novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

Komentar: Kome pripada muzej?

Foto: facebook.com
Vrijeme čitanja: 3 minute

Foto: facebook.com/cocacolahbc
Foto: facebook.com/cocacolahbc

Kulturne rubrike dnevnih novina i news portala nažalost češće pune skandali nego vrhunska umjetnička postignuća, a jedan od takvih slučajeva jest i dolazak trofeja FIFA-inog svjetskog prvenstva u zagrebački Muzej suvremene umjetnosti. S obzirom da na Stručnom vijeću Muzeja nije bilo govora o ovom događaju, pet kustosa uputilo je javno pismo u kojem su se osvrnuli na eventizaciju muzeja, neprimjerenost muzejskog prostora za izlaganje sportskog trofeja i naposljetku na njihovu nemogućnost da kritički progovore o fenomenu nogometa. Pismo u cijelosti prenosi Teatar.hr , a pismo ili potpis podrške moguće je uputiti na tihomir.milovac@msu.hr.

Ipak, dolazak nogometnog trofeja nije prvi događaj koji će Muzej suvremene umjetnosti ugostiti bez kritičke recepcije istog. Muzej nije nimalo imun na spomenutu eventizaciju, pa se vrijedi prisjetiti izborne noći 2011. kad je SDP svoju izbornu pobjedu proslavio upravo u prostoru muzeja. Djelatnici muzeja ni tad nisu imali pravo na kritiku na niti jedan aspekt djelovanja te političke stranke, pa ipak nije došlo do pobune. Malo manje je poznat privatni event Auto kuće Zubak na kojem je kao zaštitno lice kampanje nastupala Jelena Rozga. Ti događaji nisu bili otvoreni za širu javnost, ali se o njima itekako izvještavalo u medijima. Ako muzej nije primjeren prostor za izlaganje nogometnog trofeja, onda definitivno nije prikladan niti za proslavu izbornih rezultata jedne političke stranke niti za promociju novog modela automobila. Zbog čega je upravo nogometni trofej kap koja je prelila čašu možemo samo nagađati.

Foto: facebook.com/cocacolahbc
Foto: facebook.com/cocacolahbc

Muzej suvremene umjetnosti ne bi trebao biti mjesto za izlaganje artefakta masovne kulture kao što je trofej svjetskog nogometnog prvenstva, o čemu su progovorili i brojni hrvatski kulturnjaci. Među brojnim izjavama koje prenose mediji vrijedi istaknuti onu Siniše Labrovića za Teatar.hr.

“Podržavam pismo svojih kolegica i kolega iz MSU-a, pa i zato jer sam ljubitelj nogometa. U par rečenica, FIFA je organizacija ogrezla u korupciji, niz je skandala koji su otkriveni u zadnjih nekoliko godina. Na gradilištima za Svjetsko nogometno prvenstvo 2022. u Kataru u zadnje dvije godine poginulo je i umrlo više od 450 indijskih radnika – kao da se vodi omanji rat. Hrvatski nogomet u rukama je kriminalaca.

Zbog toga, kao i onoga što su navele kolegice i kolege iz MSU-a, protiv sam izlaganja FIFa-inog trofeja u Muzeju suvremene umjetnosti. No, s druge strane tko može odoljeti želji da u Muzeju još jednom vidimo Bandića, Mamića, Šukera i ostale majstore koje se ne može kupiti novcem. Neprocjenjivo! Za sve ostalo tu je Coca Cola.”

Od same činjenice da će Muzej biti (još jednom) u rukama korporacija i masovne kulture žalosniji je samo način na koji je jutros HRT izvijestio o dolasku trofeja u Hrvatsku. Naime, u sponzoriranom programu kojim je HRT još jednom iznevjerio funkciju javnog servisa, nogometni trofej dočekan je doslovno poput relikvije kojoj će se svi obožavatelji nogometa moći pokloniti uz brojne zabavne sadržaje i naravno, osvježenje u obliku Coca Cole.

MSU je od svog osnutka bio mjesto izrazito važnih izložbi poput gostovanja Gilberta & Georgea, retrospektive Josipa Vanište, Toše Dabca, pa i aktualne retrospektive Vojina Bakića, koja je otvorena do 2. ožujka i istaknuta kao jedno od najznačajnih kulturnih događanja prošle godine. Unatoč sjajnom programu, MSU (barem na mene) nije ostavio dojam institucije koja daje kritički osvrt na fenomene popularne i masovne kulture, niti na socijalne i ekonomske prilike, ali ni dojam institucije koja ima magnetsku privlačnost za svoju publiku poput nekih drugih muzeja ovog tipa, primjerice pariškog Centra Pompidou ili londonske galerije Tate Modern koji su doista postali mjesto okupljanja ljubitelja umjetnosti i onih koji će to tek postati.  Preostaje nam samo nadati se da je slučaj nogometnog trofeja bio po(r)uka kustosima muzeja o smjeru u kojem se muzej treba kretati kako se ovakav (niti bilo kakav sličan) event ne bi ponovio. I nadati se kako će barem neki od nogometnih obožavatelja svratiti i razgledati i stalni postav muzeja i izložbu Vojina Bakića. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog tobogana.

Foto: facebook.com/msu
Foto: facebook.com/msu
Be social

Komentari