Istaknuto
08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

03.08.2017.

Nedavno je završeno drugo izdanje festivala Re:Think Sisak. Zidove grada oslikalo je nekoliko stranih street art umjetnika, a veličanstvene murale Sisku je ostavilo i nekoliko hrvatskih umjetnika. Cilj je festivala probuditi grad i promijeniti lošu sliku Siska koja je stvorena u medijima.

Film

Oscari 2013.: Nominirani filmovi na stranome jeziku

19.02.2013. Inja Drače
Foto:Facebook.com/ARoyalAffairMovie

Foto:Facebook.com/ARoyalAffairMovie

Nekoliko nas dana dijeli do jedne od najpoznatijih i najcjenjenijih nagrada u svijetu filma, Oscara. Dok ga filmoljupci nestrpljivo iščekuju, pozabavit ćemo se nominiranima u kategoriji najboljeg filma na stranome jeziku.

Pratite dodjelu Oscara na Ziheru 24. veljače!

Povijest nagrade

Kategorija za najbolji je film na stranome jeziku nastala 1956., iako Oscari postoje od 1929. Prije toga nije postojala odvojena kategorija za strani film. U poslijeratnom razdoblju, od 1947. do 1955. strani bi film dobio specijalnu počasnu nagradu, ali se ne bi natjecao s drugim nominiranim, već je samo tome filmu bila dodijeljena navedena nagrada. Tek je 1956. uvedena kategorija najboljeg filma na stranome jeziku koji mora biti strani, odnosno ne smije biti iz SAD-a te mora biti na jeziku koji nije engleski.

Iako nagradu prima redatelj filma, smatra se da je to nagrada i umjetničko postignuće cijele zemlje iz koje film dolazi. Zemlje predvodnici u osvajanju nagrada su Italija i Francuska s 12 i 13 osvojenih Oscara.

Ovogodišnje su nominacije sljedeće: Amour (Austrija, na francuskom), Kon-Tiki (Norveška, na norveškom), No (Čile, na španjolskom), A royal affair (Danska, na danskom), War witch (Kanada, na francuskom).

Foto:Facebook.com/AmourFilm

Foto:Facebook.com/AmourFilm

Amour – Austrija

Amour je medijski najeksponiraniji film od nominiranih u kategoriji najboljeg filma na stranome jeziku, a tome je djelomično i razlog najbolji nominacijski plasman, odnosno nominiran je za čak pet Oscara, za najbolji film, najbolju glumicu, najboljeg redatelja i najbolji scenarij. To bi mu moglo dati znatnu prednost nad ostalim filmovima koji su nominirani samo u kategoriji filma na stranome jeziku. Film je režirao austrijski redatelj Michael Haneke koji je napisao i scenarij.

Ovo je jedini nominirani film koji nije rađen po istinitome događaju, iako je fabula vrlo životna i lako moguća.

Radnja se odvija u Parizu. Obrađuje odnos para u osamdesetima, Georgesa (Jean-Louis Trintignant) i Anne (Emmanuelle Riva), umirovljenih učitelja glazbe. Početak prikazuje mirnoću stabilnoga staračkog bračnog života koja biva prekinuta kad Anne doživljava moždani udar. Kadrovi su dugi i statični, Haneke je izbjegao korištenje elipsa pa vidimo svaku sekundu dok Georges hrani Anne ili pak vježba s njome što pridonosi jezivo stvarnom osjećaju kroz cijeli film. Koliko se dobro Riva uživjela u ulogu Anne, možete pročitati ovdje. Anni nastavlja biti sve lošije te počinje odbijati piti. U velikim je bolovima te joj se to vidi na licu, u tim malenim pokretima mišića lica. Muževa beskrajna se ljubav vidi u spremnosti da ubije vlastitu ženu. Čin koji se stavlja u najgori kontekst, dobio je smisao spašavanja od patnje.

