Istaknuto
15.10.2018.

Dobre knjige uvijek su u modi. Svakog tjedna ćemo vam odabrati po tri nove knjige koje možete pronaći na policama domaćih knjižara, a uz malo sreće, neke od njih mogu biti vaše.

14.10.2018.

Priča o dvoje ljudi - kroz desetljeća - bez obzira na uspjeh ranijih izdanja, ostaje klasik koji uvijek može (p)ostati suvremen.

Izvedbene umjetnosti

Osvrt: 20 godina Teatra EXIT

05.03.2015. Ena Bebek
Foto: facebook.com/teatarexit

Foto: facebook.com/teatarexit

Dasaka „koje život znače“ ima na milijune, ali malo je onih koje baš ove sezone slave 20. rođendan. Daske koje su ovu sezonu započele u slavljeničkom tonu nalaze se u teatru promjena – Teatru Exit.

Vjerojatno je prva asocijacija na Teatar Exit predstava Kauboji, no ovo se kazalište može pohvaliti brojnim drugim uspješnicama poput Kako misliš mene nema?!, Njuške, Plemena ili SHAKEspeare na Exit. Sve će ove predstave imati svoje male rođendane unutar onog velikog od kazališta zbog kojeg postoje. Tako su predstave Kako misliš mene nema?! i SHAKEspeare na Exit ove sezone doživjele svoju 300. izvedbu, dok će predstava Njuške doživjeti stotu izvedbu, a predstava Plemena svoju 50. izvedbu. No, rekorder ostaju Kauboji koji će 6. ožujka odigrati svoju 400. izvedbu.

Kotač koji se zahuktao 23. rujna 1994. godine premijernom izvedbom predstave Dekadencija u režiji Matka Raguža, osnivača i umjetničkog ravnatelja kazališta, s Natašom Lušetić i Vilimom Matulom u glumačkoj postavi, otvorio je vrata prema nekom novom pogledu na kazališnu umjetnost, a oko sebe okupio snažne kreativne snage koje su željele ovu umjetnost gledati i igrati na drugačiji način. Od te davne 1994. pa sve do danas, na daskama u Ilici 208 svijetlo reflektora ugledalo je pedesetak predstava. Neke od njih vlastita su produkcija Teatra Exit, dok su neke nastajale kroz suradnje i koprodukcije. Na leđima Exita vrlo je teško breme – „više od 150 nagrada i nominacija za najbolje predstave, glumce ili režije“ treba iznova dokazivati iz predstave u predstavu.

Foto: www.facebook.com/teatarexit

Foto: www.facebook.com/teatarexit

Rad ovog kazališta nije prepoznat samo od strane stručnjaka, već i od strane grada u kojem djeluje i radi – grada Zagreba. Tako se, uz brojne nagrade struke, Teatar Exit može pohvaliti i dvjema Nagradama Grada Zagreba (1996. i 2009.) „za izuzetan doprinos kazališnom i kulturnom životu grada“, a kako bi breme bilo teže i veće, 2009. Exitu je dodijeljen prestižni status Superbrands Croatia. Potvrdu za dosad osvojene nagrade Exit nastavlja tražiti i kroz novu predstavu Crveno, koja se na njihovim daskama pojavila u ovoj slavljeničkoj sezoni.

Na stranici ovog, još uvijek mladog kazališta stoji: „Provokativno, inovativno, britko, visokoestetizirano kazalište koje u središte svog stvaralaštva postavlja glumačko umijeće“, što je, zapravo, jedna od mnogih istina vezanih uz ovo kazalište. Predstava Njuške, na primjer, priča je ispričana kroz glumački trojac Vejzović – Rakoš – Križan, o životu iz pseće perspektive. Nesrazmjer likova i glumaca (15 naspram tri) neće zasmetati ni u jednom trenu, a pokazat će što sve glumac može. U Njuškama možete pronaći i potvrdu o tezi kako je Exit visokoestetizirano kazalište, i to kroz vrlo jednostavnu i efektnu scenografiju koja, u jednom djelu, postaje video-zid. No, u njoj pronalazimo i elemente britkosti, provokativnosti i subverzivnosti, poigravajući se kroz predstavu o raznim tabuima, bilo da su oni društveni, nacionalni ili rodni. Dokaz veličine, koju ovo kazalište zasigurno ima, posveta je unutar predstave Predragu Vušoviću, jer osim što je bio veliki glumac, bio je i živopisna osoba.

