Istaknuto
20.08.2017.

Dadaizam, kao umjetnički pokret, na svojim marginama skriva imena umjetnica koja zaslužuju da se svjetlo i pozornost skrene na njihov rad.

08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

Izvedbene umjetnosti

Konferencija u HNK Zajc: 'Sve što se događa vježbanje je demokracije na leđima djeteta'

21.01.2015. Antonija Pavlić
Foto: Ziher.hr/Antonija Pavlić

Foto: Ziher.hr/Antonija Pavlić

”Pozdravljamo svaku argumentiranu kritiku našeg rada, svaku akciju protiv našeg djelovanja koja ne ugrožava naše zaposlenike i našu publiku, pozdravljamo svaku inicijativu za legalnu smjenu nove uprave HNK u Rijeci, zahvaljujemo na svakoj riječi i pjesmi molitve za spas naših duša”, tim je riječima dramaturg Marin Blažević započeo konferenciju za medije prouzrokovanu nedavnim sukobima između (vodstva) HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci i njihovih brojnih kritičara te medijske ofenzive na trinaestogodišnju djevojčicu i njezine roditelje zbog uloge u predstavi Hrvatsko glumište”.

Kontroverzna predstava, koju pored redatelja i intendanta HNK-a Olivera Frljića potpisuje još i Blažević, naišla je na negodovanje nekoliko različitih skupina ‘aktivista’, a sukobi su išli od protestne molitve organizacije Opus Dei ispred zgrade HNK, do medijskog linča Vitomire Lončar (blog Slamka spasa) i policijske intervencije prilikom izvedbe spomenute predstave prošloga tjedna, za vrijeme koje je aktivistici Živog zida Vedrani Spadoni-Štefanić nasilno oduzet fotoaparat i izbrisane slike koje su trebale ”kompromitirati predstavu i HNK Ivana pl. Zajca”.

Konferenciji su, prigodno nazvanoj ”U ime kazališta”, osim pripadnika medija nazočili i glumci HNK – Dražen Mikulić, Nika Mišković, Jelena Lopatić, Jerko Marčić, Tanja Smoje, Damir Orlić, Jasmin Mekić i Nikola Nedić te majka maloljetne djevojčice Vesna Rutar, ali svoju su podršku novom dvojcu na čelu riječkog kazališta došli dati i brojni građani zaljubljenici u kazališnu umjetnost.

Priopćenje za medije, u odsustvu poslovno spriječenoga Frljića, pročitao je Blažević, no i istaknuo kako je dio njihova zajedničkog napora da se javnosti podastre nekoliko činjenica vezanih za ‘sporne točke’. ”Tko god želi – zna koja je demokratska procedura za smjenu uprave bilo koje javne ustanove. Tko god želi – može organizirati molitvene obrede i u zgradi kazališta. Tko god želi – može gađati glumce jajima i pomidorima, a posebno bi nam bilo drago da se u takvu artikuliranu raspravu uključi sveučilišna profesorica Snježana Banović”, rekao je Blažević, napomenuvši i da je potonja putem jedne od društvenih mreža podržala upravo takvu inicijativu.

”Ipak, odbijamo prihvatiti laži i kritiku onih koji naše predstave nisu gledali, a posebno onih koji u kazalište ne zalaze. Borit ćemo se svim umjetničkim, političkim i pravnim sredstvima protiv onih koji traže zabranu kazališne predstave, dakle umjetničkog čina, pa time i prava na slobodu govora, a posebno protiv onih koji pritom ne zaziru niti od medijskog zlostavljanja maloljetne osobe, u našem slučaju djevojke koja u predstavi ”Hrvatsko glumište’‘ utjelovljuje Aleksandru Zec’, najavio je.

