novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Izvedbene umjetnosti

Najava: Što donosi listopad na zagrebačkim kazališnim daskama?

Foto: gavella.hr
Vrijeme čitanja: 5 minute
Foto: hnk.hr
Foto: hnk.hr

Nakon tradicionalnog Festivala svjetskog kazališta, koji se ove godine djelomično održao i u Hrvatskom narodnom kazalištu, naša najveća nacionalna kuća plovi dalje pod novim vodstvom Dubravke Vrgoč, još uvijek bez ravnatelja drame, baleta i opere. U listopadu nas tako na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta čeka samo jedna premijera, i to baletna. Radi se o praizvedbi baleta Ženski rukopis koji je sastavljen od tri kraća baleta koja su koreografirale Pavla Mikolavčić, Ksenija Krutova i Simona Unterajter, članice zagrebačkog baletnog ansambla. O projektu znamo još i da se razvio iz Koreolabosa kojim posljednjih nekoliko godina završava sezona Baleta HNK-a, a unutar kojeg su se upravo ove tri autorice nametnule kao zanimljive autorske ličnosti.

HNK nam donosi i važno baletno gostovanje – u Zagreb 9. listopada dolazi Preljocaj s predstavom Noći koja je inspirirana pričama iz Tisuću i jedne noći. Od dramskih repriza HNK nudi Ibsenovu Noru u izvrsnoj režiji Saše Božića i malo manje izvrsne Glembajeve u režiji Vite Taufera. Operni repertoar u listopadu samo potvrđuje kako je opera najslabija točka novog vodstva, pa ćemo tako vidjeti reprizu nacionalne opere Ivana pl.Zajca Nikola Šubić Zrinjski u režiji Krešimira Dolenčića, koju smo prošlih godina rijetko imali priliku vidjeti na repertoaru. Opera Jevgenij Onjegin, koja je trebala biti realizirana u koprodukciji s HNK Ivana pl.Zajca iz Rijeke i zamijeniti Kavalira s ružom na repertoaru HNK Zagreb, našla se u središtu novih skandala vezanih uz poslovanje riječkog kazališta, tako da se njoj očito još neko vrijeme ne trebamo nadati.

Foto: gavella.hr
Foto: gavella.hr

HNK je bez operne premijere, a GDK Gavella još uvijek bez ravnatelja, iako je Boris Svrtan predložen na tu funkciju od strane Kazališnog vijeća još sredinom kolovoza. Shodno tome, još uvijek ne znamo što nam GDK Gavella sprema u ostatku sezone, ali ako će se Svrtan držati programa zahvaljujući kojem je izabran na to mjesto, možemo očekivati suvremenu američku dramu Kolovoz u okrugu Osage, Shakespeareovog Othella i još jednog Krležu (jer Krleže nikad dosta!) – ekspresionističku jednočinku Kraljevo. Nedavno je na repertoaru osvanula nova drama Ivora Martinića Bojim se da se sad poznajemo, što dokazuje koliko je repertoar podložan promjenama. Što je ostalo od stare uprave, a što nam donosi nova – preostaje tek vidjeti. Ono što je sigurno jest da nas u listopadu očekuje premijera Amadeusa Petera Shaffera, koji je kod nas poznatiji u svojoj filmskoj verziji koju je režirao Miloš Forman i osvojio čak 8 Oscara. Predstava ja nastala u koprodukciji s festivalom Grad teatar Budva, a u režiji Dore Ruždjak Podolski, koja će je za potrebe izvođenja u zatvorenom prostoru trebati prilagoditi. Skladateljski par koji je u centru pozornosti, Mozarta i Salierija, odigrat će Enes Vejzović i Filip Križan. Svoj festival koji se obično održavao početkom listopada, Gavelline večerinovo vodstvo kazališta odlučilo je prebaciti u prosinac, a uz neke promjene u konceptu manifestacije, odabrana je i selektorica festivala – Nataša Govedić.

Foto: rijeckeljetnenoci.com
Foto: rijeckeljetnenoci.com

Zagrebačko kazalište mladih također je bez ravnatelja, a za potrebe izbora ravnatelja potrebno je da se prvo izglasaju promjene statuta tog kazališta. ZKM nam u listopadu sprema dva zanimljiva gostovanja – 1. listopada očekuje nas plesna predstava Maše Kolar Don Juan, nastala u koprodukciji festivala Riječke ljetne noći i beogradskog kazališta BITEF, a na glazbu Darka Rundeka. Drugo je Buljanova adaptacija slavne pripovijetke Danila Kiša Grobnica za Borisa Davidoviča, koja se u fokusu medijske pažnje nije našla zbog svojih umjetničkih dosega, već zbog eksplicitnih prizora. Što je zapravo suština ove predstave moći ćete otkriti 19.10., kad predstava gostuje u Zagrebu. 12. listopada čeka nas i prvi premijerni naslov ZKM-a, Psihoza 4.48 Sarah Kane u režiji redateljske legende Božidara Violića. Ni o toj produkciji ništa više ne znamo, pa čak ni cijenu ulaznica.