Inovativnost zapravo možete pronaći u svim njihovim predstavama, no ipak postoji ona jedna koja će, na nevjerojatno lagan način, objasniti filozofiju starog engleskog barda – Shakespearea. SHAKEspeare na Exit sabire sva njegova djela u sat i pol vrlo inteligentne i energične predstave koja može pobiti i prvi zakon termodinamike – kako se energija ne može stvoriti niti može nestati. No, vratimo se na početak priče i na prvu asocijaciju na Teatar Exit, predstavu Kauboji koja će, na daskama koje život znače, zaigrati 400. put.

Foto: www.facebook.com/teatarexit

Foto: www.facebook.com/teatarexit

Što se dešava kada se osmero ljudi nađe s ciljem da napravi kaubojsku predstavu, vjerojatno je većini poznato. Predstava koja prati, ali i na neki način nadograđuje, visokoestetiziranost ovog kazališta, poznata je i starom i mladom, i onima koji se smatraju ljubiteljima kazališta, ali i onima koji ga ne preferiraju kao izvor zabave ili pak kulturne razonode. Predstava u režiji Saše Anočića okupila je vrsnu glumačku postavu (Živko Anočić/Damir Klemenić, Matija Antolić, Hrvoje Barišić, Krunoslav Klabučar, Rakan Rushaidat, Radovan Ruždjak, Ivana Rushaidat) koja, stvarajući predstavu u predstavi, teži afirmaciji svakog od likova u društvu. Predstava zasnovana na stereotipu mjuzikla postavlja određene granice kako bi ih na kraju srušila. Rušenje granica dovelo ju je na prvo mjesto u repertoaru Teatra Exit, na mjesto uzora svakom drugom, malom ili velikom kazalištu, svrstavajući je na listu stvari svakog pojedinca koje mora pogledati ili napraviti za svog života.

Od premijerne izvedbe, 6. ožujka 2008. godine, predstava je dobila mnoštvo nagrada. Već u godini postavljanja na scenu dobivene su brojne nagrade, od kojih su neke: Nagrada hrvatskog glumišta (Nagrada za najbolju predstavu u cjelini i Nagrada za najbolje redateljsko ostvarenje), Plaketa Grada Zagreba, Vjesnikova nagrada Dubravko Dujšin za kazališnu umjetnost (Saša Anočić – nagrada Dubravko Dujšin za predstavu Kauboji). Predstava je sudjelovala na najvažnijim hrvatskim kazališnim smotrama i festivalima, kao što su Dani satire, Gavelline večeri, Marulićevi dani i Festival glumaca.  Od premijerne izvedbe prošlo je sedam godina. U tih je sedam godina predstava rasla i razvijala se, a sada će, 6. ožujka, po 400. put stati na pozornicu iznova okupljajući osam likova s ciljem da naprave kaubojsku predstavu.

Foto: www.facebook.com/teatarexit

Foto: www.facebook.com/teatarexit

Glumci, kojima Teatar Exit nije matično kazalište, potvrđuju njegovu izvrsnost, provokativnost, britkost, a povodom malog jubileja ovog velikog kazališta Enes Vejzović nam je rekao: „Jedini imperativ rada u Teatru Exit je načelo izvrsnosti, dakle dok predstava nije savršena u svim svojim segmentima, ponajprije glumačkom, ona ne izlazi pred publiku.Upravo takav način rada je Matkovo kazalište tijekom ovih 20 godina prometnuo u jedno od najomiljenijih hrvatskih kazališta, a i najnagrađivanijih“. Uz sav dosadašnji rad i trud, kojeg potvrđuju dosad osvojene nagrade, Exit se pokazao kao pravo, ozbiljno kazalište koje, sa svojim predstavama, ima osiguranu budućnost.  Ono je kazalište promjena koje tvrdi kako je potrebno na vrijeme pronaći svoj EXIT.

(Visited 501 times, 3 visits today)

Komentari