Istaknuto
13.07.2017.

Osim što Šimek aktivno radi na novim materijalima, publiku će počastiti dvostrukim nastupom na Ferragosto JAM festivalu u Orahovici. Na Izštekanom stageu predstavlja se u solo izdanju, dok će sa svojim matičnim bendom She Loves Pablo nastupiti na glavnoj pozornici kao support metal divovima braći Cavalera, osnivačima čuvene Sepulture. Povodom tih nastupa i novog singla razgovarali s jednim od najboljih vokala hrvatske scene.

09.07.2017.

U skrivenim ambijentima diljem Lijepe naše i ovog nas ljeta čekaju najpoznatiji dramski naslovi, opere i baleti. Provjerite što sve nude Dubrovačke ljetne igre, Splitsko ljeto, Kazalište Ulysses, Riječke ljetne noći, Histrioni i Ljetne noći Teatra Exit.

Glazba

Komentar – Porin 2016: Je li sve to samo loša šala?

18.03.2016. Tim Hrvaćanin i Filip KušterFoto: facebook.com/PorinHR

Kao što smo i očekivali, ali i iznad tih očekivanja, jučerašnja dodjela nagrade Porin u splitskoj dvorani Gripe zaista je devedeset posto vremena bila katastrofalna, neugodna i amaterska. Dobitnici su na kraju marginalizirani jer su neke druge “zvijezde” ukrale pozornicu u ulogama veoma loših prezentera, a ni brojni se izvođači nisu proslavili, kako zbog vlastitih slabih izvedbi, tako i zbog loše tehničke realizacije cijele dodjele.

Voditeljski zadatak pripao je Ivi Šulentić i Dušku Ćurliću. Oboje imaju iskustva što se tiče glazbe i glazbenih emisija – Ćurlić je karijeru započeo na Radiju 101, Šulentić je vodila Briljanteen, Garažu, a trenutno je jedna od voditeljica na The Voiceu – i kao takvi, naši voditelji bili su neinteresantni, u skladu s onom narodnom „nek’ se samo odradi“. Svoj su posao odradili korektno, bez većih greški, nije tu bilo puno improvizacije ni duhovitih situacija. No, pokraj pojavljivanja Stipe Božića u trenirci od HEP-a ili Žanamari u odjeći za H2O, izvedbe Šulentić i Ćurlića ionako nitko nije zapamtio.

Na najavljivače ćemo se još vratiti jer bilo je tu još interesantnih lica iz svijeta „klasičnih splitskih najavljivača“, a ono na što se vrijedi osvrnuti (ustvari se na ništa što se tiče Porina ne vrijedi osvrnuti, ali eto…) aktualno je pitanje ukidanja Montiranog procesa. Mislili sam da je HRT ozbiljna televizija sve do onog trenutka kada su Montirani proces zamijenili Porinima – obje su emisije duhovite, ali s različitom vrstom humora. Na jučerašnjoj dodjeli nije izostao komentar cenzure na HRT-u, a za to su se pobrinuli splitski Dječaci koji su nastupali među prvima te je Vojko odmah uzviknuo: „Montirani proces“, da bi na kraju nastupa Ivo još jednom potvrdio: „Montirani proces, stop cenzuri na HRT-u“. Dječaci su jedini odlučili pokazati hrabrost i poslati političku poruku u prijenosu uživo u kojem ih se nije moglo izrezati. No, tužno je to što do takve situacije u 21. stoljeću uopće mora doći. Umjesto da gradimo pluralizam i demokraciju, zbog nove se vlasti moramo boriti za osnovna ljudska prava poput slobode medija i izražavanja.

Foto: Valentina Cetin/ Ziher.hr

Foto: Valentina Cetin/ Ziher.hr

Siniša Kovačić, novoustoličeni vršitelj dužnosti glavnog ravnatelja HRT-a, sjedio je među uzvanicima odmah pokraj potpredsjednika Vlade Bože Petrova. Chardonnay im je vjerojatno zapeo u grlu kada su Dječaci završili svoj nastup. Nažalost, iako smo od nekih ljudi očekivali sličan bunt, to ipak nismo dočekali jer je preko YouTubea puno sigurnije pjevati da su „moji pobijedili ’45.“ nego u live prijenosu pred potpredsjednikom Vlade. Da napomenemo, Hladno pivo osvojilo je Porina u kategoriji najboljeg albuma rock glazbe za “Dane zatvorenih vrata”, dok su veterani iz TBF-a, koji su jučer također nastupali, nagradu osvojili u kategoriji najboljeg albuma klupske glazbe za “Danas sutra”. Iako su oba izdanja među lošijima u inače impozantnim diskografijama ovih kultnih bendova, Porinu je očito važnije ime kojem će nagradu dodijeliti od same kvalitete glazbenog izdanja.

