Knjige

Osebujni životi predstavnika Beat generacije

foto: facebook.com/Burroughs100
Vrijeme čitanja: 5 minute
foto:facebook.com/therealallenginsberg
foto:facebook.com/therealallenginsberg

Bližimo se najavljenom ročkasu, pa donosimo mali pregled glavnih ličnosti Beat pokreta. Nećemo duljiti, s obzirom na to da su pisali ponukani svojim osebujnim životima, najbolje posegnuti za nekim od njihovih djela u potrazi za detaljima.

Jack Kerouac

Jack Kerouac, rođen kao Jean-Louis Kerouac u Massachusettsu, smatra se pionirom Beat generacije, zajedno sa Burroughsom i Ginsbergom. Nakon završene srednje škole kao dobar igrač američkog nogometa dobio je sportsku stipendiju za sveučilište Columbia University, no nakon ozlijede prestaje trenirati i ispisuje se sa sveučilišta. S djevojkom nastavlja živjeti u New Yorku i u tom periodu upoznaje Allana Ginsberga, Neala Cassadya, J. C. Holmesa, Burroughsa i druge. Njegov prvi roman The Town and the City bavio se njegovom borbom između očekivanja koja mu je nametala obitelj i vlastitih težnji nekonvencionalnom stilu života. Najpoznatiji roman, Na cesti, inspiriran je njegovim putovanjima SAD-om uz prijatelja Neala Cassadyja. Jedna od zanimljivosti je to što je Kerouac predao izdavaču knjigu na neprekinutoj roli papira, bez ikakvih ispravaka i dodataka, koja dočarava njegov način ekspresivnog, spontanog pisanja. Osim što je proglašen jednom od najbitnijih ličnosti dvadesetog stoljeća u LIFE Magazineu i The Times of Londonu, utjecao je na brojne umjetnike poput Boba Dylana, Patti Smith, Toma Waitsa i Doorsa.

The only people for me are the mad ones, the ones who are mad to live, mad to talk, mad to be saved, desirous of everything at the same time, the ones who never yawn or say a commonplace thing, but burn, burn, burn like fabulous yellow roman candles exploding like spiders across the stars… „ –On the Road

Allen Ginsberg

Allen Ginsberg je bio možda i najznačajniji član Beat generacije, i velika ličnost u američkoj književnosti toga doba općenito. Život mu je obilježen borbom protiv autoriteta, materijalizma, militarizma i tabua. Njegova pjesma Howl smatra se i njegovom djelomičnom autobiografijom, pričom o Beat generaciji, kritikom potrošačkog društva i imperijalističke naravi SAD-a. Velik publicitet zadobila je optužbom za opscenost. U New Yorku ga je Carr povezao sa Kerouacom, Burroughsom i Cassadyem, kojim je Ginsberg bio dugo fasciniran. Tada nastaje njihova ‘Nova vizija’ američke književnosti. Njihovi susreti, posebice prvi susret Ginsberga i Cassadyja, opisani su u romanu Na cesti, no Kerouacovo nepovjerenje prema Ginsbergu zbog njegove povezanosti s komunizmom (majka mu je bila članica Partije), radi kojeg ga je u romanu nazvao Carlo Marx, često se priječilo između njih dvojice.

„I really would like to stop working forever–never work again, never do anything like the kind of work I’m doing now–and do nothing but write poetry and have leisure to spend the day outdoors and go to museums and see friends. And I’d like to keep living with someone — maybe even a man — and explore relationships that way. And cultivate my perceptions, cultivate the visionary thing in me. Just a literary and quiet city-hermit existence.”

foto: facebook.com/Burroughs100
foto: facebook.com/Burroughs100

William Seward Burroughs

William Seward Burroughs II, poznat i pod pseudonimom William Lee, rođen u Missouriu, počeo je pisati još kao adolescent. Studirao je engleski i antropologiju na Harvardu, a kasnije pohađao i medicinsku školu u Beču. Kada su njegove prijave da služi u Drugom svjetskom ratu kao član mornarice bile odbijene, prekida školovanje i započinje njegova ovisnost o drogama koja mu je uvelike utjecala na život. Preselio se u Chicago, a potom i u New York te radio mnoge poslove, i tamo upoznao Kerouaca. Godine 1945. nastao je njihov zajednički roman And the hippos were boiled in their tanks, inspiriran incidentom koji je nastao kad je Lucien Carr, jedan od originalnih članova Beat generacije u New Yorku, počinio ubojstvo.

