Zatvaranje Festivala mediteranskog filma Split: Nikad topliji odaziv publike

Ove subote zatvoren je deveti po redu Festival mediteranskog filma Split, možda najhladniji do sada ako je suditi po vremenskim prilikama, ali nikad topliji ako se uzme u obzir odaziv publike. Od prvog dana izgledalo je kako bi vrijeme moglo umiješati svoje prste u program festivala i potaknuti odgode projekcija, ali na sreću organizatora do toga nije došlo. Kratkotrajna i sitna kiša osvježila je pojedine projekcije, poput one filma Chevalier, ali ona prava kiša pala je u nedjelju, nakon što je festival već bio zatvoren. I ove godine FMFS potvrdio se kao simbolički početak ljeta te nezaobilazan kulturni događaj Splita i Dalmacije koji povezuje prošlost, obnavljajući zaboravljene filmske lokacije (ljetna terasa kina Tesla), i gradi temelje za filmsku budućnost. Zaista je lijepo vidjeti kako interes iz godine u godinu raste i premašuje kapacitete, pa ljetnom kinu Bačvice poseban šarm daje publika koja, u nedostatku sjedećeg prostora, ili iz čistog užitka, sjeda na travu, panjeve, naslanja se na šank ili jednostavno s nogu gleda projekcije.

Program ovogodišnjeg FMFS-a krasila je raznovrsnost uz nezaobilazne teme iz društveno-političke stvarnosti, pa tako festivalski kapitalac Fuocoammare tematizira problem izbjeglica, a Put za Istanbul ratno stanje u Siriji, te fenomen radikalnih džihadista. Na platnu su se mogla vidjeti velika lica iz glumačkog svijeta poput Juliette Binoche i Isabelle Huppert koja se pojavila u čak dva filma, zatim posljednji izdanak grčkog „čudnog“ vala Chevalier, španjolski Ništa zauzvrat, rumunjski Chuck Norris protiv komunizma i drugi. Ali važno je spomenuti bogatu i kvalitetnu domaću produkciju. Prikazan je međunarodno nagrađeni kratki film Piknik Jure Pavlovića, također nagrađeni Belladonna Dubravke Turić, zatim Nas dva, intimna obiteljska drama Andrije Mardešića, Lula i Bručke Igora Jelinovića, te Zvjerka Daine Oniunas Pusić koja je primila nagradu žirija.

Publika je prigrlila dokumentarni film Turizam! Tonća Gaćine, kojem je u konkurenciji dugometražnih filmova pripalo drugo mjesto po glasovima publike, tijesno iza filma Priče s asfalta autora Samuela Benchetrita, i koji se prometnuo u domaći hit. Govoreći o hitovima potrebno je spomenuti film Šimuna Šituma Ritki zrak koji je dobro nasmijao publiku, a ona ga je nagradila prvim mjestom u konkurenciji „Ješke“. Publika je očekivano prihvatila ovu priču o lokalnom momku koji se mora nositi s dosadnim i narcisoidnim vršnjakom iz Njemačke koji mu je sredio posao u Duisburgu. U konkurenciji međunarodnih kratkometražnih filmova po mišljenju splitske publike pobjedu je zaslužio animirani Life With Herman H. Rott redateljice Chintis Lundgren, a najbolju „Ješku“ za hrvatski kratki film, stručni žiri u sastavu Jelena Novaković, Miro Nikolić i Leopold Botteri dodijelio je zanimljivom ostvarenju Zvjerka redateljice Daine Oniunas Pusić. Žiri u sastav Thanos Anastopoulos (Grčka), Kristina Balaban (Češka) i Goran Marković (Hrvatska) odlučili su kako je najbolji film devetog Festivala mediteranskog filma Split Kad otvorim oči redateljice Leyle Bouzid iz Tunisa, a posebno priznanje dobio je film Mahnitost.

Dodjelom nagrada završio je ovogodišnji FMFS u dobroj atmosferi ljetnog kina Bačvice u kombinaciji filma, partyja i glazbe. Zadržavši staru i pridobivši novu publiku spustio je zastor kako bi krenuo s pripremama za sljedeći, jubilarni deseti festival s novim filmskim naslovima i imenima. Ali za kraj potrebno je spomenuti važnost i veličinu ovog festivala koji je počeo skromno, a prometnuo se u nezaobilazni kulturni događaj Splita, Dalmacije, ali i Hrvatske, otvoren najraznovrsnijoj publici, domaćoj i stranoj. FMFS je jedan pravi fenomen koji predstavlja spoj kulturnog i zabavnog približavajući film širokim masama. Dugoročno, to bi moglo pozitivno djelovati na filmsku kulturu populacije, ali i posjet kinodvoranama u ostalim periodima godine. Nemoguće je preuveličati značaj ovog festivala za Split, Dalmaciju i mediteranski kraj, zato mu je samo moguće poželjeti sreću u budućnosti, kako bi nastavio donositi poznate filmske naslove, revitalizirati kino mrežu i hraniti mediteranski duh pokretnim slikama.