Istaknuto
08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

03.08.2017.

Nedavno je završeno drugo izdanje festivala Re:Think Sisak. Zidove grada oslikalo je nekoliko stranih street art umjetnika, a veličanstvene murale Sisku je ostavilo i nekoliko hrvatskih umjetnika. Cilj je festivala probuditi grad i promijeniti lošu sliku Siska koja je stvorena u medijima.

Vizart

Kako korisnici 9gaga i ostalih portala shvaćaju suvremenu umjetnost?

25.10.2014. Ivan Oštarčević
Foto: tumblr/the_gasoline-station

Foto: tumblr/the_gasoline-station

Rijetko tko ne zna za web stranicu po imenu 9gag i bratske joj sajtove na kojima se mogu naći bezbrojni duhoviti memeovi, gifovi i ostale fotografije nekih komičnih ili korisnicima interesantnih situacija. Radi se o jednom zanimljivom iznošenju osobnog mišljenja koje postaje kolektivno, tj. progovara o kolektivnom mišljenju na neku temu jer ono što je najinteresantnije dospijeva na listu najboljih postova. Na tu listu nerijetko dospije komentar o suvremenoj umjetnosti i njenoj gluposti.

Prosječni korisnici tih stranica smatraju da svatko na svijetu može napraviti djelo suvremene umjetnosti i konstantno osuđuju vrijednosti koje te slike predstavljaju. Zajedljivi komentari najviše se koncentriraju na umjetnost dvadesetog, te dvadeset i prvog stoljeća zbog nedostatka jasnoće koja očito nema prisutnost u takvom radu. Intrigira ih i činjenica da se ti radovi prodaju za po više desetaka milijuna dolara.

Posljednji skandal vezan je za božićno drvce u Parizu čiji je autor Paul McCarthy, a jedna konstanta je vezana uz djelo Onement VI od Barnetta Newmana. McCarthy je očito mislio da bi njegov rad koji mediji osuđuju da liči na seksualnu igračku trebao stajati na otvorenom u Parizu, gradu koji je poznat po svojoj otvorenosti prema umjetničkom izražavanju. Taj je likovnjak bio svjestan svih konotacija koje bi instalacija mogla sa sobom nositi, ali izgleda da nije očekivao tako snažne reakcije koje su otišle toliko daleko da su neki ljudi uništili djelo. Rad je provokacija i pomalo pretenciozna simplifikacija poznatog motiva. Tragedija je što se nitko nije potrudio to shvatiti i promisliti što je čovjek htio reći. Samo su vidjeli seksualnu igračku koju su morali maknuti, a još zanimljivije je što ne uništavaju sve lascivne renesansne, barokne i klasicističke skulpture od kojih im je grad sastavljen već pojednostavljeno božićno drvce. Nikome ne smetaju goli brončani ili kameni dječačići koji uriniraju po gradu u svijetu punom ljudi koji osuđuju pedofile, ali čep za anus je problem. Ne zna se je li kome palo na pamet da je konotacija između bora i čepa ta da, kao što ti je čep u stražnjici možda nepotreban i potencijalno seksualno devijantan, isto tako ti ne treba i mrtvo drvce u dnevnom boravku kako bi cijenio blagdan. Prosječan građanin nije dovoljno obrazovan kako bi razumijevao neke metafizičke i dekonstrukcijske komentare teme kojima se ti umjetnici bave jer se školstvo dovoljno ne bavi time. Kada bi se netko potrudio i na portalu protumačio tako nešto ostalim korisnicima, bio bi relativno brzo šikaniran jer bi ga ljudi smatrali pretencioznim. Jer oni i dalje imaju pravo na svoje mišljenje iako nisu svjesni od kuda im uopće takvo mišljenje. U pitanju su Sizifovi poslovi.

Suvremena umjetnost jest na prvu nerazumljiva, ponekad i onima koji se njome bave, ali za nju treba znanje i vrijeme za usvajanje. Ona zahtjeva proučavanje osobne povijesti umjetnika, grada u kojem izlaže, važnosti galerije i konteksta samog rada prije negoli se dođe na preuranjeni zaključak. To je problem i umjetnici trebaju početi stvarati radove koji su jasniji. Ljudi koji rade previše sati na dan nemaju vremena za razumijevanje nekog tamo prevelikog tampona na svom trgu, ali bi mogli pokazati malo strpljenja i samokontrole prije nego počnu destruktivnošću utjecati na nečiji izričaj.

Komentari