Kon-Tiki – Norveška

Film o pravome događaju i pravom avanturisti, intelektualcu i istraživaču. Riječ je o Thoru Heyerdahlu koji je živeći na otoku Fatu Hiva razvio teoriju da je Polineziju naselio narod koji je stigao na splavima iz Perua. S obzirom na nevjerojatnost teorije; nepostojanje brodova, jake vjetrove, krajnje ograničenu mogućnost upravljanja splavi, opasni Pacifik i nepostojanje konkretnih dokaza, nitko mu nije vjerovao pa se odlučio upustiti u potencijalno smrtonosnu misiju dokazivanja svoje teorije.

Foto:Facebook.com/kontikifilmen

Foto:Facebook.com/kontikifilmen

Film počinje sekvencom koja prikazuje Thorovo djetinjstvo i dočarava nam snagu njegovog karaktera, neustrašivost i odlučnost. Mali Thor preskače sante leda kako bi dohvatio pilu i pokazao je prijateljima, ali upada u led. Prijatelj Erik ga spašava i dijete preživljava. Roditelji se ljute na njega te ga otac tjera da mu obeća da više nikad takve ludosti ne radi, ali Thor šuti. Tako započinju njegove pustolovine.

Glavnu ulogu Thora Heyerdahla tumači Pål Sverre Valheim Hagen. Uspio je pogledima, gestama i pokretima prenijeti uzbuđenje, strah, sreću i razočaranje koje istraživač doživljava u svojem poslu.

Odlično je prikazao usamljenost genijalnog čovjeka u svojim idejama i samoizoliranost od obitelji. Ne stavlja ženu i djecu na prvo mjesto i egoistično ne vidi zašto svima njegove ideje nisu najvažnije.

Kad se šestorica muškaraca otisnu svojom splavi Kon-Tiki na Tihi ocean, upoznajemo razne karaktere ljudi i niz promjena raspoloženja uzrokovanih neugodnom situacijom, samoćom, osuđenosti na mali komad splavi, strahom, ali i veseljem, šalom i bliskosti. U određenim trenucima vidimo očaj i izmorenost na licima koji kao da govore da film neće završiti kao što smo očekivali.

Zvukovi su lijepo ukomponirani, na početku čujemo instrumente koji dočaravaju norvešku hladnoću i zvižduk vjetra, a boravak na splavi je popraćen šumom i udarcima mora, trenjem balvana splavi, snimanja kamerom, tipkanjem na pisaćoj mašini i slično. Zvukovi mora uvlače strah u kosti kao i totali gologa mora, bez ijednog otoka i životinje.

Film su režirali Joachim Rønning i Espen Sandberg i svakako je zaslužio nominaciju.

A royal affair – Danska

Film prikazuje dansko kraljevstvo i dansku političku situaciju u 18. stoljeću za vrijeme vladavine neuračunljivog kralja Christiana, dok istovremeno europski intelektualci šire prosvjetiteljske ideje i zahtijevaju radikalne zakonske i životne promjene. Film je retrospektivan i započinje Carolininim pisanjem pisma svojoj djeci u kojem im objašnjava događaje s kojima ćemo se upoznati u sljedećim scenama filma. Upoznajemo lik lijepe, mlade, engleske aristokratkinje Caroline Mathilde (Alicia Vikander) koju zaručuju za danskoga kralja Christiana VII (Mikkel Boe Følsgaard). Pri upoznavanju kralja i buduće kraljice već zaključujemo da je kralj mentalno nestabilan i djetinjeg ponašanja što je Følsgaard odlično odglumio kroz cijeli film.

Rantzau (Thomas W. Gabrielsson) i Brandt (Cyron Melville), nekadašnji članovi uskog dvorskog kruga koji je umjesto nesposobnog kralja vodio dansku politiku, odluče se u taj krug vratiti preko doktora Johanna Friedricha Struenseea (Mads Mikkelsen) kojeg će namjestiti na poziciju osobnog kraljevog doktora. Struensee i kraljica se zaljubljuju i započinju aferu.

Foto:Facebook.com/ARoyalAffairMovie

Foto:Facebook.com/ARoyalAffairMovie

Troje glavnih glumaca su odlično odradili svoj posao, dočaravajući čudni ljubavni trokut s kobnim završetkom. Mikkelsen je nekoliko puta transformirao svoj lik, iz doktora, intelektualca s prosvjetiteljskim idejama, preko strastvenog ljubavnika koji bi sve dao za svoju ljubav, političara kojeg izjeda vlast i mirna čovjeka osuđena na smrt.