Često prekidan dobacivanjima Vedrane Spadoni-Štefanić, Blažević je izlaganje počeo navođenjem činjenica, odnosno laži koje im se posljednjih dana stavljaju na pleća. ”Laž je da građani Rijeke napuštaju HNK otkada njime upravlja novi tim. Svih deset dosadašnjih izvedbi Hrvatskog glumišta je rasprodano, a u ovom je trenutku rasprodano i trinaest predstava u siječanjskom programu riječkog HNK – osim ”Hrvatskog glumišta” tu su još i ”Turbofolk”, ”Vincent”, ”Orašar” i ”Pinocchio”. Sljedeća je laž da nova uprava ne producira nove predstave te da je rad samog kazališta svela na provokacije i koncepte. U ovom je trenutku Nikša Bareza u kazalištu na probama za gala koncert naše primadone Kristine Kolar. Hrvatska drama priprema premijeru predstave ”Vincent” prema drami i režiji Olje Lozice, talijanska drama na turneji je u Istri s novom predstavom ”E se invece di Pinocchio”, a u tijeku su pripreme i probe za baletne i operne predstave ”Carmen”, ”Oedipus Rex”, ”InferNO’‘ s Dunjom Vejzović, koja se upravo u našem kazalištu vraća na scenu, te ”Šeherezada”.

”Laž je da su glumci predstave prisiljeni u njoj nastupati jer im se prijetilo otkazom”, napominje dvojac, a njihove su riječi kategorički potvrdili prvo Dražen Mikulić, a potom i ostali prisutni članovi glumačke postave. ”Sve što se o tome pitanju piše je laž; nitko od nas nikada u ovom kazalištu nije bio prisiljen glumiti u predstavi. Događalo se da glumci izlaze iz predstava i na to imaju pravo, a takva praksa funkcionira u svim hrvatskim kazalištima – uostalom, gospodin Frljić je i na početku rada na ”Hrvatskom glumištu’‘ upozorio na isto. Dovoljno je reći da svi stojimo iza ove predstave i nitko nije odlučio odustati. Profesionalci smo, radimo posao za koji svakoga mjeseca primamo plaću i normalno je da to činimo i svoje zadaće obavljamo najbolje što umijemo. Nikakve prisile niti u jednom trenutku nije bilo.”

OKIDAČ – PREDSTAVA ”MOMCI NA BROD”?

Vodstvo HNK ističe kako je Vitomira Lončar, ravnateljica Male scene, zagrebačkog kazališta koje uglavnom producira upravo predstave za djecu, napad započela kad je HNK Ivana pl. Zajca odbilo ucjenjivački ugovor za gostovanje predstave ”Momci na brod” u Rijeci.

Blažević i Frljić ističu kako je Vitomira Lončar prijedlog ugovora – u kojem za gostovanje spomenute predstave zahtijeva 28 tisuća kuna – poslala tek u studenome, premda je još u lipnju dogovoreno da će HNK studentima Muzičke akademije i predstavi ”Momci na brod” pružiti tehničku podršku za izvedbu na sceni riječkog kazališta. ”Dvadeset osam tisuća kuna za predstavu u kojoj nastupaju studenti pjevanja i koja u to vrijeme nije bila ni dovršena, a koju – treba li dodati – režira Snježana Banović. Lončar nakon toga kreće u križarski rat protiv HNK u Rijeci, a kako nikakvu drugu štetu nije mogla učiniti, okomila se na djevojčicu i njezine roditelje. Od studenoga na svom blogu Slamka spasa Vitomira Lončar proziva Kazalište da u predstavi Hrvatsko glumište nastupa maloljetna osoba, a njezine je roditelje javno optužila da ugrožavaju vlastito dijete te traži intervenciju Centra za socijalnu skrb. Pritom se koristi formulacijom ‘opasnost za ćudoređe djeteta’.”

Vitomira Lončar neprestano je medijski ‘reketarila’ riječki HNK i roditelje trinaestogodišnje djevojčice, premda su joj uredno predočeni dokumenti koji dokazuju da je sudjelovanje djevojčice u potpunosti u skladu sa Zakonom. Potvrdila je to i pravobraniteljica za djecu, dr. sc. Ivana Milas Klarić, u obavijesti poslanoj na adresu HNK Ivana pl Zajca.