Upravo to potvrđuje slučaj Massima, još jednog pretplatnika na Porine koji je šestu godinu zaredom osvojio nagradu za najbolju mušku vokalnu izvedbu (doduše, njegov nastup na samoj dodjeli nije tako djelovao). Ukupno mu je ovo čak deseta nagrada u ovoj kategoriji (od 23, koliko se Porini dodjeljuju). Dok HDS tvrdi kako imamo razvijenu glazbenu industriju, nevjerojatno je da jedan čovjek drži takav monopol kraj pjevača poput Marka Tolje, Jacquesa Houdeka i Tonyja Cetinskog, unatoč neosporavanoj kvaliteti njegovih izvedba. Nagradu je posvetio Arsenu Dediću koji je također bio nominiran, no u toj kategoriji nikad nije osvojio nagradu. Massimo je osvojio i nagradu za najbolji album pop glazbe za “1 dan ljubavi”. U ženskoj kategoriji nagrada za najbolju vokalnu izvedbu pripala je Josipi Lisac za pjesmu Tu, a u svom se govoru još jednom pokazala divom glazbene scene koja ne zna za ništa drugo osim iskrenosti pa se tako osvrnula na Dariu Hodnik i Ninu Kraljić koje su s njom bile nominirane. Njena izvedba spomenute pjesme bio je jedan od najboljih trenutaka jučerašnje večeri.

Previše se drame diglo oko situacije s Ninom Kraljić. Pa što ako je pjevačica bolesna i u tom slučaju ne može pjevati i preuzeti nagradu? I što ako se zamjerila Hrvatskom društvu skladatelja, Kovačiću i ostatku ekipe koji je bio u publici? Druga je stvar to što je očekivano osvojila Porin za najboljeg novog izvođača, a ima tek jednu objavljenu pjesmu i gotovo uopće ne nastupa. Za usporedbu, Auguste i Queen of Sabe, koje su uz Kraljić bile nominirane, iza sebe već imaju hvaljene albume (a osim što su izvođačice, one su i autorice). No, zato idemo na Eurosong! To je jedino bitno! Uostalom, kao što je i HDS u svom priopćenju istaknulo i time pojasnilo suštinu glazbene industrije u Hrvatskoj: “Čak i neuspješna pjesma s Eurosonga kroz emitiranja i izvođenja generira financijsku vrijednost svojim vlasnicima: skladatelju, tekstopiscu, aranžeru, producentu, izvođačima, izdavaču i diskografu.” Sad znamo zašto smo godinama imali loše pjesme na Eurosongu, zašto je Porin takav kakav jest i zašto se svi ljute na jadnu Ninu Kraljić – jer neće nikome u Hrvatskoj donijeti zaradu. Uvijek je najbitnija financijska vrijednost.

Foto: Ena Bebek/Ziher

Foto: Ena Bebek/Ziher

No, vratimo se na Porin. Zanimljiv je bio medley u sredini dodjele. U redu, nije to bio medley u klasičnom glazbenom smislu, ali zaredali su se nastupi Matije Dedića, Ivana Zaka i Josipe Lisac. Svaka čast producentima, scenaristima i svima onima koji su nam omogućili ovakvu glazbenu avanturu. Posebna neugodnost bili su najavljivači za najbolji album folklorne i etno glazbe. Ekipu su činili Ella Dvornik, Tomo in der Muhlen i neki “Australijanac” (po riječima Tome). Prvo se postavlja pitanje kakve oni imaju veze s folklornom i etno glazbom? “Australijancu”, inače višestruko nagrađivanom producentu, možda bi zapamtili ime da ga Dvornik na fluidnom engleskom nije pitala voli li više dobivati ili davati nagrade, što je osnovnoškolac Tomo preveo voli li više primati ili davati uz odvratno neodgojen pogrdan osmijeh, iritantno i neugodno smijuljenje cijele dvorane te zbunjen izraz jadnog čovjeka koji, naravno, ništa nije razumio. Fijasko je zaokružila Dvornik tako da je dobitnika Brunu Krajcara preimenovala u Krajčar (nagrađen je za album “Istraditional”).

