Vizart

Kritika suvremenog ideala ženske ljepote na izvrsnoj izložbi u Galeriji Pikto

U utorak je otvorena izložba mlade zagrebačke slikarice Toni Mažuranić pod nazivom Miles and Miles of Perfect Skin u Galeriji Pikto. Izložba se idejno i tematski nastavlja na radove ciklusa Cover[THE]Girl,  kojima autorica preispituje odnos između suvremene žene i masovnih medija, odnosno potiče promatrača na uočavanje nametnutih estetskih obrazaca koji su upisani u suvremeno društvo. U sklopu otvorenja održana je edukativna tribina Standardi ljepote i utjecaji medija na suvremenu ženu na kojoj su sudjelovale umjetnica Toni Mažuranić, diplomirana grafička dizajnerica i akademska fotografkinja Marina Paulenka te kustosica Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu Leila Topić.

Naziv izložbe nadovezuje se na stihove pjesme Reasons To Be Beautiful američke glazbene skupine Hole jer se, prema autoričinim riječima, zaista milje i milje savršene ženske kože svakodnevno prezentiraju putem medija i predstavljaju standarde ljepote koji su nedostižni. Radovi na izložbi prožeti su snažnom kritikom društvu i ujedno pozivaju publiku na promišljanje o mjerama do kojih smo spremni ići kako bismo imali usne kao Kylie Jenner, kosu kao Gigi Hadid u spotu How Deep Is Your Love ili savršen struk kakav ima svaka anđelica branda Victoria’s Secret. Mažuranić prvenstveno istražuje prezentaciju univerzalnog modela ženske ljepote na naslovnicama međunarodnih časopisa poput Cosmopolitana te protagonistkinje na svojim platnima konstruira kolažnom tehnikom na ogoljenoj bijeloj pozadini, tvoreći tako ženski lik koji u sebi spaja sve one poželjne tjelesne karakteristike, poput savršene kože i kose, prekrasnih punih usana, dugih trepavica i slično. No koliko je savršeno nešto što je umjetno složeno, naknadno rekomponirano i servirano na konzumiranje realnoj ženi u realnom svijetu?

Slika Mind the Gap (2015.) odaje dojam zavodljive cjeline, dok istovremeno kroz naglašene, disproporcionalne segmente umjetnica direktno preispituje pojam izrezivanja, dekonstrukcije i svojevrsnog rekomponiranja u svrhu dostizanja već spomenutog savršenstva te aktivira trenutak koji ukazuje na plastičnu kirurgiju, ujedno referentnu točku ovog djela. Da takav novonastali objekt istovremeno može biti privlačan i odbojan, kontradikcija je koja fascinira umjetnicu i za koju vjeruje da je prisutna u percepciji ljepote suvremene žene u odnosu na medijski diktirane standarde. Zamolili smo Toni da nam kaže još nešto o svom radu.

„Voljela bih da onaj tko posjeti izložbu barem malo preispita kakvi su nam to standardi ljepote danas prikazani i u skladu s tim da preispita vlastito stajalište jer svi smo mi pod utjecajem istih.“, ističe Toni.

12968643_4825654478940_461442879_n

Kao što je spomenuto, u sklopu otvorenja održana je i edukativna tribina koja je tematizirala medijski utjecaj na promociju suvremenih estetskih obrazaca kroz povijesnoumjetničke, umjetničke i medijske primjere. Takvi projekti su iznimno važni za neprekidno i kontinuirano osvješćivanje publike o problemima s kojima se susreću, ne samo žene, već i muškarci različitih dobnih skupina. Na pitanje što misli o društvu u Hrvatskoj i primjećuje li znakovite promjene u kreiranju pozitivnije slike pojedinca o sebi, Toni odgovara: „O hrvatskom društvu? To je dosta generalno pitanje… Ali ne mislim baš pozitivno o zadanom svijetu općenito. Niti o današnjem društvu zapadne kulture. I svakako mislim da se ovakav dijalog treba nastaviti te mi je baš zbog toga bilo drago da su Leila i Marina s takvom dobrom voljom odmah odlučile sudjelovati i da je bilo zainteresiranih za tribinu.“

Prema posjećenosti ove izložbe i inače velikom interesu za rad ove slikarice, zaključujemo kako je njena kritika itekako doprinijela u rasvjetljavanju ovog problema koji se provlači u medijima. Pojedini časopisi žive od serviranja fotografija koje su pune dotjerivanja, poput smanjivanja struka, povećanja veličine očiju ili retuširanja boje kože. Koliko će ti trendovi potrajati, tek ćemo vidjeti.

Detalje o postavu pročitajte u tekstu izložbe. Ne propustite je pogledati (i dobro razmisliti o onome što poručuje!), a vremena imate sve do 19. travnja.