”Prema ‘Pravilniku o poslovima na kojima maloljetnik može raditi i o aktivnostima u kojima smije sudjelovati’, člankom sedmim uređeno je da maloljetnoj osobi koja sudjeluje u snimanju filmova, pripremanju i izvođenju umjetničkih, scenskih ili drugih sličnih djela bez naplate nije potrebna suglasnost inspektora rada, već pisana suglasnost zakonskih zastupnika, uz obvezu primjerice kazališta, da zakonskim postupcima predoči scenarij koji se odnosi na maloljetnikovu ulogu u predstavi te na taj način dokaže da uloga neće narušiti zdravlje, sigurnost, ćudoređe, razvoj i školovanje maloljetnika. Ako bi maloljetnik sudjelovao uz naplatu, zakonski zastupnici trebaju tražiti suglasnost inspektora rada najmanje 15 dana prije početka bilo kakvih aktivnost, a s obzirom na činjenicu da je maloljetnica u konkretnoj predstavi obavljala rad bez naknade, nije bilo nikakvog razloga da procjenu njezinih zakonskih skrbnika dovodimo u pitanje. Naravno da smo razgovarali s roditeljima i da je majka sudionice u predstavi bila pristutna na probama i razgovorima o uključivanju maloljetne osobe u predstavi.”

Dotakuta je i tema incidenta na premijeri predstave 17. siječnja, odnosno oduzimanje fotoaparata Vedrani Spadoni-Štefanić i posljedično upletanje policije. ”Gospođa Vedrana Spadoni-Štefaić na izvedbi predstave organizira – kako je ranije lijepo obrazložila na društvenoj mreži – ‘prikupljanje dokaza’. Tijekom predstave, Spadoni Štefaić ne fotografira bilo koje dijelove, već isključivo one u kojima se pojavljuju glumci bez odjeće, a potom u dubini pozornice i trinaestogodišnja djevojčica. Riječ je o simboličkoj sceni koja povezuje prizore iz plinskih komora koncentracijskih logora, ubojstvo Aleksandre Zec i ratne zločine u Srebrenici. U okviru kazališne iluzije – riječ je o umjetničkom činu, naravno u kontekstu kritičkog stava cjelokupne predstave. Oliver Frljić intervenirao je kako bi obranio dignitet kazališnih umjetnika, glumaca Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca i zaštitio trinaestogodišnju djevojčicu i njezinu obitelj od daljnjeg medijskog zlostavljaja Vitomire Lončar.”

O tom je pitanju nešto za reći imala i Denis Kirinčić, voditeljica Kazališne radioice ‘Malik’: ”Kazališna umjetnost nije isto što i primjerice bavljenje sportom – ovdje se od djece traži da imaju stavove i da aktivno dodiruju mnoge (kritičke) teme.”

Snažan pljesak prisutnih zaslužila je majka djevojčice Vedrana Rutar, koja je u pravi plan istaknula besmislenost i nepotrebnost čitave situacije. ”Tri su žene i djevojčica privedene u policijsku postaju nakon incidenta na premijeri predstave ”Hrvatsko glumište” – ne tek neki gledatelji – trinaestogodišnja djevojčica, moja kći, ja kao njezina majka, gospođa Vedrana Spadoni-Štefanić i gospođa Vitomira Lončar. Smatram da je to bilo potpuno nepotrebno uznemiravanje i to bez obzira na potpunu korektnost policije, kojoj sam i osobno naglasila kako sam dva dana ranije na Centru za socijalnu skrb potpisala izjavu o suglasnosti. Nije potrebno trinaestogodišnje dijete privoditi i tražiti da daje bilo kakve izjave – to je vježbanje demokracije na leđima trinaestogodišnjeg djeteta”, rekla je Rutar, izrazivši nadu da će, nakon svega, iz cijele zavrzlame ‘makar izaći jača’.

