Istaknuto
15.11.2017.

Gorillaz su u sklopu europske turneje na kojoj promoviraju album "Humanz" stigli i do Budimpešte gdje su nas podsjetili zašto toliko volimo njihov zarazni spoj funka, hip hopa, gospela i popa. S novim albumom svoj su glazbeni izričaj proširili i na dance glazbu i house ritmove te parter sportske arene pretvorili u plesni podij.

14.11.2017.

Miki ima novi album koji će promovirati u Tvornici kulture! Na novom albumu repa o nogometu, jazzu i palačinkama, a sličan asortiman pizdarija pronaći ćete i ovom razgovoru. O glumcima, plejmejkerima i stolarima pričali smo šetajući kroz Namu, jer se u njoj, kao i u Mikijevim pjesmama, može naći milijun svega.

Vizart

Orijenta(liza)cija Matka Vekića prema pozicijama moći u MUO

08.01.2017. Anja TomljenovićFoto: muo.hr

Nakon posljednje veće izložbe Životinjski krug – zodijak u Umjetničkom paviljonu (danas nam se čini davne 2005. godine), Matko Vekić ponovno predstavlja svoj slikarski rad značajnijeg opsega zagrebačkoj publici u Muzeju za umjetnost i obrt. Izložba Orijenta(liza)cija sastoji se od recentnih radova koji su podijeljeni u dva ciklusa: Maska slike božje (2012.-2016.) i Džihad (2016.). Potonji se tematski, motivski i idejno nadopunjuju i preklapaju u okviru autorova interesa za suvremeni svijet i događanja u njemu.

Grozničav strah i nelagoda

Najimpresivnije slike pripadaju ciklusu Džihad. Gola tijela žena i muškaraca grče se u strahu i napetosti dok nejasno oblikovana lica grozničavo prekrivaju rukama. Jedino što se može razaznati na njihovim licima otvorena su usta u kriku i vapaju. Jedini koloristički akcenti geometrijskog su oblika i podsjećaju na tepihe i sagove istočnjačkog podrijetla. Nemirni i brzi potezi kista i tamne boje pojačavaju taj dojam grča i nelagode u kojima su se protagonisti zatekli. Pokušavaju se skloniti i pobjeći pred nekim ili nečim, a ne uspijevaju jer ih mrak guta i vuče u ponor. Pred kime se oni povlače, od koga se pokušavaju skloniti, koga se toliko boje?

Foto: muo.hr

Naziv ciklusa sugerira borbu muslimana, ne nužno agresivnu i oružanu (kako je to uviježeno u shvaćanju Zapada), nego i onu duhovnu. Pri tome treba uzeti u obzir i interpretaciju u kojoj tijela ne ostaju samo razlikovno obilježje na vjerskoj osnovi kao što se to često tumači u medijima, već prerastaju u univerzalan simbol straha i nemoći pred autoritetom.

Različiti mehanizmi društvenog pritiska

Spomenuto čitanje omogućuju portreti iz ciklusa Maska slike božje. Radi se o nepoznatim licima koja preuzimaju maske i skrivaju svoje prave identitete iza njih. Međutim, nije potrebno znati njihova imena i prezimena. Neka vanjska obilježja poput zapovjedničke kape ili bijelog ovratnika daju naslutiti kako se određena vrsta nasilja i pritiska ne mora vršiti nužno putem oružja. Devet portreta postavljeno je tako da djeluju poput dijelova slagalice u represivnom društvu, predstavljajući tako mehanizme različitih autoriteta, od političkih do vjerskih.

Treba dodati i zanimljive motive koje Vekić ubacuje u svoje slike. Jato zlokobnih crnih ptica u čovjekovoj glavi zasigurno sugeriraju zle i mračne misli. Trudnica koja je pognuta i rukama pokušava obgrliti svoje nerođeno dijete kako bi ga zaštitila. Neizbježno se postavlja pitanje: mislimo li na budućnost, na one koji dolaze poslije nas i što ćemo im ostaviti u naslijeđe?

Foto: facebook.com/muozagreb

Nadalje, balone obično vežemo uz pozitivan kontekst koji nerijetko uključuje djevojčicu u ružičastoj haljinici u zoološkom vrtu. Na Vekićevoj slici pod tim nazivom taj pojam više ne asocira na nešto lijepo i dražesno. Na platnu su prikazani muškarci s policijskim oružjem i psom koji djeluju agresivno, nepopustljivo, gotovo nemilosrdno. Osim što se time intenzivira emocija straha koja objedinjuje Vekićeva ulja na platnu, postavljaju se pitanja o tome tko je onaj kojega se progoni, a tko je onaj koji je gonjen.

Naziv izložbe Orijenta(liza)cija sadrži igru riječi koja se referira na Orijent, kao i riječ orijentacija koja potencijalno ukazuje na autorovu želju za definiranjem svoje, ali i promatračeve pozicije u suvremenom svijetu. Vekić pokazuje kako se i u tradicionalnim slikarskom mediju, koji nam se svima ponekad čini zaboravljenim, mogu vrlo kvalitetno postaviti ključna pitanja za pojedinca i društvo. Imajući to na umu, ne propustite pogledati Orijenta(liza)ciju do 29. siječnja.

Što misliš o ovoj izložbi?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(2 votes, average: 4.500 out of 5)

Komentari