Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Istaknuto

Kolumna: St Valentine’s day vs. Duckling’s day

11.02.2016. Jasminka JanešFoto: wikimedia commons/flickr.com/Erica

Ljubav nema veze s razumom. Ako sve proizlazi iz mozga, ljubav zacijelo stiže iz calcaneusa, iliti petne kosti. Zbog prilično dugog puta, obično prekasno stigne do mozga.

Od drugog spoja, pa nadalje (poslije prvog nema garancije da će doći do drugog)

Kad postanete par percepcija se mijenja. Ali polako. Proći će ipak nešto vremena dok ona ne počne zanovijetati,a dok on ne postane obična muška svinja. Redoslijed nebitan.

Prvi nesporazumi nastaju oko obilježavanja značajnih datuma. Žene imaju slonovsku memoriju. Ona zna kad su se prvi put vidjeli, prvi put izašli, prvi put zajedno gledali patkice, prvi ples, prvi tjedan, prvi mjesec, prva tri mjeseca, prva godišnjica i sklone su sve to obilježiti dostojanstvenom proslavom. Ne daj Bože da zaboraviš bilo što od toga. Ni Dan patkica.

On zna da ima curu, da mora jesti, spavati i naći vremena za frendove. To ni u kom slučaju ne znači da je glup ili da ne želi pamtiti, jednostavno mu je drugačiji sklop.

Ne pokušavaj promijeniti svog muškarca, samo ga malo podesi.

On nije fino ugođeni mehanizam i treba nekoliko sitnijih popravaka da radi savršeno. Morat ćeš upotrijebiti šrafciger i malj, ako treba električnu brusilicu i pneumatski čekić. Poslije toga će raditi kao urica. Ali treba vremena.

A sad ćemo se osvrnuti na bitno.

Valentinovo

Da se ne bi osjećali glupo što smo usvojili još jedan običaj koji izvorno nije naš, moram napomenuti da Batina, Podgorač i Kanfanar smiju slaviti Valentinovo bez zadrške. Zašto da ti objašnjavam, pročitaj. I ja sam.

Mi ostali smrtnici slavit ćemo ga i dalje, ako zbog ničeg a ono zbog poklona i komercijalne romantike. I zbog iskonske potrebe da tlačimo drugo ljudsko biće.

Valentinovo smo uvezli iz čiste potrebe. Nakon Božića i Nove godine, kad se ljudi ispucaju maksimalno, nastane bonaca u trgovinama pa tako sve do Uskrsa. Nema blagdana, ljudi nemaju novaca nakon božićnog ludila. I što sad?

Nisu Hrvati nacija glupana. Pravilo ‘snađi se’ kod nas je dovedeno do savršenstva. Netko pametan se sjetio kako razbiti sušu u trgovinama i mi smo odmah poletili da mu olakšamo.

Nije to zato što smo blesavi, mi smo samo beskrajno romantični. Jel’ da bolje zvuči da smo romantični?

Cure koje za Valentinovo nemaju dečka hodaju po gradu s prezrivim osmijehom, namijenjenim dečkima koji stoje pod satom sa cvetekima, medekima i bombonjerama.

Te iste cure će ti otkinuti glavu ako im kažeš da je Valentinovo čista glupost, sad kad one imaju dečka.

Takva je priroda stvari.

Dečki od Valentinova samo dobiju glavobolju. Žene znaju pet godina unaprijed što će kupiti svom muškarcu. Muškarci ne znaju ni koje čarape obuti ujutro…

A od njih se očekuje da izaberu pravi poklon, da izvedu svoju najdražu baš tamo gdje je htjela otići, što ne bi bio problem da je to bar nagovijestila. Od njega se očekuje da zna. U konačnici ima televizor, zar ne?

O medijima

Nedugo nakon Nove godine mediji te krenu bombardirati reklamama za Valentinovo. Televizija, radio, novine, internet, svi ti žele prodati idealan poklon. Cvjećarnice, putničke agencije, tvornice slatkiša, zlatari, urari uvjeravaju te da baš oni imaju to što tvoj dragi/a želi.

U dućanima prehrane popusti za Valentinovo. Možda da joj kupiš pastu za zube i šampon za kupanje s 40% popusta i pošalješ sasvim krivu poruku.

Btw, mislim da me jedan veliki trgovački lanac špijunira. Kako inače objasniti da što god otvorim iskoči mi banner, sve imamo bla bla, sve što trebate za Valentinovo bla bla..

Ne znam kako stoji s građevinskim materijalom, možda fosne na srčeka ili mješalica za cement s medekima koji na sebi imaju srčeka.

Gradska čistoća za sad ne nudi ništa. A mogla bi. Besplatan odvoz smeća za one koji imaju najviše uvelog cvijeća u kanti poslije Dana zaljubljenih.

Vratimo se televiziji i srcolikom oglašavanju. Seks sve prodaje (morala bih i ja ubaciti mjericu seksa u svoje tekstove), al’ što je previše, previše je.

Svi vole čokoladu, zacijelo ćeš svojoj dragoj kupiti i čokoladu.

Na televiziji prekrasna mlada djevojka koja se sprema zagristi čokoladu. To izgleda kao..  kao.. kako da se izrazim, a da bude primjereno (ipak sam ja dama) pa, eto, izgleda kao da su ona i čokolada protagonisti soft pornića. Tu je, moraš priznati, sladoled hard core, al ne’š za Valentinovo curi kupit’ sladoled.

