Istaknuto
14.12.2017.

"Star Wars: The Last Jedi" osma je epizoda iz najpopularnije svemirske sage o obitelji Skywalker, ali sve više i nekim novim likovima koji pokušavaju donijeti ravnotežu sili.

06.12.2017.

Ganz novi i Dance_Inn festival udružuju snage u fokusu na suvremenu izvedbenu umjetnost i live art. Festival će donijeti dvije premijeri, nekoliko radionica, tribina i rezidencija, a uoči festivala u Zagrebu gostuje Matthias Lilienthal, producent, kustos i ravnatelj Munchner Kammerspiele.

Glazba

Muzički biennale Zagreb pretvara nas u centar europske kulture

20.04.2017. Veronika RagužFoto: www.mbz.hr

Ovogodišnji Muzički biennale Zagreb, međunarodni festival suvremene glazbe, održat će se 22.-29. travnja. Festival će se održavati na 14 različitih lokacija, uključujući Lisinski, Hrvatski glazbeni zavod, Muzičku akademiju, Zagrebačko kazalište lutaka, Zagrebačko kazalište mladih, Komediju, Muzej za umjetnost i obrt te Mimaru, ali i novoobnovljeni Tunel Grič. I ove godine Festival donosi nove zvukove, pa ćemo doznati kakvu glazbu stvaraju ozvučeni tam-tam, šibice i triangl, papir za brušenje, pijesak, voda, podvodni mikrofoni i ljudski koraci. Publici će biti predstavljeno preko 20 praizvedbi.

Svečano otvorenje

Već u petak 21. travnja, u Galeriji SC-a, kanadski umjetnik Adam Basanta postavit će svoju zvučnu instalaciju „Five Lines, Crossing“. Zvuk u ovoj instalaciji nastaje povratom akustičkog signala, koji se stvara između mikrofona, zvučnika i akustike prostora. U svoj rad, Basanta je ukomponirao i djela trojice živućih te dvojice preminulih hrvatskih skladatelja. Zanimljivo, zvučni dio ove glazbene instalacije postat će i kretanje svakog posjetitelja.

Svečano otvorenje Festivala održat će se 22. travnja u 19.30 sati u Gradskom kazalištu Komedija, gdje će premijerno biti izvedena opera „Klothò“ u osam slika, poljske skladateljice Martyne Kosecke. Kosecka je pobjednica natjecanja 5-Minute Opera Competition s 28. MBZ-a, a njeno je djelo nastalo specijalno za zagrebački festival. Upravo je praizvedba ove opere dovela do partnerstva Republike Poljske i Muzičkog biennala Zagreb. Izvedbom će ravnati mo. Berislav Šipuš, a izvest će ju solisti i ansambl Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca. Tako ćemo čuti Ingrid Haller (sopran), Ivanu Srbljan (mezzosopran), Karola Bartosinskog (kontratenor), Marka Fortunata (tenor) te Nicolasa Rigasa (bariton). Svijet bajki na kojem se temelji libreto, svojom režijom donijet će nam Krzysztof Cichenski. Kostimografiju i scenografiju potpisuje Julia Kosek. U izvedbi sudjeluju i Dario Berchich kao pripovjedač te plesačica Dina Dehni Sow.

Deset praizvedbi u jednoj večeri

Na ovogodišnjem, 29. izdanju Festivala, bit će praizvedeno deset 5-minutnih klavirskih koncerata, a pobjednika će izabrati prosudbena komisija te publika. Skladatelj pobjedničkog djela dobit će narudžbu MBZ-a da za 30. izdanje 2019. godine (MBZ se održava samo u neparnim godinama) praizvede novi koncert za klavir i orkestar. Finale natjecanja održat će se u srijedu, 26. travnja u 20 sati u Hrvatskom glazbenom zavodu. U izvedbi će sudjelovati festivalski ansambl i Filip Fak na klaviru, pod ravnanjem mo. Aleksandra Kalajdžića.

Prostor jazzu i elektroničkoj glazbi

Muzički biennale Zagreb od svojih je početaka iz 1961. posvećen novoj glazbi, uključujući „klasike“ suvremene glazbe poput Stravinskog, Šostakoviča, Brittena, a priliku daje i najnovijoj generaciji skladatelja iz cijeloga svijeta.

Elektronička glazba svoje će predstavnike imati u Dark Flow Triju. U ponedjeljak će nam se predstaviti i Electro-news from Ccho-Slovakia, tj. elektronička glazba mladih čeških i slovačkih skladatelja, čiji je program, u suradnji s Jaroslavom Štastnyjem i Miroslavom Tothom, izabrao Daniel Matej. Isti dan ljubitelji jazza moći će poslušati Abstract Construction Collective i Chrisa Jarretta na klaviru.

Spoj općepoznatog i marginaliziranog

U izvedbama MBZ-a sudjeluju i najznačajniji hrvatski orkestri: Zagrebačka filharmonija, Zagrebački solisti, riječki HNK Ivana pl. Zajca, Simfonijski orkestar i Zbor HRT-a te studenti Muzičke akademije u Zagrebu, Umjetničke akademije u Splitu i Glazbenog učilišta Elly Bašić.

Ponajbolji norveški glazbenici, inače članovi Filharmonije iz Osla, norveške Opere i Baleta, norveškog Radijskog i Komornog orkestra, okupljeni u orkestru Oslo Sinfonietta predstavit će nam se u srijedu. Spoj tradicionalnog i modernog, univerzalnog i marginaliziranog, donijet će pre-art soloists, mladi švicarski umjetnici.

Od ostalih izvođača izdvojiti se mogu i gudački kvartet Maurice, Atsuhiro Ito, Szilard Mezei te ansambli: Cantus, Intercontemporain, Modern, ASMANGU, Ictus i Antiphonus.

 Važnost najmlađe publike

Ovogodišnji MBZ poseban naglasak stavio je na pridobivanje najmlađe publike. Stoga će se veliko otvorenje za malene održati 22. travnja u 18 sati u Zagrebačkom kazalištu lutaka, gdje će se premijerno izvesti „Žabica kraljica“, u režiji Renea Medvešeka. Glazbu za ovu lutkarsku predstavu potpisuje mlada skladateljica Sara Glojnarić. Reprizne izvedbe igrat će 23. i 24. travnja.

U četvrtak, 27. travnja u Zagrebačkom kazalištu mladih od 22 sata djeci i mladima predstavit će se Les Percussions de Strasbourg, glazbena skupina šest udaraljkaša. Njihova izvedba moći će se pogledati i sljedeći dan.

Još jedan zanimljivi naslov koji se veže uz djetinjstvo je priča Ivane Brlić Mažuranić „Kako je Potjeh tražio istinu“. Svoju praizvedbu za orkestar i elektroniku, na glazbu Vjekoslava Nježića, „Potjeh“ će imati 27. travnja u Lisinskom u izvedbi Simfonijskog orkestra HRT-a.

Undercut opera

Tjedan u kojem postaje europski centar kulture i umjetnosti, Zagreb će zatvoriti djelom „TE, undercut operom za osam pjevača i elektroniku“. Praizvedbu djela Dalibora Bukvića i Ane Horvat izvest će Vokalni ansambl Antiphonus u atraktivnom prostoru novoobnovljenog Tunela Grič. Kostimografiju i scenografiju potpisuje Ana Trischler, oblikovatelj svjetla je Marino Frankola, a režiju potpisuje Natalija Manojlović.

Detaljan program 29. izdanja Muzičkog biennala Zagreb, s točnim rasporedom izvedbi, možete pogledati na službenim stranicama Biennalea.

Komentari