U to vrijeme Burroughs je bio ovisan o morfiju i prodavao heroin. Bio je nekoliko puta uhićen zbog posredovanja drogama, a jednom zbog lažnog recepta za Joan Vollmer Adams, koja je u to vrijeme živjela s njim i Kerouacom. Ona mu je s vremenom postala ženom, iako nisu bili pravno u braku, te ga je slijedila u Meksiko, gdje je on pobjegao s namjerom da izbjegne uhićenje. Tamo je došlo do jednog od poznatijih incidenata vezanih uz Burroughsa. Tijekom igre na zabavi u Mexico Cityju, Burroughs je upucao i ubio Joan. Proveo je samo trinaest dana u zatvoru prije nego je njegov brat uspio podmititi sve relevantne odvjetnike i službenike. Iako je počeo pisati i prije, sam je rekao da je njegovo pisanje uvelike obilježeno, i čak omogućeno, njenom smrću.

„I am forced to the appalling conclusion that I would never have become a writer but for Joan’s death, and to a realization of the extent to which this event has motivated and formulated my writing. I live with the constant threat of possession, and a constant need to escape from possession, from control. So the death of Joan brought me in contact with the invader, the Ugly Spirit, and maneuvered me into a life long struggle, in which I have had no choice except to write my way out.“

Ostatak života mnogo je putovao, bio je i slikar i esejist te umjetnik govorene riječi (kao i većina njih). Zapamćen je kao bitan pisac postmodernizma i član Beat generacije. Prvi objavljeni romani bili su Queer i Junkie (objavljen uz veliku pomoć Allana Ginsberga), a njegovo najpoznatije djelo Goli ručak bilo je njegov prvi pravi izlet u nekonvencionalne stilove pisanja.

facebook.com/therealallanginsberg
facebook.com/therealallanginsberg

Neal Cassady

Iako Cassadyjevo stvaralaštvo nije tako bogato kao ostalih glavnih sudionika pokreta, i kao značajnije djelo ostaje samo njegova autobiografija The First Third, njegova uloga u životu i književnosti ostalih je neprocjenjiva. Vjerojatno je najpoznatiji po dugogodišnjoj vezi sa Ginsbergom koja je inspirirala njegovo spominjanje u pjesmi Howl, ali i druga Ginsbergova djela. Drugu veliku ulogu imao je u stvaralaštvu Jacka Kerouaca, kojem je pomogao u promjeni stila pisanja, pronalasku vlastitog glasa u spontanoj prozi i toku svijesti. Također, po uzoru na njega nastao je glavni lik Kerouacova romana Na cesti, Dean Moriarty, a u drugim njegovim djelima se pojavljuje kao Cody Pomeray. Navodno je poslužio i kao uzor za formiranje glavnog lika romana Let iznad kukavičjeg gnijezda Kena Keseya, a također se spominje i u Hell’s Angels Huntera S. Thompsona kao ‘the worldly inspiration for the protagonist of two recent novels’. Njegov utjecaj i lik prisutan je i u glazbi, The Grateful Dead, Tom Waits, King Crimson i Fatboy Slim samo su neka od imena u čijim diskografijama se može pronaći.

 „So in America when the sun goes down and I sit on the old broken-down river pier watching the long, long skies over New Jersey and sense all that raw land that rolls in one unbelievable huge bulge over to the West Coast, and all that road going, and all the people dreaming in the immensity of it, and in Iowa I know by now the children must be crying in the land where they let the children cry, and tonight the stars’ll be out, and don’t you know that God is Pooh Bear? the evening star must be drooping and shedding her sparkler dims on the prairie, which is just before the coming of complete night that blesses the earth, darkens all the rivers, cups the peaks and folds the final shore in, and nobody, nobody knows what’s going to happen to anybody besides the forlorn rags of growing old, I think of Dean Moriarty, I even think of Old Dean Moriarty the father we never found, I think of Dean Moriarty.“

 -Jack Kerouac, On the Road

Preuzeto s bloga Janje Žganec.

Be social

Komentari