Istaknuto
14.12.2017.

"Star Wars: The Last Jedi" osma je epizoda iz najpopularnije svemirske sage o obitelji Skywalker, ali sve više i nekim novim likovima koji pokušavaju donijeti ravnotežu sili.

06.12.2017.

Ganz novi i Dance_Inn festival udružuju snage u fokusu na suvremenu izvedbenu umjetnost i live art. Festival će donijeti dvije premijeri, nekoliko radionica, tribina i rezidencija, a uoči festivala u Zagrebu gostuje Matthias Lilienthal, producent, kustos i ravnatelj Munchner Kammerspiele.

Film

Zatvori bez zidova (“The Work”, J. McLeary, G. Aldous)

11.09.2017. Dunja IvezićFoto: facebook.com/TheWork

Filmska se umjetnost u posljednje vrijeme okreće ka proučavanju i portretiranju aktualne socijalne problematike koja nas odvodi u srž zatvorskog sustava, posebice onog američkog. Ovakva tematika publiku upozorava na sveprisutan problem društvenog nasilja, prekomjernih popunjavanja zatvorskih prostora i korupcije i gledateljima daje uvid u ono što se naziva ”zatvorskim životom”, za što danas u javnosti postoji velik interes. Novi dokumentarni film Jairusa McLearyja, The Work, publici prezentira drugu dimenziju života unutar strogog zatvorskog kompleksa te inzistira na humanizaciji istog što u brojnim aktualnim prikazima ovakve tematike izostaje.

Oživljavanje ljudskosti u zatvorskim zidovima

Smješten unutar zidova strogo čuvanog zatvora Folsom State Prison u Californiji, The Work prati četverodnevni eksperimentalni program koji obuhvaća grupne terapije namijenjene skupinama izoliranima od društva, u ovom slučaju muškarcima koji služe dugotrajne ili doživotne zatvorske kazne. Folsom State Prison dva puta godišnje svoja vrata otvara volonterima, dakle muškarcima koji su spremni sudjelovati u četverodnevnom programu koji uključuje intenzivnu grupnu terapiju, te ih smješta među zatvorenike koji su pristali biti dio programa. Jairus McLeary, koji se s ovim programom prvi puta susreo u ulozi jednog od sudionika, sada odlučno zauzima ulogu promatrača prepuštajući voditeljima i sudionicima terapijskog programa potpunu slobodu.

Film je podijeljen na četiri dijela od kojih svaki odgovara jednom danu te koja se mogu smatrati svojevrsnim poglavljima u razvoju filmske radnje, a u svoje središte smješta trojicu volontera koji se upoznaju i zbližavaju s osuđenicima te im predstavljaju vodiče i pomoć u procesu terapije. The Work ostavlja ustaljene konvencije zatvorskog života izvan prostorija u kojima se odvija terapija. Dakle, u skupini od otprilike pedeset muškaraca, u kojoj veliku većinu čine zatvorenici, izostaju podjele na zatvorske bande i rasna pripadnost te nema govora o hijerarhiji koja vlada u zatvorskom dvorištu, što u javnosti i jest najveći predmet interesa za čitav zatvorski sustav. U programu tako sudjeluju bivši pripadnici ilegalnih i zločinačkih udruženja koja se temelje na rasnim obilježjima te se nalaze u međusobnom sukobu, ali čija uvjerenja pristaju odbaciti.

The Work

Foto: facebook.com/TheWork

Zajedničko učenje emocija

The Work ne zazire od intenzivnog naglašavanja teških i skrivenih emocija. Premda upoznat s temom filma, gledatelj teško može očekivati izljeve emocija tako velikih razmjera koji s jednakom jačinom prate sva četiri dana terapije i koji ovaj film izdvajaju kao jedan od najsnažnijih i najemotivnijih prikaza grupnog terapijskog programa. Naime, uzmemo li u obzir da se radi o muškarcima koji su unutar granica zatvora naučili pokazivati isključivo negativne emocije, poput nasilja i bijesa, način na koji s potpunom prisutnošću i pozornošću gledaju i slušaju, ali i neupitno podržavaju jedan drugoga, jednostavno je fascinantan. Osim što se sudionike navodi da ostalima otkriju potresne i traumatične aspekte vlastitog života koji su nerijetko vezani uz obitelj i bliske osobe, navodi ih i da se prisjete emocija koje su godinama povezivali sa slabošću te držali duboko u sebi.

Film bez sumnje obilježava njegova snažna psihološka crta, a budući da se redatelji i snimatelj nalaze u ulozi promatrača te nemaju dominantnu ulogu u čitavom procesu, filmski postupci koriste se s ciljem što dosljednijeg prikaza same terapije. Naime, postoje trenuci u kojima vladaju izuzetno dinamična kamera ili pak nepregledni kadrovi kojima se nastoje zabilježiti emocionalni trenuci koji se već sljedeće sekunde mogu pretvoriti u izljeve nasilja iz čega se jasno vidi inzistiranje na bilježenju iskrenih emocija koje čitavom procesu daju ljudsku dimenziju te s kojima se publika može identificirati.

The Work

Foto: facebook.com/TheWork

The Work definitivno razbija brojne predrasude o mogućnostima zatvorske reforme i o sveprisutnoj dehumanizaciji zatvorenika. Dajući uvid u novu i nepoznatu dimenziju zbivanja unutar zatvorskog kompleksa film pred očima gledatelja oslobađa potresne životne okolnosti povezane s intimnim i snažnim emocijama dajući istovremeno muškarcima koji su većinu života proveli odvojeni od društva osjećaj pripadnosti i slobode.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari