Istaknuto
08.12.2016.

Izložba Dalibora Martinisa, Data Recovery, otvorena je u utorak u prostorima Muzeja suvremene umjetnosti, a predstavlja njegove pionirske video radove uz recentne multimedijske projekte i eksperimentalne filmove.

06.12.2016.

Art Pullover održava se sve do 30. prosinca, a nudi posjetiteljima mogućnost upoznavanja s radom mlađih umjetnika, ali i kupnju jedinstvenih božićnih poklona. Osim toga, popraćen je bogatim programom koji čine radionice, koncerti, kvizovi i drugo. Posebnost Art Pullovera je i u mogućnosti upoznavanja umjetnika i sudjelovanja u raspravama o umjetnosti.

Film

“…svaka nesretna obitelj nesretna je na svoj način” (“The Nest”, K. Leidenfrostová)

02.11.2016. Filip KušterFoto: screenshot

Dokumentarni film “The Nest” slovačke režiserske Kristine Leidenfrostove bavi se odnosima prošlosti, sadašnjosti i budućnosti unutar jedne obitelji. Temelj te obitelji je stariji bračni par koji živi u jednom slovačkom selu, dok su njihova djeca, ponajviše zbog posla, prisiljeni živjeti u gradu. Njih dijeli samo nekoliko desetaka kilometara, ali to ne znači da djeca previše brinu o tome koliko često vide svoje roditelji. Tako se odnosi produbljuju u smjeru roditelja i djece, te sela i grada.

Okvir priče čini nam jedna stara i amaterska snimka obitelji na okupu u vrijeme Božića. Vidimo trošnu kuću koja zadovoljava sve potrebe velike obitelji, a otac i majka s djecom, vesele se i uživaju u druženju. Nakon kratkog uvoda, prebacujemo se u sadašnjost gdje zatičemo obnovljenu kuću i unutarnje prostorije koje sada, iako djeluju modernije, odražavaju atmosferu samoće. Otac i majka ostali su sami, a njihova djeca žive na nekom urbanijem mjestu.

Odnos urbanog i ruralnog

Dok su sinovi i kćeri zaokupljeni modernim načinom života, roditelji žive tradicionalnim životom radničkih poslova, poljoprivrede, a u slobodno vrijeme zabavljaju se gledanjem televizije i šetnjama zapuštenim selom. Povremeno, kada im se njihova djeca jave na mobitel, porazgovaraju o radnom danu te ih svaki put pitaju: „Kada ćete navratiti?“.

Ruralne sredine nisu privlačne mladeži koja je „uletjela“ u nova doba, puno raznih načina života i organiziranja vremena, dok s druge strane imamo roditelje koji su „zapeli“ u vremenu koje je davno prošlo. Naravno, to ne opravdava ignoriranje roditeljskih poziva i njihove želje za malo ljubavi jer na kraju, sve što su djeca u životu ostvarila, stup potpore su im bili otac i majka.

Foto: screenshot

Foto: screenshot

Mnogi će misliti da se ovdje radi o patrijarhalnoj obitelji gdje otac ima glavnu riječ. U ovom slučaju majka je ta koja preuzima ulogu glave obitelji i donosi većinu odluka vezanih uz posao, obnovu kuće i ostale životne potrebe. Ujedno, ona je ta koja praktički moli svoju djecu da ju posjete, a iako je njena vanjština glasna i svadljiva, u njoj vlada velika tuga i nemoć povratka u prošla i veselija vremena. Njezin odnos prema mužu je šefovski, a on je tu da ispunjava njezine želje. U svemu tome, on ne prigovara već ispunjava njene zahtjeve jer shvaća kako joj teško pada odvojenost od djece.

Monotonost života

Takav pogled u nečiji život snimljen je puno više kao igrani film, nego dokumentarac. Kamera je iz ruke, a time se postiže praćenje bračnog para u svojoj svakodnevnici i posve običnim, pomalo dosadnim, radnjama koje uključuju odlazak u dućan, na posao i uređivanje sobe.  Pomoću fotografije dočarava se atmosfera monotonosti. Motiv bračnog para koji sam hoda  kroz zapušteno selo, a ulična rasvjeta mjestimično osvjetljava njihove kretnje, fotografski čini prikaz silueta koje kreću u nepoznato. Dijalozi između muža i žene stalno vuku na smijeh, ali ispod toga ostaje velika praznina jer smo svjesni njihovih svakodnevnih problema i briga.

Dokumentarni film vrlo dobro prikazuje odlazak djece sa sela u velike gradove radi nastavka obrazovanja i zaposlenja, a problem nastaje kada oni često tamo i ostanu. Leidenfrostova se spretno, iako na trenutak može biti zamorno zbog same situacije koja se prikazuje, bavi aspektom zaboravljanja onih koji su u život svoje djece dali sve što su imali. Na kraju im se to isplatilo u materijalnom smislu, ali cirkularnost modernog života uzela je svoju žrtvu u obliku vremena sada već odrasle djece.

Spomenimo kako je ovaj film dobio nagradu na Student International Film Festivalu u Rijeci za najbolji dokumentarac.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(6 votes, average: 3.500 out of 5)

Komentari