Zvuk je tijekom cijele ceremonije bio loš. Ne znam je li to bilo do očajnog streama, lošeg razglasa, dvorane ili falševa izvođača, ali nešto nije bilo u redu i to se moglo čuti na gotovo svakoj izvedbi. Možda da se sljedeći Porin dodjeljuje u nekom od studija HRT-a pa neće imati toliko problema s ozvučenjem? Fan zona ispred pozornice djelovala je kao dječji vrtić, što i razumijem jer koja bi odrasla osoba došla glumiti ekstazu kada vide Ivana Dečaka i Ivana Zaka. A upravo su te dvije osobe pobrale najviše poena među djecom kada se Ćurlić spustio u fan zonu i opipao kako obožavatelji dišu. Sve je disalo u duhu lošeg kopiranja ponajprije Grammyja pa zatim svih drugih nacionalnih dodjela glazbenih nagrada. I svaki kadar publike bio je kadar u kojem netko drži mobitel u ruci. Zar je svima u dvorani Gripe bilo toliko dosadno?

U dobrom svijetlu predstavila se ekipa iz Elementala koja je, posve neočekivano, dobila Porina za pjesmu godine Goli i bosi. Izgledali su zaista iznenađeni kada su osvojili nagradu, što i ne čudi s obzirom na to da su bili nominirani zajedno s Massimom. Odmah sugeriramo Porinu neka iduće godine u obzir uzmu i odličan novi album Elementalovaca “Tijelo”. Najveći trijumf doživio je Matija Dedić zasluživši šest kipića, od toga i onaj za album godine “Matija svira Arsena” koji je posvetio svom ocu. Dedić je zajedno s Darkom Jurkovićem Charliejem snimio i najbolji album jazz glazbe, “Jazzy Bach”, dok je ostale Porine također dobio za album “Matija svira Arsena”.

Najemotivniji i jedan od najboljih trenutaka bio je sam kraj kada su dobitnici i ostali izvođači zajedno stupili na pozornicu i otpjevali Odlazak Arsena Dedića zajedno s cijelom dvoranom. Na scenu je tada stupila rijetka spontanost doživljena na Porinima uopće te je dvorana prepoznala trenutak kada se treba pokloniti jednom od najvećih hrvatskih glazbenika u povijesti. Porin za životno djelo otišao je u ruke Hrvoja Hegedušića i kompozitora Davorina Kempfa. Hegedušić je zadužio hrvatsku glazbu kao skladatelj, producent, ton-majstor i glazbenik te kao jedan od rijetkih koji je uglazbio stihove hrvatskih pjesnika (Cesarića, Matoša, Ujevića…).

Foto: Screenshot

Foto: Screenshot

Rezime: Remi je dobila Rozgin autogram na kipiću Porina, koji je Rozga dodijelila pjevajući Bižuteriju i najavivši kategoriju hit godine koja se ukinula prošle godine. Vakula se pojavio kao najava za nastup Ante Casha. Voditelji su rekli da na scenu stupaju neki novi, mladi ljudi, iako su nagrade dobili neki stari ljudi, a novi, mladi nisu bili niti nominirani niti pozvani. Falševa je bilo na sve strane – od back do glavnih vokala. Najavljivači poput Mirte Šurjak, Stipe Božića, splitskog župana ili Elle Dvornik zaista nisu potrebni jer nemaju ništa duhovitog, pametnog ni prikladnog za reći, pa se njihovi nastupi mogu svesti pod zajednički nazivnik „gaf“. Isto tako ubuduće nije potrebno imati više od dva prezentera jer ni dvoje nemaju što za reći, kao što smo čuli na primjeru Nene Belana koji je pokušao Josipu Lisac zezati oko novog albuma, a on sam album nije izdao već deset godina.

Dobitnike (osim Elementala) predvidjeli smo i prije same ceremonije pa tu nedostaje doza neizvjesnosti koja bi se uvela kada Massimo ne bi bio nominiran u toliko kategorija. Na kraju svega osjećamo se prazno i neopisivo tužno jer je zabavni program na HRT-u završio i ponovo nam slijedi godina bez smijeha. Čudo je koliko toga može stati u dva i pol sata tragic programa… Do idućih Porina… Smrt cenzuri, sloboda narodu!

Napomena uredništva: Porina za najbolji album alternativne glazbe dobio je Rundek Cargo Trio za album “Mostovi”, no ta je nagrada dodijeljena ranije jer u izravnom prijenosu na HRT-u očito nema mjesta za alternativno (mišljenje, da ne kažemo pluralističko). Da se uredništvo Zihera pita, upravo je ta kategorija bila najzanimljvija, a uz Rundeka su nominirani bili i Chui te Lovely Quinces. Možemo se samo nadati da će jednoga dana takvi albumi biti nominirani u kategoriji najboljeg albuma. U međuvremenu, prisjetite se Ziherovog izbora najboljih domaćih albuma 2015. godine.

Komentari