno to bio sat i pol. Mislim da sam se prvih dva puta više trudio koncentrirati i samim time sam se na neki način i mučio.  Ovog puta izdržao sam nekih sat vremena, međutim iskustvo me tu dobro poslužilo jer sam očekivao da bend neće odustati prije dva i pol sata svirke, tako da je ispalo vrlo korisno napraviti malu stanku te odšetati do malog pogona nakon prvih sat vremena. Malo razgovora u malom pogonu izbaci vas iz kaosa repeticije, te nakon nekih 20 minuta možete slušati dalje te raditi pauze po potrebi. Glazba koju sviraju Swans je meditativna i transcendentalna onoliko koliko joj dopustite da bude, odnosno koliki imate kapacitet da se na nju koncentrirate. Osobno, stajanje na jednom mjestu mi u tom procesu odmaže, pogotovo kada se radi o koncertu dugačkom skoro tri sata.

Foto: Ella Valentić / Ziher.hr

Foto: Ella Valentić / Ziher.hr

Sama struktura koncerta je fascinantna, prvih sat vremena bilo je dosta živčano, u glazbenom smislu. Mahnito trzanje ili prebiranje po klavijaturama ili pak udaranje po činelama/bubnju gdje se ritam linearno ubrzava, pa naglo stišavanje, pa sve ispočetka. Kasnije je koncert bio više strukturiran, s ponekim konstruktivnim rifom. Sve je to naprosto genijalno, međutim opisivanje je vrlo nezahvalno jer glazba izgleda rigidno i sirovo. Kada biste instrumente slušali zasebno, dobili biste nekoherentni kaos. Tvornica je bila dovoljno glasan medij te je zvuk bio savršen, što nije uvijek bio slučaj ovdje.

Odličan koncert jednog od istinskih glazbenih vizionara, kojeg stojeći nemam kapacitet kontinuirano slušati dulje od sat vremena. Bend je nakon skoro tri sata odsviranog materijala te dugačkog pljeska pune Tvornice (koja je na kraju bila ugodno prorijeđena) izašao pred publiku te se poklonio, Gira ih je sve predstavio te konstatirao kako ćemo se vidjeti neki drugi put, ostavljajući pritom budućnost samog benda neizvjesnom.


Što misliš o ovome koncertu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(7 votes, average: 4.429 out of 5)

Komentari