Istaknuto
13.02.2019.

Vrijeme čitanja: 1 minuta Glasujte za najbolje domaće i regionalne singlove te pomaknite svog favorita na ljestvici. Bacite uho i na naše preporuke stranih noviteta.

06.02.2019.

Vrijeme čitanja: 8 minute Napokon smo prestali krivo pisati datume na dokumentima, šarati te osmice i s prvim točno zapisanim u 2019., jednom za svagda smo se pozdravili s prethodnom - 2018. Bila je, podsjetit ćemo vas, u najmanju ruku histerična, shizofrena i - vrlo plodonosna.

Film

Filmolista: Poetika suvremenih neowesterna

12.02.2019. Dunja IvezićFoto: 365filmsbyauroranocte.tumblr.com
Vrijeme čitanja: 6 minute

Western je žanr koji je nadživio vlastitu smrt. Riječ je o žanru čija povijesna linija seže u razdoblje prije razvoja žanrovskog filma, preciznije do godine 1903. kada je snimljen The Great Train Robbery Edwina S. Portera, a kontinuirano teče sve do danas. Neowestern podrazumijeva suvremeno doba, dok western evocira prošlost, stoga će se recentna ostvarenja čija se radnja referira na određeno razdoblje iz prošlosti nerijetko klasificirati kao western. Analogno tome, neowestern reflektira žanrovsku tradiciju klasičnog westerna, ali u suvremenom te nerijetko i urbanom okruženju.

Ova žanrovska tradicija podrazumijeva divlje krajolike i studiju mentaliteta američkog zapada, a njezini likovi pripadaju stvarnosti u kojoj vladaju instinktivni zakoni dobrog i lošeg. Poetika suvremenog westerna i neowesterna svjedoči o tranziciji od klasičnog ka modernom, a o činjenici da moderno iznova citira klasično svjedoče i nedavna ostvarenja redatelja poput Taylora Sheridana te Joela i Ethana Coena. Zajednička je osobina filmova koji slijede u ovome pregledu upravo obraćanje poetičnosti ovog specifično američkog žanrovskog produkta čije je oživljavanje do sada uvijek uspijevalo nadživjeti njegovo gašenje.

The Rider

Foto: tribeca.tumblr.com


The Rider (2018)


The Rider (R: Chloé Zhaoje utemeljen na istinitim događajima koje je redateljica odlučila dokumentirati s ljudima koji ih proživljavaju, stoga je prikazana stvarnost neodvojiva od one koju i privatno žive njezini glumci. U središtu je radnje Brady Jandreau, suvremeni kauboj koji se, nakon teške nesreće na rodeu, pokušava vratiti vlastitom životu.

Ova je duboko emotivna i sirova studija bavi se identitetom i osobnom krizom, a njezina je tanka linija izmežu fikcije i stvarnosti čini utoliko težom i ozbiljnijom. Za razliku od tipičnog neowesterna u kojem se tematizira vanjski sukob, The Rider prikazuje onaj unutarnji čija je duboka autentičnost iskrena, fascinantna i nezamjenjiva.

Wind River

Foto: cinemaframes.tumblr.com


Wind River (2017)


Ime je Taylora Sheridana na području neowesterna poznato budući da je potpisao scenarije za filmove Hell or High Water Davida McKenzieja (2016) i Sicario Denisa Villeneuvea (2015), a sada se pak, osim u ulozi scenarista, našao i u ulozi redatelja.

Wind River gledatelja odvodi u snježnu i hladnu osamu američkog zapada prepunu bijelih prostranstava koja se protežu unedogled. Mistična i osamljena atmosfera mjesta u kojem vladaju pravila preživljavanja koje je postavila divlja priroda na trenutke postaje osjetilno gorka i hladna. Sheridan je radnju smjestio u središte osamljenog indijanskog rezervata u Wyomingu. Nakon što lokalni tragač Cory Lambert, kojeg utjelovljuje Jeremy Renner, u snijegu pronađe mrtvo tijelo smrznute, ozlijeđene te silovane djevojke, u rezervat dolazi FBI-jeva agentica Jane Banner (Elizabeth Olsen) koja ga zamoli za pomoć kako bi identificirali i pronašli počinitelja.

Sheridan se bavi položajem čovjeka u nemilosrdnom i divljem okruženju u kojem vladaju opasni prirodni uvjeti što ostvaruje brojnim mističnim prikazima osamljenog zimskog krajolika, najčešće u totalima i polutotalima, koji posebno naglašavaju čovjekovu nemoć u usporedbi s  prirodom.

Django Unchained

Foto: cinemasource.tumblr.com


Django Unchained (2012)


Pretposljednji se western Quentina Tarantina pokazao kao jedna od najreprezentativnijih studija posvećenih karakteru. Django Unchained se dotaknuo ključnih političkih i društvenih problema američke povijesti, a isti su problemi dodatno razrađeni u posljednjem Tarantinovom westernu The Hateful Eight (2015).

Radnja je ovoga epskog westerna smještena u razdoblje prije početka američkog građanskog rata, a u njezinom je središtu Django, rob čiji lik utjelovljuje Jamie Foxx. Prvotna je redateljska zanimacija bila priča o ropstvu kao povijesnoj činjenici, ali njezin je nijemi kontekst viktimizacije zamijenjen epskom odisejom i osvetom odbjeglog roba koji, uz pratnju Dr. King Shultza (Christoph Walz), poznatog i kao lovac na glave, i sam postaje heroj. Gledateljska prisutnost tijekom čitave avanture pretvara publiku u svjedoke transformacije glavnog lika koji, uz obavezan katarzični nasilni spektakl, na posljetku uspijeva pronaći suprugu te je osloboditi od okrutnog, ali karizmatičnog vlasnika plantaže čiji je lik utjelovio Leonardo DiCaprio.

