Istaknuto
21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Knjige

Obožavani strip slavi 45. rođendan

31.05.2014. Dolores Brbora
Foto: facebook.com

Foto: facebook.com

Prvi broj stripa Alan Ford svjetlo je dana ugledao u svibnju prije 45 godina kada su, tada anonimni Luciano Secchi (Max Bunker) i Roberto Raviola (Magnus), na tržište plasirali strip o tajnoj grupi nesposobnih agenata. Od tada je Alan Ford prešao dug i zanimljiv put, a horde njegovih obožavatelja i danas citiraju poznate krilatice poput “Cijena? Prava sitnica!” i “Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti“.
Razloge zbog kojih je ovaj strip stekao status kultnog i postao neizbježnim dijelom odrastanja ponajviše valja potražiti u samim likovima koji su, poput tadašnje (a i današnje) države, nesavršeni i prepuni planova koje nikada ne uspijevaju dostići. Fascinantna je činjenica da je strip u zapadnim zemljama bio potpuni fijasko, dok je u Hrvatskoj i rodnoj Italiji polučio takav uspjeh da ga se i danas, 45 godina nakon izlaska, rado čita, citira i skuplja, a njegovim autorima pripisan je status “zvijezda”.

Htio bih mnogo ali mogu malo

Humor koji koriste protagonisti Alana Forda toliko je banalan da je pronicljivo briljantan, a često u jednoj rečenici sažima čitavu životnu filozofiju, poput naslova jednog od brojeva: Htio bih mnogo, ali mogu malo. On zrcali srž ovdašnjeg mentaliteta i takvim samoizrugivanjem čitatelja na opušten i zabavan način zapravo suočava sa stvarnošću, na dlanu servirajući sve ljudske mane, potpuno ogoljene, ali ne i lišene smisla i ljupkosti.

I najzlobnije Fordove junake nemoguće je mrziti, oni su, kao i protagonisti, u svojoj živopisnosti “veći od života”, portretiraju ljudskost bez uljepšavanja i romantiziranja, ali čineći to na utješan, humorističan način. Može se reći da su junaci ovog stripa prvenstveno ljudske mane; naivnost (Alan Ford), pohlepa (Broj Jedan), lijenost (Debeli Šef), svadljivost (Bob Rock) i sve ostalo što je usađeno duboko u svakog čovjeka, u Alanu Fordu je dano “crno na bijelo” u svojem potpunom sjaju i bijedi. Takve su ljudske osobine bezvremena tematika te se tim epitetom može opisati i ovaj strip. Koliko je aktualan bio nekad, još je više danas, a u njegovom će humoru oni s razvijenijim smislom za psihologiju društva, uživati i u budućnosti.

Paralele s uređenjem bivše države nemoguće je previdjeti: sjedište grupe nespretnih agenata je u trošnoj cvjećarnici u kojoj se prodaje uvenulo cvijeće ili, u hitnim slučajevima, cvijeće od kartona, a tim carstvom rukovodi pohlepni paralitik čija je škrtost toliko popularna da se i u žargonu koristi izraz “Ah, kakva izdašnost!” kada se radi o presitnim svotama novca, a citat potječe od reakcije agenata grupe TNT na mjesečnu plaću od svega nekoliko centi. Toj tezi najbolje u prilog govore legendarni antijunaci poput Superhika, Tromba, trojice gradskih vijećnika, pokvarenog Tobije i generala Wara, čije se stvarne preslike lako prepoznaju u suvremenim društvima posvuda.

Foto: facebook.com

Foto: facebook.com

Posebna čar za ljubitelje Alana Forda definitivno su njegova Special izdanja, Zlatni klasici i Priče Broja Jedan koje opisuju povijesne događaje iz perspektive šefa grupe TNT koji je redovito njihov pokretač i glavni protagonist. Danas Alan Ford izlazi i u boji, novi se brojevi vjerno tiskaju, a stari, iz svih navedenih razloga, ne izlaze iz mode.

Zbog čega Hrvati obožavaju Alana Forda nije lako odgovoriti. Bila to nedvojbena sličnost s državom, politikom, mentalitetom ili pak jednostavan jezični izričaj i unikatan crtaći stil, jedno je sigurno. Satira Alana Forda je, poput ljudskih duševnih previranja, bezvremena, a 45. rođendan tek je početak njegovog života za kojeg se valja nadati da s pojavom novih medija neće upasti u krizu srednjih godina. Nije pretjerano ni reći da je Alan Ford više od stripa. On je životna filozofija, karikatura ljudskosti koja poznaje sebe, zna kakva je i kakav je svijet u kojem živi.

(Visited 206 times, 1 visits today)

Komentari