Istaknuto
20.08.2017.

Dadaizam, kao umjetnički pokret, na svojim marginama skriva imena umjetnica koja zaslužuju da se svjetlo i pozornost skrene na njihov rad.

08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

Izvedbene umjetnosti

Najava: ZKM i Teatar &TD imaju još premijera za kraj sezone!

22.05.2014. Ziher.hr
Foto: itd.sczg.hr

Foto: itd.sczg.hr

Kraj kazališne sezone se bliži, ali dvije najaktivnije zagrebačke kazališne kuće ne usporavaju. ZKM i Teatar &TD pripremaju nove premijere za vikend 23./24. svibnja.

Prva premijera je autorski projekt dramaturginje Nine Gojić i redateljice Morane Novosel Logično mjesto za susret u Teatru &TD.

Predstava nastaje po motivima dokumentarnih filmova Wernera Herzoga: Susreti na kraju svijeta, Čovjek grizli i Spilja izgubljenih snova. Dokumentarizam na filmu zanimao ih je s obzirom na specifičnost izlaganja i strukturiranja građe, pri čemu imitiraju pripadajući princip montaže.

Na početku rada na predstavi dogovoreno je da glumci ne gledaju polazišne materijale, jer se ne želi imitacijom prenijeti snimljene pojedince iz jednog medija u drugi, nego se traže vlastiti izvedbeni odgovori unutar problemskog polja navedenih filmova. Prema tome, iz filmova je, osim dokumentarističkog tipa izlaganja, preuzeta tema dobrovoljne izolacije u formi samoisključenja iz ljudske zajednice.

Foto: itd.sczg.hr

Foto: itd.sczg.hr

Fokus je na pojedince koji imaju izbora biti dijelom zajednice, ali to na različite načine odbijaju i umjesto toga traže, ispituju, nastanjuju ili zamišljaju svoj kraj svijeta.

U predstavi glume Karla Brbić, Matija Čigir, Sven Jakir i Marina Redžepović. Scenografkinja je Irena Kraljić, kostimografkinja Katarina Pilić, dizajnerica zvuka Iva Ivan, dizajner svijetla Elvis Butković. Za vizualni identitet zaslužni su Krešimir Kirasić i Jurica Marković, a producentica je Ana Letunić.

Predstava je nastla u koprodukciji Studentskog centra u Zagrebu, Teatar &TD i novoosnovane umjetničke i produkcijske platforme Mašina. Premijera je 23. svibnja, a reprizne izvedbe su 31. svibnja te 16. i 17. lipnja.

Foto: www.zekaem.hr

Foto: www.zekaem.hr

Saša Božić, nakon što je u HNK režirao Noru, postavlja na scenu ZKM-a dramu Spremni Kristine Gavran. Autorica je s tom dramom nagrađena prvom nagradom za dramsko djelo Marin Držić 2012. godine.

O predstavi je redatelj Saša Božić zapisao: “Autorica progovara o obitelji kao najmanjoj čestici društva te o tome kako nas ekstremne životne situacije potiču unutar te zajednice na ovisnosti jednih o drugima. Njezini antijunaci ne nose imena, nego ih naziva prema funkcijama u obitelji (Otac, Majka, Sin, Kći), što im automatski oduzima individualnost.“

Do krajnjih granica zaoštreno, militarizirano okruženje koje karakteri u komadu Spremni uokviruju, uvježbavaju i trpe, ironiziran je korištenjem površinskih oznaka koji vuku svoje motive iz klaunerije. Ovaj staromodni zaboravljeni žanr zove na eksploataciju glumčeve tjelesnosti u novom, postdramskom okruženju. Naime, namjera je gledatelju osvijestiti  dvostruki odnos: s jedne strane gledatelj je zgađen brutalnošću postupaka karaktera, s druge strane nacereno lice klauna uvijek unaprijed izaziva sućut.

Foto: www.zekaem.hr

Foto: www.zekaem.hr

Emocionalna manipulacija (okrutnost čina, tj. radnje, nasuprot zaigranosti klaunovske igre) stavlja gledatelja u položaj ne samo povlaštenog svjedoka, već i propitivača radnje koja se njegovom pogledu nalaže. Jedan dio procesa posvećen je i istraživanju Austinove teorije govornog čina, akcije govora koja svojom izvedbom proizvodi, produžuje i iscrpljuje scensku radnju.

U predstavi glumi skupina studenata ili netom diplomiranih glumaca – Milica Manjlović, Nataša Kopec, Filip Vidović, Romano Nikolić i Dado Ćosić.

Scenografkinja i kostimografkinja predstave je Zdravka Ivandija Kirigin, skladatelj je Damir Šimunović, a oblikovateljica scenskog pokreta Petra Hrašćanec. Premijera je u subotu, 24. svibnja, a reprizne izvedbe su 25., 27. i 28. svibnja.

Na linku možete pročitati intervju sa Sašom Božićem povodom premijera predstava Nora i Spremni.

Intervju – Saša Božić: ‘Nemam potrebu razlikovati ples od kazališta’.

Komentari