Svaki kadar u filmu se čini kao klasicistička slika, savršene kompozicije, a dijelom se to može zahvaliti odličnoj kostimografiji i mizansceni.

Redatelj je filma Nikolaj Arcel najpoznatiji po scenariju fantastičnog filma The Girl With The Dragon Tattoo. Ako ovaj film dobije Oscara, dobit će ga zasluženo. Gluma, montaža, glazba, scenarij i sve ostalo što je ovaj film učinilo kvalitetnim su za svaku pohvalu i film je definitivna preporuka.

War witch – Kanada

Film je na francuskom, mjesto u Africi, Kongo, redatelj Kanađanin Kim Nguyen. Rađen je po istinitom događaju iz Burme, ali je redatelj, koji je na ovome filmu radio deset godina, odlučio preseliti mjesto radnje u Afriku.

Paramilitarna postrojba napada selo, tjera djevojčicu Komonu (Rachel Mwanza) da ubije roditelje i djecu odvode u šumu gdje ih drogiraju, daju im oružju i pretvaraju u vojnike. Komona počinje halucinirati od droga koje uzimaju od bilja i vidi bijele duhove mrtvih. Mwanza je vjerodostojno prikazala nadrogiranu djevojčicu koja tupim pogledom držeći pušku prolazi kroz prašumu te halucinirajući vidi svoje roditelje. Kako bi što lakše obavljala zadatak sama počinje uzimati drogu, da ne bi vidjela sve mrtve koje ostavljaju za sobom. Zbog njezinih halucinaciju prozivaju je ratnom vješticom koja im donosi sreću. Štiti je Magicien, albino (Serge Kanyinda) koji se zaljubljuje u nju. Zajedno bježe iz vojske i on je prosi, a ona mu kaže da će pristati, kada joj donese bijeloga pijetla. U tome traženju vidimo interesantne scene sela punog albino crnaca, njihovog neobičnog odnosa te se osjeća nelagoda njihove loše situacije. Kamera je često “handheld”, pogotovo u scenama ratovanja, što pridonosi kaotičnosti fabule, životne neizvjesnosti i straha.

Foto:Facebook.com/WarWitchfilm

Foto:Facebook.com/WarWitchfilm

Iako Magicien i Komona nisu normalan, obični ljubavni par ni po čemu, Kanyinda i Mwanza su stvorili priču u koju se lako povjeruje, koliko god da je život surov, lakše je kad nađeš nekoga za koga se želiš brinuti i tko će se brinuti za tebe. Mwanza je neprofesionalna glumica, što se ne bi reklo gledajući film, jer je svaku scenu očaja, tuge, pomirenja sa sudbinom, rađanja djeteta potpuno sama i ljubavi prema Magicienu odradila s kredibilitetom. Film je teška drama s teškom temom i kvalitetnom izvedbom.

No – Čile

Pablo Larrain donosi povijesnu priču o Renéu Saavedri, marketinškome stručnjaku koji pomaže rušenju Pinochetova režima. Film je snimljen analognom kamerom U-matic koja se koristila krajem osamdesetih, kako bi postigao dokumentarističku vjerodostojnost. Renéu (Gael García Bernal) ponude posao da vodi kampanju NE koja “reklamira” glasovanje protiv Pinocheta na nadolazećem referendumu s pitanjem nove osmogodišnje diktatorove vladavine. Nećkajući se, ipak pristaje, što se pretvara u tešku borbu s DA kampom, tajnom policijom i nadređenima.

Gael García Bernal je ponudio odlični performans, doživljavajući katarzu i prikazavši lika koji radi potpuno komercijalne reklame kole do čovjeka koji vjeruje u nadolazeće promjene. Koristeći proizvode iz osamdesetih, tehnologiju i trendove iz toga vremena, Larrain uspijeva nas uvesti u trenutak, u 1988. i napetu čilensku političku scenu.

U ovoj će se kategoriji voditi tijesna borba, jer su svi filmovi visoke kvalitete. Iako Amour ima očitu prednost, navijam za A royal affair i No. Pratite pobjednike 24. veljače na Ziheru!

Komentari