The Revenant

Foto: cinemaframes.tumblr.com


The Revenant (2015)


Alejandro González Iñárritu je, uz Quentina Tarantina, potpisao jedini pravi komercijalni western snimljen 2015. godine. The Revenant je snimljen prema istinitim povijesnim događajima opisanima u romanu Michaela Punkea, a njegovog je središnjeg lika utjelovio Leonardo DiCaprio koji je za svoju impresivnu izvedbu dobio Oscara.

Iñárritu se, zajedno sa svojim glumcima, podvrgnuo ka opsežnom prikazu jednog epskog putovanja čiji je cilj konačna osveta ubijenog sina. Lik Hugha Glassa, u povijesti zapamćenog kao čovjeka koji je preživio napad medvjeda, iziskivao je iznimno napornu i sirovu glumačku transformaciju. Poetično putovanje do osvete odvija se u snažnom ritmu dubokog disanja i lupanja srca, a isprepliću ga fizička stradavanja i nasilje počinjeno nad pripadnicima indijanskog stanovništva. Upravo su to elementi koji evociraju žanr westerna oživljujući njegovu klasičnost u suvremenom filmskom ostvarenju.

The Hateful Eight

Foto: cinemasource.tumblr.com


The Hateful Eight (2015)


Posljednje je ostvarenje Quentina Tarantina pokrilo nekoliko žanrovskih područja, a uokvirilo se titulom epskog westerna. The Hateful Eight je teatralan i apsurdan portret Divljeg zapada koji se odvija na terenu nerazriješenih posljedica američkog građanskog rata.

Divlji i snježni krajolici Wyominga prvi su puta nakon 1966. godine ulovljeni Ultra Panavisionom 70 te uokvireni filmskom glazbom legendarnog Ennija Morriconea, a postali su privremeni dom i purgatorij nekolicine živopisnih likova koji se, bježeći od nadolazeće snježne oluje, igrom slučaja pronađu na istom mjestu. Kroz ukupno šest poglavlja, Tarantino je prikazao svijet na rubu zakona u kojem vladaju okorjeli rasizam i međusobno nepovjerenje, a na glave se lijepe vrijednosti u dolarima. Premda se gotovo čitava radnja odvija u prostoru drvenog svratišta, napetost ne napušta skromnu kolibu držeći likove koji nemaju što za izgubiti budnima, a okidače njihova oružja napetima.

Hell or High Water

Foto: purecinema.tumblr.com


Hell or High Water (2016)


Najuspješnije je recentno ostvarenje na području neowesterna film Davida Mackenzieja Hell or High Water čiji je scenarij potpisao Taylor Sheridan. Smješten na ”ničijoj zemlji”, Hell or High Water, je suvremena studija i kritika američke društvene strukture i nefunkcionalnog bankarskog sustava, a njegovi se likovi nalaze u konstantnom bijegu od siromaštva koje se generacijama prenosi poput zaraze.

Mackenzie je na impresivan način portretirao živući mentalitet američkog zapada te njegovu sirovu stvarnost prožetu rasizmom i smještenu na periferiji zakona. Film se temelji na kompleksnom sukobu između pravde i nepravde koju je, prije one koju su počinili njegovi protagonisti, nad svojim stanovništvom počinila sama država.Redatelj pravdu utjelovljuje u likovima teksaških rangera koje tumače Jeff Bridges i Gil Birmingham, a koji se uvijek nalaze korak iza svoje mete. Čitava je priča uokvirena pitanjem pripadnosti i imovine s kojim se američko društvo suočava i danas, a od čijih posljedica pate oni koji su unutar tog nepreglednog sustava izgubili sve.

No Country for Old Men

Foto: purecinema.tumblr.com


No Country for Old Men (2007)


Joel i Ethan Coen su autori čija poetika nerijetko koristi elemente tradicije westerna, a potpisuju i najveći neowestern 21. stoljeća – No Country for Old Men.

Ovaj je neowestern triler snimljen prema istoimenom romanu Cormaca McCarthyja, a uokviruje ga tip protagonista koji se igrom slučaja ili pak zbog vlastitih nepromišljenih postupaka suočava s teškim i bezizlaznim okolnostima koje poprimaju tragične razmjere ostavljajući ga nemoćnim.

U ulozi se vodećeg antagonista Javier Berdem urezao duboko u svijest suvremene američke kinematografije. Lik profesionalnog plaćenog ubojice, čija je glavna meta kovčeg s novcem u slučajnom vlasništvu jednog od protagonista – Llewelyna Mossa (Josh Brolin), do samoga kraja utjelovljuje enigmatičnu i opasnu pojavu nepoznatog porijekla. No Country for Old Men svojim likovima dodjeljuje simultane uloge lovaca i plijena te, premda ostaje lišen konačnog susreta i okršaja protagonista i antagonista koji predstavlja najvišu moralnu točku klasičnog westerna, svoju napetost oživljava svakim novim gledanjem.

(Visited 91 times, 91 visits today)

Komentari