Nakon uspješne režije Gospođe ministarke Branislava Nušića, u Kerempuh se autorskim projektom Jazavac u Kerempuhu vraća Oliver Frljić, jedan od najkontroverznijih domaćih redatelja. Kao moto svog novog projekta uzeo je izjavu Fadila Hadžića (“Ako proglašavamo životinje nepodobnima, onda govorimo o mraku i zapravo nemamo nikakvo pravo govoriti o demokraciji.“), kojom se aludira na promjenu naziva ovog kazališta. Što nas u kazališnom smislu očekuje u ovom projektu teško je dokučiti iz teksta kojim Frljić najavljuje predstavu, pa nam preostaje samo čekati premijeru. Na drugoj pozornici Satiričkog kazališta Kerempuh, Sceni Vidra, čeka nas suradnja s Akademijom dramske umjetnosti, u sklopu koje će biti izvedena predstava Georgesa Feydeaua Gospođina majka je preminula te premijera predstave  5žena.com u režiji Renea Bitorajca te pet najzanimljivijih glumica s hrvatskih pozornica.

U Komediji nas očekuje niz izvedbi nove premijere, Splitskog akvarela Ive Tijardovića, jedne od njegovih najpoznatijih opereta, ovaj put u režiji Richarda Simonellija. Opereta je to koja je jedan od simbola grada Splita, a neki od brojeva i uzrečica iz tog djela postali su dio popularne kulture. Uz Akvarel, u Komediji se sprema i niz repriznih naslova među kojima vrijedi istaknuti Dobru dušu iz Sečuana, jedan od rijetkih susreta s djelom Bertolta Brechta na zagrebačkim pozornicama. Komedija za nastavak sezone najavljuje musical Byron te klasik bečke operete, Kalmanovu Groficu Maricu. Od dramskih premijera očekujemo prvu uspješnicu Mate Matišića, Bljesak zlatnog zuba, Držićev Skup te Malu kavanu, kojoj za autore stoje Carlo Goldoni i Damir Lončar.

Nakon priče o vodi, kotaču, zvuku i oblaku, Mala scena spremila je za najmlađu publiku još jednu priču, onu o bojama pod naslovom Boje duge koju je osmislila i koju će izvesti Svetlana Patafta. Iako se njihova prva ovogodišnja predstava za odrasle, Prava stvarpremijerno treba izvesti 6. studenog, ulaznice su već u prodaji. Naime, Mala scena odlučila je za ovu predstavu primijeniti sistem koji vlada svim velikim svjetskim pozornicama – predstava će biti izvedena samo 30 puta, u periodu od 6. studenog do 5. prosinca, a sve ulaznice su već sad u prodaji.

Foto: www.destilte.nl
Foto: www.destilte.nl

Izvrsno kazalište za djecu očekuje nas i u Gradskom kazalištu Trešnja, gdje će 10. listopada gostovati nizozemsko neverbalno kazalište za djecu De Stilte predstavom Flying Cow. Predstave skupine De Stilte izvode akademski obrazovani plesači suvremenog plesa, a svojim djelovanjem dopiru do djece različitih dobi, različitih podneblja i statusa. Osim izvođenja predstava De Stilte mnogo vremena provodi i u neposrednom radu s djecom u vidu edukativnih radionica i raznolikih razgovora.

Na hrvatskoj lutkarskoj sceni pojavila se umjetnička organizacija Teatar to go koja će 3. listopada u 19 sati na sceni Gorgona u Muzeju suvremen umjetnosti izvesti predstavu Slagalica. Slagalica je multimedijalna lutkarska predstava za mlade i odrasle u kojoj mogu uživati i najmlađi. Ova lutkarska predstava s elementima akcije, drame i romanse daje odgovore na pitanja o životu, kazalištu i umjetnosti, vodeći se idejom da je lutka duša lutkarstva, animator je duša lutke, a publika je duša kazališta.

A dok čekamo prvu opernu premijeru u zagrebačkom HNK, ljubiteljima opere (i onima koji će to tek postati) preostaje samo otići u KD Vatroslava Lisinskog, gdje već godinama mogu gledati prijenose iz Metropolitan Opere u New Yorku, jedne od najvećih i najuglednijih svjetskih opernih kuća. Iako se prenose matineje, u njima nastupaju neke od najvećih opernih zvijezda današnjice (npr. Anna Netrebko), a zahvaljujući politici Metropolitana, koja prati i postavlja trendove u operi, često možemo vidjeti inovativne režije kakve se na našim pozornicama ne viđaju često. U listopadu nas čeka Verdijev Macbeth koji će biti prikazan 12. listopada, a kojim je i otvorena sezona u Metropolitanu, a 19. listopada Mozartov Figarov pir. 

Be social

Komentari