”Upravo gospođa Vitomira Lončar, koja se bavi teatrom i djecom – što je čisti paradoks – upire prstom, a ja bih to ovako sažela – ‘lopovi viču drž’te lopova’. Da je gospođa, prije negoli je socijalnoj skrbi prijavila nasilje nad djecom, provjerila postoji li roditeljska suglasnost – do cijele ove gungule ne bi ni došlo. Sada sve ide toliko daleko da je u priču odjednom uključeno i Općinsko državno odvjetništvo. Koliko će se još ta lavina kotrljati, ne znam. Ne želim da se moje dijete povlači po novinama, a sebi nesanicu i bespotreban stres”, zaključila je majka, dodavši kako se jako boji ”izdajica iz vlastitih redova, vukova u janjećoj koži i lažnih dušebrižnika”.

Foto: Ziher.hr/Antonija Pavlić - primopredaja jaja i pomidora

Foto: Ziher.hr/Antonija Pavlić – primopredaja jaja i pomidora

”Apsolutno je dobro da se ne slažete i(li) kritizirate – dapače, jer to je i bit posla koji radimo. Do dolaska gospodina Frljića na čelo HNK nikada nismo bili ovoliko upoznati s radom Kazališta, zajednički održavali sjednice, nikada nitko nije bio toliko zainteresiran za naš rad i tražio naše mišljenje. Svi stojimo iza ove predstave, a ako netko želi misliti drugačije, slobodno neka to čini. No, ako ima potrebu laži i neistine širiti dalje, time samo izaziva kruženje običnih priča i pričica. Ako imate pitanja, slobodno pitajte, zovite, jer zaista me žalosti sve što se događa”, kratko je komentirala Jelena Lopatić.

Konferenciji je prisustvovao i novinar nadbiskupijskog lista za kulturu, kojega je zanimao stav nekoga od ‘glumaca vjernika’ – palicu je zatražila Nika Mišković: ”Pohađala sam vjeronauk, išla u crkvu i jako sam vjerovala – ali ne smatram se klasičnom vjernicom; možda nisam uzela konkretne likove iz Biblije, ali imam svoja vjerovanja – ljubav, poštenje… Ono što me kao umjetnika u ovoj predstavi smeta jest što većina najglasnijih uopće nije pogledala predstavu. U ovoj se predstavi nije htjelo oskvruti nikakve simbole vjere ili prave vjernike, ljude koji istinski i svim srcem vjeruju u Isusa, poštenje, ljubav i nekog boga, ona govori o licemjerstvu ljudi koji tvrde da su vjernici, a najveći su licemjeri – oni koji lažu, varaju i kradu, a stalno prodaju muda pod bubrege. Toga je više dosta!”

Pravi, profesionalni teatralni čin Blaževića i njegove ekipe, upriličen tijekom prvog dijela njihova obraćanja javnosti, na koncu je potvrdio kako će se trakavica oko Olivera Frljića i predstave ”Hrvatsko glumište” zasigurno nastaviti. Potaknuti objavama na Facebook grupi ”Rijeka Zajedno” kako bi se ‘gađalo jajima i pomidorima Frljića i Frljićevu ekipu’, voditelji HNK-a zajedničkim su snagama na konferenciju donijeli vrećicu s ‘pomidorima’ i kutiju s jajima, a ‘pomoć’ za ‘lakše ostvarivanje ideja grupe’ bez oklijevanja je prihvatila aktivistica Živog zida Vedrana Spadoni-Štefanić. Sudeći prema priopćenjima koja trenutačno frcaju na sve strane, pred hrvatskim je glumištem, kao i ostalima izravno ili neizravno upletenima u rasprave, vrlo zanimljivo razdoblje.

Pročitajte Ziherov osvrt predstave “Hrvatsko glumište”: Šokantan i kontroverzan povratak u močvarne devedesete

Komentari