Intimno rublje preplavi medije, kondomi također. U reklamu za kondome bar ulože trud.

Foto: facebook.com/DurexHrvatska

Foto: facebook.com/DurexHrvatska

Političari dijele cveteke, zaskaču nevine žene iz busije i ljube ih. E vidiš, sad mi je palo na pamet, Milan je za Božić zbilja napravio posao, grad je bio baš lijep. I nemoj mi se žaliti na kič, da je mene pitao bilo bi šarenije. Dakle, kad već radi, mogao bi Zagreb napraviti najromantičnijim gradom na svijetu i bližoj okolici. Samo da se potrudi.

Za početak bi trebao, naravno, napraviti reklamu.

Uvijek mi je bio misteriozan način na koji funkcionira reklama. Zar smo tako blesavi da ćemo potrošiti rezervoar goriva da uštedimo 50 kuna? Ili je to nešto što udara direkt na podsvijest? Ono, spremaš se za spavanje, a tv radi onako bez veze, ni ne gledaš ga, a na njemu reklame.

Ujutro se ustaneš i prvo što ti padne na pamet je da otrčiš u dućan i svojoj dragoj kupiš čokoladu, bombonjeru, donje rublje, kristale svarovski i kondome. A-HA. Tu smo dakle.

Kad je u pitanju ono što žele žene su majstori, naravno one dosjetljive. Za one druge – mali savjet kako da dobiju željeno.

Kako dobiti ono što želiš?

Da bi dobila ono što želiš, postupak je sljedeći:

  1. Cca 15 dana nakon Nove godine požali se kako ti te glupe smeđe rukavice ne idu uz torbicu i da moraš kupiti lijepe, crvene, kožne rukavice.
  2. Tjedan dana poslije reci mu da si vidjela jedne lijepe, crvene, kožne rukavice u gradu, ali da si već zaboravila gdje i baš ti je žao što taj čas nisi imala novaca kod sebe.
  3. Tjedan dana nakon toga slučajno ga prošetaj pored izloga gdje stoje lijepe,crvene,kožne rukavice, primjereno se razveseli i začudi:

– A joj, pa to je tu, šta nisu lijepe?

I odmah ga odvuci dalje. Memorirao je.

I dođe Valentinovo.

Dolaziš sva uzbuđena, a on stoji s buketom, bombonjerom i plišanim medom. Uzmi medu i bombonjeru, cvijeće mu baci u glavu i reci mu da je s vama gotovo. Kako zašto?

Pa ne možeš hodati s glupanom. Za te novce mogao ti je kupiti, pa što ja znam… možda lijepe, crvene, kožne rukavice.

In memoriam medeku sa srčekom

Poklon koji je Beba čuvala sve do nedavno bio je medek koji sjedi i u krilu drži srčeko. Dobila ga je za Valentinovo u trećem osnovne. Zapravo, našla ga je s čokoladom u svom ormariću. Poslije duge istrage otkrila je tko je tajanstveni obožavatelj. Bio je to jedan Marko.

Dobila je Beba još medeka. No ni jedan nije više bio bitan kao taj prvi medo. Sjedio je na polici dugo nakon što je Marka progutao zaborav.

Netko zločest rekao bi da dečki završavaju svoj razvoj u trećem osnovne, ali ne ja.

A onda je došao Obi. Ima li smisla da ti prepričavam što je napravio od medeka?

Nema.

Rezime

U moje vrijeme… koja glupa izjava, svako vrijeme je moje na ovaj ili onaj način, ali eto, tako se kaže.

Dakle, u moje vrijeme Valentinovo se zvalo 8. mart. Htjela sam ti sad dokazati kako smo bili pametniji, originalniji i sve to, ali onda sam shvatila. I u moje vrijeme su dečki izgledali jednako bedasto sa cvijećem i bombonjerom u ruci dok čekaju svoju dragu, koja namjerno kasni da bi ga svi stigli vidjeti i da bi prijateljice (tako smo se mi zvale) sutra mogle prepričavati kako je Pero stajao pola sata i čekao sa oooooooogromnim buketom i još većom bombonjerom (prepričavanjem su narasli).

Usmena predaja je duboko ukorijenjena u našoj kulturi.

Tako je Beba saznala od jedne frendice (tako se vi zovete) da je za Valentinovo dobila zlatnu narukvicu. Mislim, Beba je dobila. Nije ni z od zlatne narukvice. Dobila je cvetek, čokoladu metar sa metar i plastičnu dječju narukvicu koja je samo njima dvoma imala značenje.

Nisam rekla da je usmena predaja pouzdana, samo duboko ukorijenjena.

Za Valentinovo, protiv Valentinova.

Valentinovo je bolesno iskomercijalizirano. Nema veze s ljubavlju, nema veze ništa s ničim. U konačnici, pogledaj Božić, Uskrs. Sve je to shopping.

Ako već želiš obilježiti taj dan, odvedi svoju dragu na večeru, kupi joj jedan cvetek i to je to.

S druge strane, ako ja trebam dobiti poklon, ne ja kao ja, nego ja kao ti, ja općenito. Kako da onda budem protiv?

To je jednostavno ljudska priroda.

P.S. Isuseek!!! Sad mi je sa strane izbacilo kožne rukavice. Ako se ne javim dulje vrijeme, otišla sam u državu bez interneta i na šivaćoj mašini radim tekst. Ne znam ja što oni stavljaju na trakicu pisaće mašine.

Komentari