Film

Otvoren 8. Fantastic Zagreb, festival fantastičnih filmova

Foto: FantasticZagreb/press
Vrijeme čitanja: 4 minute

U subotu 30. lipnja, iako zakazano dva dana prije, održalo se otvorenje 8. Fantastic Zagreba na fantastičnoj lokaciji Ljetne pozornice Tuškanac, gdje se skupio i poveći broj ljubitelja sedme umjetnosti i žanrovskog filma. Uživalo se u projekciji kultnog horor klasika Noć vještica (Halloween) koji ove godine obilježava punih četiri desetljeća od svoje premijere 1978. godine. Film je Johna Carpentera pretvorio u redateljsko božanstvo, Jamie Lee Curtis u kraljicu vriska, ubojicu ispod bijele maske Michaela Mayersa u ikonu horora, a neponovljiv soundtrack koji potpisuje Carpenter u jednu od najslavnijih filmskih glazbenih tema u povijesti. Prije projekcije publiku su pozdravili suosnivači Fantastic Zagreba Stjepan Hundić i Mia Pećina.

Film koji je pokrenuo najslavniju horor franšizu

Kultni film još kultnijeg Johna Carpentera iz 1978., Noć vještica, promijenio je zauvijek žanr horora, ali i doživljaj ovog američkog praznika. Film koji je bilo osuđen na propast, osvojio je, ali i prestrašio publiku i kritičare. Radnja je smještena na Noć vještica 1963. godine, mali gradić Haddonfield je potresla nevjerojatna tragedija. Sedamnestogodišnju Judith Myers ubio je njezin šestogidšnji brat, Michael. Nakon tog zastrašujućeg događaja Michael završi u psihijatrijskoj bolnici. Petnaest godina kasnije, Michael (Tony Moran) bježi iz bolnice i vraća se u svoj tihi rodni grad Haddonfield, Illinois, gdje traži svoje sljedeće žrtve. Dr. Loomis (Donald Pleasence), psihijatar koji je liječio Michaela, kreće u potragu za njim.

Michael Myers možda se čini kao prilično jednostavan i moglo mi se čak i reći nedovršen lik. Primjerice, zašto je ubio sestru, čemu maska, koje su svrhe ubojstva? Upravo tako minimalno razrađen lik, ali i ogroman uspjeh filma, otvorio je put stvaranja franšize od deset filmova, te jedanaestim dijelom koji dolazi u jesen ove godine. Antagonist filma Noć vještica, kroz riječi dr. Loomisa sveden je na stvorenje, ˝it/ono˝ kako ga oslovljava, čak ne i osobnom zamjenicom. Evidentno je da je njegov psihijatar svjedočio prilično uznemirujućim događajima, čineći Michaela njegovim najpoznatijim pacijentom ali i najvećim strahom.

Nadalje, Loomis opisuje njegove postupke nesvrsishodne, neplanirane, čistim izljevom potrebe poremećenog uma, ali  tek će se u slijedećim dijelovima doznati prva svrha Michelovih krvavih pohoda. Navodno, glavni antagonist Halloween franšize vođen je Thornovom kletvom koja prokletom daje nečovječnu snagu i besmrtnost ubojstvima članova obitelji, a kako se tek kasnije saznaje Laurie (Jamie Lee Curtis) je Michaelova mlađa sestra koju su dali na usvajanje. Ova činjenica objašnjava uporno Myersovo ustajanje iz mrtvih i na kraju krajeva, toliki broj nastavaka.

Filmski kuriozitet

Za razliku od modernih horora koji obiluju eksplicitnim nasiljem, Carpenterovo remek djelo je hičkokovski film s minimalno nasilja, ali sa stalnom strepnjom. Noć vještica je jedan od najuspješnijih nezavisnih filmova svih vremena. Snimljen s minimalnim budžetom od 300 tisuća dolara, zaradio je astronomskih 47 milijuna dolara što ga je učinilo jednim od najvećih komercijalnih hitova svih vremena. Uloga u ovom filmu lansirala je i dotada nepoznatu Jamie Lee Curtis, koju je Carpenter djelimice odabrao i zbog toga što je kći glumice Janet Leigh, najpoznatije po svom vrisku iz Psiha, odajući time svojevrsni hommage Hitchcocku.

Glazba za ovaj film napravljena je u samo tri dana, a Carpenter je odlučio upotrijebiti glasovirsku melodiju u 5/4 ritmu, umjesto simfonijske glazbe. Kritičar James Berardinelli naziva rezultat “relativno jednostavan i nefunkcionalan”, ali priznaje da je “Halloweenova glazba jedna od najsnažnijih”. Za masku Michaela Myersa korištena je maska kapetana Kirka iz Zvjezdanih staza, prefarbana u bijelo (cijena joj je bila samo 2 dolara) , a svi likovi koje Myers ubije (ili bar pokuša) imaju naviku pjevanja kad su sami.

Strašan ili smiješan?

Vjerovali ili ne, film Noć vještica među pet je najstravičnijih filmova svih vremena. Kako se ipak danas razina produkcije podigla na puno višu razinu, nego što je to bilo slučaj prije 40 godina, današnji horori zbilja lede krv u žilama. Tim više je ova projekcija dobila posebnu čar. Ne samo da ste u prekrasnom ambijentu mogli pogledati kultni hororac, ujedno ste se mogli i ponešto nasmijati. Koliko god film Noć vještica bio vrhunac tadašnjih mogućnosti produkcije s minimalnim budžetom, za današnje horor filmove i nije tako strašan, iako je okosnica svim slijedećim filmovima tog žanra, budućim vriskovima, vrebanjima i nepredvidivi/predvidljivim scenama. Stoga je subotnja publika svaku strašnu i predvidljivu scenu dok Michael robotskim pokretima ubija žrtve ili Laurie vrišti, dočekala sa smijehom, što je svakako pridonijelo opuštenosti i ugodnoj atmosferi.

Foto: FantasticZagreb/press
U nastavku festivala…

Tjedan koji traje donosi mnoštvo uzbudljivih filmova, izvrsnih premijera i vječnih kultnih klasika. Od premijernih naslova svakako treba izdvojiti Veronicu, španjolski horor triler nastao prema stvarnom jezovitom policijskom slučaju iz 1991. koji nikad nije riješen. Zatim Ederlezi Rising, atraktivnu srpsku SF dramu Lazara Bodrože s američkom ex-porno divom, a današnjom poznatom blogericom Stoyom koja će pozdraviti publiku prije projekcije. Hladna koža (Cold Skin), napeti avanturistički SF triler, spoj Oblika vode i Noć živih mrtvaca, Beskrajan dan (Ha-Roo) južnokorejski Groundhog Day u SF trilerskom paketu o misterioznom danu koji ponavlja.

Slijedi Mandy, ljubavna priča pretvorena u noćnu moru, motorna pila, osveta i najluđi Nicolas Cage ikada.  Od klasika tu su Istjerivač đavola: Redateljeva verzija, remek-djelo Williama Friedkina koje se i nakon 45 godina smatra najstrašnijim filmom svih vremena. Invazija tjelokradica briljantni SF triler u režiji Philipa Kaufmana o prikrivenoj invaziji vanzemaljaca, te Vrtoglavica ikonografsko remek-djelo i klasik svih klasika majstora napetosti Alfreda Hitchcocka s nezaboravnim glumačkim ostvarenjima Kim Novak i Jamesa Stewarta.

Be social

Komentari