Knjige

Komentar: Kapitalizam mudrih misli – moraš popit’ sve!

Foto: facebook.com
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: facebook.com
Foto: facebook.com

Nedavno su se na policama naših trgovina pojavile boce vode koje na sebi imaju omotnicu s nekom mudrom misli i ponosnim autorom navedenim ispod te misli. Tako vam primjerice Nikica F. poručuje da „neprijatelj nije onaj koji stoji pred vama s mačem u ruci, nego onaj koji stoji kraj vas, s bodežom za leđima“, a Gordana K. smatra da „način smijanja govori mnogo o nekomu“. Što bi tek onda jadna Gordana mislila o svima nama koji zvučimo kao retardirani tuljan dok se smijemo.

Voda je uvjet života i na nju treba paziti jer nam je Bog daje s neba“ smatra vrijedna katolkinja Lorena Lora L. koju očito ne zanima kako ćemo se osjećati svi mi „izgubljeni“ po pitanju vjere kad pročitamo tako nešto, a „krivovjerce“ da ne spominjem. Očito je sveukupna psihoza i depresija društva otišla toliko daleko da su je počeli primjećivati u marketingu.

Trebalo im je neko vrijeme da osmisle kako se hraniti na tuđoj nesreći, ali odgovor su našli u očitoj potrebi naroda za deus ex machina principom. Tako više neki Stipe S. neće odgovor svemira na pitanje što da radi sa svojim životom nalaziti u tarot kartama, već će kupiti bocu vode, a svemir će uplesti svoje prste i Stipe S. kupit će upravo onu bocu koja je sudbinski važna za njegove životne odluke. Ruku na srce, više mi se sviđao onaj fortune cookie princip u kineskim restoranima. Kinezima bar lakše povjerujem da imaju neke magične moći predviđanja sudbine.

Hoćemo li s bocom vode popiti i svu pamet svijeta?

Promijeni li se išta nakon što popijemo vodu iz te boce s posebnom porukom ili je to i dalje najobičniji H2O? Na to jedno zapravo vječno pitanje ne mogu ponuditi konkretan odgovor. U tome možda leži jedina prava mudrost tih „mudrih“ poruka. Ako ništa drugo, svakako je kupnja flaširane vode postala jedan kompleksan dugotrajan proces u kojem ljudi koji žele uzeti sudbinu u svoje ruke pažljivo odabiru bocu s porukom koja ih se najviše dojmila.

Boce s porukom dobar su marketinški trik. Iako bi jednu bocu mogli koristiti više puta, šanse su veće da ćete kupiti novu ako vas zanima neka nova poruka za koju se čini da je namijenjena upravo vama. Baš kao i Pokemoni, moraš skupiti sve! Ljudima očito nije dugo trebalo da shvate kako se čuda preko boca vode ipak ne događaju, a i kad-tad se vrelo mudrih misli moralo iscrpiti pa se marketing sjetio da bi možda narod htio mudre misli nekoga za koga je čuo i tko ima ugled u svijetu.

Odsad, kad kupite bocu vode, na njoj će biti citat Paula Coelha, poznatog brazilskog književnika. „Književnik Paulo Coelho inspirira milijune ljudi. Sada ima poruku za tebe“ stoji na reklami. To je jedan klasičan primjer u kojem se čin prodaje i kupnje pokušava zamaskirati u nešto više, u neki poseban doživljaj koji je subjektivan i individualan. Zato je osobito važan taj dio na reklami koji vam govori da Paulo ima poruku upravo za tebe, a iza toga stoji samo jedno prazno „Kupi me!“

Stoga dragi ljudi, nemojte nasjedati na priče o tome da ste posebni i da će vam kupnja pružiti jedno unikatno iskustvo. U očima kapitalizma svi ste jednaki, Potrošači s velikim P. Osobno, kupujem jednu marku vode samo zato jer mi se tako zove dečkov cucak. Toliko o praznovjerju. Čiča miča gotova je priča, a ako vas zanimaju citati Paula Coelha, najbolje je ipak pročitati njegova djela jer sam citat izvan konteksta ne znači previše. Nakon Paula Coelha na bocama vode, tko zna što je sljedeće. Možda ću idući mjesec kupovati uloške s citatima Marije Jurić Zagorke.

Be social

Komentari